AndreaBD skrev 2021-11-25 15:06:22 följande:
Jag har ju där också sagt att han kanske bara inte längre bryr sig vad andra tycker och är lite mer framåt. Som pensionär kan han göra det.
Dessutom så är det min erfarenhet att dementa kan ha väldigt klara tankar - bara inte hela tiden.
Det är ju det jag menar - att de har tassat runt lite i onödan. Istället för att säga att man kan veta vissa saker. Men jag är också övertygad om att svenskarna inte skulle godta det utan vidare. Och det har vi ju sett - folk tjafsar ju om saker som inte går att ändra som om de vore barn. Det är helt enkelt bortskämt-faktorn!
Som jag och andra sa flera gånger tidigare: Det går inte att gå efter något försiktighetsprincip när man inte vet vilket som är försiktigast.
Så du skulle efter din erfarenhet säga att den demente Giesecke har väldigt klara tankar när de överensstämmer med dina?
Jaha. Det var inte så du skrev.
Jag noterar dina generaliseringar om "svenskarna" och hur bortskämda du tydligen anser oss vara. Lite obehaglig inställning, men det är kanske något genuint tyskt att bete sig så?
Som jag och andra har sagt flera gånger, det är klart att det går att använda sig av försiktighet i ett skede om vilket man vet mycket lite. Att stå och basunera ut att vi inte kommer att få se något annat än enstaka importfall och att vi nått toppen av smittspridningen när vi hade 131 fall är till exempel väldigt lätt att undvika.