• klyban

Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin

Pope Joan II skrev 2020-09-25 16:18:21 följande:
    Okej. Så det här fackfolket som rapporterar till dig menar att dödsorsaksregistreringen är bristfällig men bara när det gäller säsongsinfluensorna och inte när det gäller covid-19 - är det så jag ska förstå dig?

Med endast 10-25000 som har influensa dessa åren, så kan inte statistiken bli bättre heller.

Intressant och se dig disktuera helt plötsligt, och uppgifter som är svåra och få fram pga de är uppskattade.
    Betyder det att du låtsas i alla andra inlägg du gjort?

• klyban
    FDFMGA skrev 2020-09-25 10:57:43 följande:
    Har man symptom ska man vare sig gå till jobbet eller någon annanstans.

Men det var inte detta jag syftade på utan att personal i pandemins inledning tvingades gå mellan avdelningar för smittade och för osmittade och detta när det inte fanns skyddsutrustning.

Alltså inte i första hand att personal gick till jobbet smittade utan att de fungerade som transportörer av virus från smittade till osmittade.

sverigesradio.se/artikel/7559433

Oki, känner igen detta ifrån vänner inom branschen, och att det sker en del konstiga saker kring detta med skydd, personligt skydd och annat.
    Bristande utrustning och att det verkade som en del chefer verkade inte veta vad de skulle göra ens, och kanske tom dölja.

En där sade man inga smittade fanns, sen sade man flera smittade fanns och för sen bara komma tillbaka till inga smittade fanns.
    Jag tror inte personalen där än vet vad som var vad, jag får fråga hur det ser ut nu.

• klyban
    Pope Joan II skrev 2020-09-25 21:35:33 följande:
    Nej, men jag har väl insett att jag inte visat din rycka-och-dra-taktik tillbörlig aktning. Jag menar, dina inlägg här ikväll är ju episka. Din superkraft måste jag förstås böja mig för. Till mitt försvar måste jag dock anföra att jag inget visste om ditt stora kontaktnät med fackfolk. Vad sade det folket förresten om 4MU?

Berätta hur man ska med endast 10-25000 bekräftade influensafall ska få en rättvis bild av hur många som verkligen dör i statistiken, och när vi pratar om en prevalens på 200000-1500000 årligen?

Som jag sa, rycka och dra går inte här, redan glömt?

Hur ska jag veta vad folket säger om 4MU?
    Och vad har folket med  4MU och göra?
    Är det nått du klarar av att utveckla, så jag kan svara dig?
    Annars är det bara din.

• klyban
    FDFMGA skrev 2020-09-25 22:33:58 följande:
    Intressant diskussion.

Ni som satt er in i influensans effekter - har ni någon uppfattning om hur stor underrapporteringen av dödsfall där den avlidne smittats av influensavirus är?

Och vilken koppling gör ni till covid-19? Själv ser jag egentligen ingen alls, mer än möjligen att dödligheten kommer att bli ovanligt låg den här säsongen, dels på grund av smittskyddsrekommendationerna och dels på grund av att många sköra äldre redan har gått bort i covid-19.

Men så vet jag egentligen ingenting om influensa - mer än att jag och min dåvarande blev fullständigt sänkta av ett ovanligt elakt influensavirus för ett tiotal år sen, ibland kan det kännas som jag inte riktigt återhämtat mig än - typ, kronisk influensa.

Mycket stort, men vilka de verkliga siffrorna är är svårt med det låga antal testade fall och ens kunna bli en i statistiken.
    Såg siffrorna låg endast på 10000-25000 bekräftade fall i labb.

Nä, ingen direkt koppling till COVID-19, endast för förstå många dör av influenser även när de är väldigt milda.

Jag hört dessa 3500-5000 många ggr genom åren, men sen när man ser den statistik som är tillgänglig, så inser man det är beräkningar.

Sen om dessa beräkningar är låga, höga eller precis rätt, ja, det är svårt att utläsa med de få bekräftade fall man har att arbeta med.
    Intressanta är att dödligheten är allt ifrån 3-5% och uppåt tror jag(grävde inte så himla djupt i den), och det vet vi ju influenser inte har den dödligheten.

Dock intressant och se pope diskuterar helt plötsligt, ja, ända tills vi nådde dessa endast 10-25000 bekräftade fall.
    För där såg det helt plötsligt ut som det blev tråkigt.

• klyban
    Anonym (ABC) skrev 2020-09-25 22:43:18 följande:
    Vad menar du med MOTSATSEN? Att smittspridningen skulle öka av att man isolerar närkontakter?

Det har att göra med strategin testa, spåra, isolera. Den som Agnes Wold sågar, men som Tove Fall verkar förespråka. Med den strategin lär man sig samtidigt en hel del om hur viruset sprids.

Sveriges Radios Vetenskapsradion frågar om Folkhälsomyndigheten vet var de flesta smittoklustren uppstår i Sverige.
    Vi har inte lärt oss så mycket där än. Vi har precis börjat med insamling av data.
    ...
    Vi vill gärna veta var de stora riskerna för spridning finns någonstans,
    Det låter som det krävs mer att ta reda på.
  • klyban
    FDFMGA skrev 2020-09-26 09:31:42 följande:
    Ja, av självklara skäl har det aldrig varit av yttersta vikt att avgöra om dödsorsaken för en 90-åring var lunginflammation eller influensa - hur hårt covid-19 slår mot äldre jämfört med hur hårt olika influensastammar slagit mot äldre kan man möjligen få en uppfattning om vid en jämförelse av överdödligheten för äldre.

Jo, jag såg att du och Påven Johanna i flera inlägg diskuterade en sakfråga utan att annat än indirekt komma in på diskussionspartners förutsättningar att diskutera.

Som många påpekat i den här tråden kan ironi vara ett tveeggat vapen så det känns skönt att ni avväpnat varandra.

Det vore intressant vad man beräknar den verkliga siffran att vara och vad som är det som får bägaren att tippa över.
    Att den i statistiken inte överensstämmer med verkligheten råder ingen tvivel om alls, och då pga det är för få bekräftade fall som kan sen leda till en sådan dödsorsak(den klassiska vi har i Sverige 30 dagar innan så för man den dödsdiagnosen...)

Kanske min siffra jag lärt mig under åren är för låg till och med, men vi pratar om människor som är gamla och hade ändå dött inom en snar framtid.
    Sen ett gäng i riskgrupper, och det är nog många av dessa i riskgrupper som fastnar i statistiken, då de söker vård mer än en gammal person som redan uppvisat tecken på att dö.

Inte säkert att dessa fall alltid visar sig som överdödlighet, utan det är nog när man får en lite tuffare virus som den ökar överdödligheten och att man ligger på stadiga siffror där man dör av infektion oavsett.

• klyban

Intressant snabbtest som Sverige hittat på, 2½h svar och inga "reagenskit" och om jag förstår rätt går göra helt själv och mycket tillförlitligt.
    Jag tror detta är rätt länk för beskrivning av detta test, annars får vi leta efter rätt länk.
    www.nature.com/articles/s41467-020-18611-5

• klyban
    Anonym (ABC) skrev 2020-09-26 21:49:16 följande:
    Både snabbtestet och det traditionella testet baserar sig på RT-PCR, där är det ingen skillnad. Och det är inte ett test man kan göra själv, laboratorieutrustning och -personal krävs. Skillnaden är att snabbtestet inte kräver att virusets RNA isoleras och renas (major bottleneck) före RT-PCR reaktionen, utan RT-PCR fungerar direkt på den upplösta och inaktiverade näsgeggan.

Som sagt vad jag läste inte så djupt i hur exakt det fungerade.
    Dock endast 2½h, ett enklare test och ett billigare test utlovar man.

• klyban
    FDFMGA skrev 2020-09-27 10:41:14 följande:
    Om den brittaska undersökningen stämmer och är representativ för länder där politikerna dikterat för medborgarna hur de ska förhålla sig och vilka straff som väntar dem som inte följer direktiven så är de en självklarhet för mig som skeptiker till auktoritära förhållningssätt att fråga mig hur stor andel av de 78 procent som beger sig ut trots att de känner symptom som kan tyda på covid-19 - hur stor andel av dessa som om det kommer fram att de smittat skulle hävda att de var asymptomatiska.

Min gissning är att flertalet skulle göra detta.

Ur mitt perspektiv finns det en fundamental skillnad mellan exempelvis Finlands och Storbritanniens smittskyddspolitik och Sveriges - och den skillnaden handlar inte om munskydd elelr inte, inte heller om synen på hur stor den verkliga asymptomatiska smittspridningen är - utan det handlar om hur ett lands ledare förhåller sig till folket - om man väljer att huvudsaktiken domptera eller att huvudsakligen motivera.

Av dom 78% så kan vi nog enkelt räkna med större delen har symtom, men att de vägrar tillkänna ge den.
    Och vet ju hur man upprepat på PK att när man har intervjuat de som sagt jag hade inga symtom, så i en djupare intervju så har det visat sig inte vara sant.

JA, det är gigantiska skillnader, vi löser våra saker med att prata, och de med nått som ser ut som tvång och böter.

Vad jag har märkt när man fråga folk är du sjuk, så är det omedelbara svaret NEJ jag har inte COVID-19, finner det lite komiskt att man gör en bedömning så snabbt utan ens test.
    Har man ett test så kan man säga i ögonblicket var det ingen COVID-19.

• klyban
    Anonym (ABC) skrev 2020-09-27 13:10:07 följande:
    Vad menar du att borde göras för att få den där 82% att stanna hemma? Vet man ens varför de inte stannar hemma? För att de går miste om inkomst? För att ingen har informerat dem om hur smittan sprids? För att de inte tror på informationen? För att de är för dumma för att ta till sig informationen? För att jävlas? Det finns ju av dem i Sverige också, enligt vad som kom fram på en pressträff nyligen, någon borde undersöka fenomenet. Åtgärderna för råda bot på problemet beror ju på orsakerna till det.

Det är väl mer tvärtom och få mer stanna hemma vid symtom och verkligen känna efter, så att dessa ynka 18% blir större som tar ansvar.

Vill man lära sig varför man inte följer de råd man får i England, så får man ta reda på varför de inte litar på myndigheter som vi gör.

Svar på tråden Vi som är kritiska till Sveriges handhavande av pandemin