Inlägg från: AndreaBD |Visa alla inlägg
  • AndreaBD

    Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

    Anonym (Fasanen) skrev 2020-11-17 14:08:18 följande:
    Det handlar ju inte om antingen eller, utan att man gör båda sakerna och på så visar minskar smittan ännu mer. Man måste ju fortsätta med att uppmana folk till att hålla avstånd och inte trängas.

    Om det skulle vara sjuka personer inne i en spårvagn så har ju masker en skyddande effekt, det gör att viruset bromsas och sprids kortare sträcka, samt att det till viss del skyddar maskbäraren också. Det skulle även göra folk mer påminda om att vi är i en pandemi.
    Risken är dock att man då skulle tycka att man inte behöver göra något åt trängseln, för man kan ju ha mask. Det som Carlsson säger är ju just att vi måste fixa först så att det inte är någon trängsel. Risk finns ju att t.ex. i Stockholm - SL säger då bara att de inte har fler vagnar och fler chaufförer och de kommer mycket lättare undan med det om man har en annan möjlighet, dvs. masker. 

    Kanske är det inte realistiskt att förvänta sig att man kommer att fixa avstånd i kollektivtrafiken. Men om man inför mask - då kommer man att strunta i avståndet. Om man däremot inte släpper på fler än ett visst antal på buss, tunnelbana, osv., så blir folk också påminda om att vi har en pandemi.

    Och det ÄR redan mycket färre människor i kollektivtrafiken. i pendeltåget som jag åker till jobbet med är det högst hälften så många människor och på infartsparkeringen är bara en tredjedel  av platserna upptagna. Det brukar vara ganska fullt. Så jag vet inte om man ens kan lyckas med att glesa ut tillräckligt. Igår var det stopp, och då får man problem.
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2020-11-17 13:38:41 följande:
    Later som du behover friska upp dina kunskaper om hur det ser ut i Peru, har ar en link som forslagsvis kan anvandas:

    abcnews.go.com/Health/wireStory/peru-giving-virus-measures-face-sinking-economy-71436401
    Jag bor inte på den sidan av jorden. Det kanske är mer relevant för dig. Man måste inte vara insatt i alla länder på jorden. Men eftersom du tog upp det, så tänkte jag att du vet, vilka invandrare det skulle vara? Dvs. från vilka länder? Det verkar inte ens stå i artikeln som du har länkat till???
  • AndreaBD
    Anonym (Fasanen) skrev 2020-11-17 15:10:45 följande:
    Varför skulle man inte göra åt trängseln för att man bär munskydd? Det låter som du pratar om små barn som inte förstår och kan tänka så komplicerat!? Om man nu är så emot munskydd i Sverige så har man väl tron att det skyddar mycket lite i så fall. Så då borde man väl verkligen fortsätta göra åtgärder mot trängsel och annat. 

    Om man däremot trodde att munskydd skyddar till 90% eller mer än så, då kanske risken är att man inte gör nåt åt andra saker. Men jag tror inte att de på FHM tror så efter allt motstånd...

    Om man inte kan göra nåt åt trängsel i kollektivtrafiken, så är det väl en mycket bra ide att införa att man bör ha munskydd på buss/spårvagn, för även om det skyddar lite grann så kan det vara värt det. Det finns en överväldigande del studier som säger att det har effekt mot dem som säger det inte har det.
    Enkelt - det handlar om mycket pengar. Om SL skulle sätta in fler tåg och mer personal - det skulle kosta de mycket. Så självklart gör de inte det om det finns någon chans att de kan slippa. 

    Och du pratar om FFP2 och FFP3 masker. Det jag ser här i Stockholm i kollektivtrafiken är FFP1-masker och några få FFP2. Har du själv provat att ha FFP3? Det är nog inte många som orkar ha det, man kan inte andas så jättebra i såna. 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2020-11-17 16:02:26 följande:
    Jag laste att i Peru omfattades inte invandrarna av de nodpengar regeringen gav ut. Sa de ar extra utsatta.
    Men det säger ju inget om hur många det är eller vilka länder de kommer ifrån. 
  • AndreaBD
    Dr Nail skrev 2020-11-17 15:52:06 följande:

    Är det verkligen så monumentalt svårt att hålla två tankar i huvudet samtidigt? Både ha munskydd och inte trängas.

    Istället för bilbälten måste vi satsa på att inte köra för fort....eller?


    VEM ska då se till att det inte blir trängsel? Du kan ju inte bara säga till resenärerna att de inte ska trängas. De måste ju på något sätt komma hem. Och det är inte ens säkert att det blir mindre folk om man väntar till nästa tåg.

    Igår var det "signalfel" igen på pendeln. Flera tåg ställdes in. Det är klart det blir trängsel DÅ. Är det resenärernas ansvar att inte trängas? Eller SLs? 

    Det är klart att det är SL som måste sätta in fler tåg och mer personal.  Men det kostar de mycket pengar, så de lär inte göra det. 
  • AndreaBD
    Tow2Mater skrev 2020-11-17 17:33:28 följande:
    Du kan ju fraga klyban om info for Peru, det ar han som dragit upp dem flera ggr. Eftersom han inte vill ge nagon information, spenderade jag 30 minuter pa att lasa det jag kunde hitta pa natet. Vill du ha specifik information foreslar jag du gor det jag gjorde. Vilka lander de kommer ifran minns jag inte; anser det  irrelevant for just det jag ville saga. Men vill du veta finns nog info om det pa natet om du letar.

    Det var du som påstod att det fanns många invandrare där - i inlägg 8381, inte Kyban. Därför frågade jag dig.  Nej, varför skulle jag googla, jag är inte speciellt intresserad av Peru. Men eftersom du ändå tog upp det, så var jag lite nyfiken, för att jag aldrig hade hört att Peru skulle ha många invandrare.


    Hittar du på sånt, eller? Varför?

  • AndreaBD
    Padirac skrev 2020-11-17 18:38:57 följande:
    Det kan mycket väl visa sig vara det som en gång i tiden hette Banverket (nu Trafikverket) och deras förvaltnings och driftsorganisation som är ansvariga för signalfel. Iofs har väl inte banverket någon egen operativ drift i utan är i huvudsak beställare och inköpare av driftstjänster från det som tdigare kallades Banverket Produktion (nu Infranord)  som i sin tur har underentrepenörer som... ...  Känns detta igen från hur vården delvis är organiserad..  

    Signalfel är inte sällan det som kallas spårspring, dvs människor på spåren. 

    Så om signalfelen är skapade av människor p åspåren eller om det är tekniska problem i anläggningen  - vilket förekommer i ökande grad då planerat underhåll ersätts av incidenthantering  - är svårt att veta, mänsklig tanklöshet eller konsekvenser av sättet gemensam infrastruktur satts under förvaltning med NPM som ledstjärna.

    Problem ger det dock för SL och alla resenärer som använder spåren 
    Ja.... oavsett vad som ligger bakom så vet de ju att det händer en del saker och att man då kanske behöver lite extra resurser, dvs. tåg (om det nu finns) nu i Corona-tider. 
  • AndreaBD
    Padirac skrev 2020-11-17 19:03:24 följande:
    Det är nog tillgängliga spår som saknas, och tåg/vagnar är utspridda lite här och där i spårnätet. Omkörning eller fasttrack till en given plats är helt lätt.

    Förr i tiden kunde SJs snabba tåg hamna bakom ett godståg som körde 30 km/h för att i rätt tid anlända till dess station där vagnar skulle lossas. Om det kom tidigare eller senarek kunde det vara svårt att få in godståget för lossning och köer av lastbilar kunde uppstå då de inte kunde lasta eller lossa..  Passagerarna som satt eller låg och sov i tåget bakom godståget kom naturligvis inte i tid då det fanns få omkörningsmöjligheter på spåren.
    Man kan alltid sätta in bussar när det gäller Stockholm. Så stora distanser är det ju inte. 
  • AndreaBD
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-11-17 19:04:30 följande:
    Jag orkade inte heller kolla 37 länkar av studier, men de få jag kollade hade ingen slutsats som indikerade att munskydd inte hjälper eller är farligt att använda. Men, om någon hävdar att det finns sådana studier, vore det ju klädsamt att länka till just den studien. 

    Nej verkligen, ingen är tvungen att sätta sig in i forskningsdetaljerna, det är överkurs för de flesta som inte är specialister. Men majoriteten av experter här i världen förespråkar vissa åtgärder. Tegnell mfl på FHM håller inte med. Jag väljer att lita mer på den överväldigande majoriteten av experter, än på Tegnell & Co, bara för att dom är svenskar. Dessutom har jag stött på ett antal artiklar om studier som stöder åtgärderna som de flesta förespråkar. 

    Å andra sidan kan man ju sluta bry sig, och bara lyssna på Tegnell & Co.
    Generellt är det dock så att om man inte är ovanligt misstänksam, inte misstänker att just våra experter skulle vara sämre än andra (och de brukar ju inte vara det, Sverige brukar ligga ganska bra till), så har man ingen anledning att betvivla det som FHM säger. 

    Den som är så pass misstänksam däremot måste ju ha något att grunda den misstanken på. Så då får man egentligen läsa sig in i det. 

    Självklart brukar man också jämföra vad t.ex. experterna i andra länder säger. Och då tycker jag det är konstigt om du inte har märkt att nästan ingen påstår att masker verkligen skulle göra stor nytta. De uttrycker sig lite neutralt diplomatiskt, men tydligt FÖR maskerna är de inte. 

    Förresten, det som Tegnell sa senast tolkar jag inte så mycket som att det skulle finnas studier som visar att masker inte hjälper. Han säger snarare att studierna inte undersöker det som vi vill veta. Det var ju nån journalist som kollade dem länkarna? Och som sa precis samma sak - att de flesta studierna inte riktigt handlar om det man vill veta. Och att "bara" tre stycken kom fram till att maskerna inte gjorde nytta. Men det är i alla fall tre. 
  • AndreaBD
    Anonym (Fasanen) skrev 2020-11-17 19:45:12 följande:
    Nu läste nu lite för snabbt. Jag frågade varför man inte skulle göra något åt trängseln (eller tappa den biten helt) bara för att de införde krav på munskydd, som du skrev utifrån vad Carlson hade sagt. Alltså frågan var varför kan de inte ha de båda samtidigt, munskydd och som det är nu med åtgärder kring trängsel och hålla avstånd osv. Jag tyckte det var en ganska dålig ursäkt av Carlson för att inte de vill ha munskyddskrav/rekommendation.
    Jag läste rätt, men du verkar inte förstå mitt svar. Jag sa att SL inte kommer att sätta in fler tåg och personal för att det ska bli glesare. Det skulle kosta en himla massa pengar.

    Och om man skulle nu införa masker inom lokaltrafiken, så kommer halva befolkningen också få för sig att det räcker med masker då (folk brukar inte informera sig ordentligt) och då blir det ännu svårare att få igenom fler tåg/mer personal. Visserligen skulle det hänga på att SL får ersättning av staten. Det skulle kunna hjälpa. Om man nu har råd. 
Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin