IngGaard skrev 2020-04-10 08:53:38 följande:
Vi står inte över demokratin, vi är en del av den. Människan tenderar vara rebell och rättvis i början av livet men med växande egendom kommer egoismen och från den gruppen kommer mest gnäll på vår bransch. Vi bestämmer inte över demokratiskt valda makthavare men de är inte dummare än att använda sina kontakter i media för att driva sin politik, de övriga politikerna granskar vi. De demokratiskt fattade besluten kan vi bara kommentera och argumentera om, det innebär att vi kan ge välformulerade argument mot eller för argumenten.
Nu ärdet så här att ideologiska grupper och aktivister har kapat branscher, beslutande organisationer och partier i Sverige och vårat mål är att avveckla nationalstaten, dela ut vårat överflöd till de fattiga. Se dig omkring med de glasögonen så förstår du att jag är helt sanningsenlig mot dig, inga beslut som fattas idag gynnar nationen Sverige.
Ibland är ironi i textform svår att förstå.
Men detta måste väl ändå vara ironi i textform?
Dock får jag erkänna att jag nog inte har förstånd tillräckligt att förstå denna typ av ironi men det är ju också allmänt känt att ironi i textform väldigt ofta missförstås.
Om allt detta nu inte bara ska föreställa någon typ av skämt, parodi, komik och ironi så är det fortfarande ofattbart för mig att någon som kallar sig journalist, och alltså ska föreställas vara en person med åtminstone något mått av utbildning, anser sig stå över de demokratiska grunderna och stå över demokratiskt valda politiker. Dessutom uttrycker att maktgruppen journalister, och/eller media, kan utse sig själva vara av större betydelse än demokratin och utnämner sig själva ha ett högre värde än demokratiska val.
Ofattbart och i så fall mycket skrämmande och skadligt för de lagrar som demokratin vilar på.