• LucyLoo

Letrozol - följas åt 2020

Hej

Vi har senaste 9 månaderna försökt få fram ett syskon till vån son (han blir 2 i april). Han kom på första försöket - och gick helt av sig själv.

Nu när vi ska skaffa ett syskon, verkar det betydligt svårare.

Allting ser bra ut med mig, jag har gjort VUL och allt ser kanon ut. Där emot har jag sedan jag slutade amma januari 2019 haft väldigt lång menscykel och ganska oregelbunden. Alltifrån 31-41 dagars cykel. med ägglossning ca 10 dagar innan mens, alltså ganska kort lutealfas. Vi kör med NC - och har gjort i flera år. Jag hittar oftast min ägglossning, ibland via appen, ibland via ägglossningstest.

Nu går vi hos privat klinik och ska börja med Letrozol, eftersom jag har så långa cykler och oftast får ägglossning på dag 30 isch, ska bli fantastiskt att börja få ÄL på dag 14 typ.

Dock blev jag lite orolig då jag igår, på dag 27, helt plötsligt fick mens. Jag hade ÄL på dag 21, och sen kom mensen på dag 27?! HElt pltörligt liksom typ 13 dagar tidigare än vanligt?? Iof kört progesterontillskott nu denna månaden, det kan ju korta ner cykeln säger dom.

Dock har inte min temp sjunkit lika mycket som den brukar vid mens. Den sjönk från 36,50 till 36:08, och legat så nu i 3 dagar. Annars när min mens kommer brukar den alltid sjunka ner till 35,80 typ.

Så jag tog ett gravtest imorse (visa 6 dagar tidigt), men det var negativt.

Någon som vet vad som händer om man börjar äta Letrozol, och detta inte är mensen, utan bara en mellanblödning? Vad händer då?

Hur som helst, imorgon börjar vi nog äta Letrozol, vore kul att följas åt, flera som ska göra det här nu framöver?

//Loo

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-28 18:14
    Puff??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-06 10:17
    Blev gravid med min andra dos Letrozol.
    Trotts lång cykel och folliklar som inte växte. Så lyckades jag ändå få en ägglossning på CD 25-26.
    Är just nu gravid i vecka 4(3+6).
  • Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020
  • amandakollb
    EmiliaEngel skrev 2020-09-26 11:42:31 följande:
    Jag är på cd15, i förrgår började jag få äggvite flytningar och enligt alla uträkningar borde jag ha ägglossning runt 28:e (cd17). Tänkte ta ett ägglossningstest ikväll efter jobbet och några dagar framåt för att se vad som händer :)

Hur går det för dig?
    har du haft äl nu tror du? skönt med äl-flytningar så man får lite heads-up när äl är på gång :) 

det går bra! går in i vecka 17 på torsdag, idag ska jag träffa min barnmorska för första gången för hälsosamtal, hoppas vi klickar! 
  • Anonym (C)
    Lillie1 skrev 2020-09-28 23:18:22 följande:
    Spännande detta! Har svårt att se på den bilden, det syns ju alltid tydligare i verkligheten! Åh jag håller tummarna för att det blir starkare för varje dag nu!! Vi hade behövt lite framgång här i gruppen nu ;) Håll oss uppdaterade!
    Ja verkligen svårt, det är väldigt svagt med men är inget testa tidigt utan vanligt så hoppas att det i morgon är starkare. Jag har mått illa i ett par dagar på morgonen, måste äta direkt för att inte kräkas. Hade så de andra gångerna jag varit gravid innan BIM med. Är dock rädd att mensen är på G :(
  • Mammamadde03
    Anonym (C) skrev 2020-09-27 21:12:30 följande:

Oh vad tråkigt men ger mig lite hopp är så rädd.

Jag komme ihåg jag läste du kört flera omgångar? Får man fråga vad anledningen var? Hade du inte ägglossning alls? Jag hoppas verkligen allt går för dig snart med. Du har varit så stöttande för alla i denna grupp :)

Det stämmer, vad jag vet så har jag ingen ägglossning utan letrozol och väldigt långa cykler på omkring 100-150 dagar :/ egentligen sa läkaren från början att vi skulle få 6 försök och sen ev ivf, men då vi har ett gemensamt barn sedan tidigare så kan de tyvärr inte hjälpa oss med det.

Tack, det hoppas jag också :) tack ^^,
  • Anonym (C)
    Mammamadde03 skrev 2020-09-29 12:48:29 följande:
    Det stämmer, vad jag vet så har jag ingen ägglossning utan letrozol och väldigt långa cykler på omkring 100-150 dagar :/ egentligen sa läkaren från början att vi skulle få 6 försök och sen ev ivf, men då vi har ett gemensamt barn sedan tidigare så kan de tyvärr inte hjälpa oss med det.

Tack, det hoppas jag också :) tack ^^,
    Så hemskt för dig. Det är tråkigt att man inte kan få hjälp direkt. Efter 3 år fick jag en bra läkare som började med behandling till mig, innan sa dem " du blir ju gravid så bara försöka" trots 8 missfall, ingen lyckad graviditet... Det känns som dem försöker hitta anledningar att inte hjälpa. 
  • EmiliaEngel
    amandakollb skrev 2020-09-29 09:02:11 följande:

har du haft äl nu tror du? skönt med äl-flytningar så man får lite heads-up när äl är på gång :) 

det går bra! går in i vecka 17 på torsdag, idag ska jag träffa min barnmorska för första gången för hälsosamtal, hoppas vi klickar! 

Jösses jag tror min ägglossning var i fredags. Testade ju lör och söndag. Lördag var det bara lite svagare än kontrolllinjen och på söndagen så blev det inget sträck alls... Men vi låg ju på fredagen så borde ju finnas en chans :)

Åh vad kul, ja vi hoppas på det. Herre gud du är ju nästan halvvägs :D
  • amandakollb
    EmiliaEngel skrev 2020-09-29 14:02:54 följande:
    Jösses jag tror min ägglossning var i fredags. Testade ju lör och söndag. Lördag var det bara lite svagare än kontrolllinjen och på söndagen så blev det inget sträck alls... Men vi låg ju på fredagen så borde ju finnas en chans :)

Åh vad kul, ja vi hoppas på det. Herre gud du är ju nästan halvvägs :D
    okej men skönt att den varit nu och att ni fick till det kring äl! då är det bara att räkna ned :) när beräknar du bim? tempar du?

jaa känns helt sjukt! barnmorskan verkar super så det känns jätteskönt! nu räknar vi ned till rul om 3 veckor, känns som en lång väntan.. 
  • Lillie1
    Anonym (C) skrev 2020-09-29 11:07:40 följande:

Ja verkligen svårt, det är väldigt svagt med men är inget testa tidigt utan vanligt så hoppas att det i morgon är starkare. Jag har mått illa i ett par dagar på morgonen, måste äta direkt för att inte kräkas. Hade så de andra gångerna jag varit gravid innan BIM med. Är dock rädd att mensen är på G :(

Har du mått illa även de gånger du inte blivit gravid eller är det bara de gånger som du senare plussat? Läste om dina missfall, beklagar verkligen :( Hoppas plusset blir starkare nu, när är BIM?

Själv har jag inga symtom förutom värk (nedre delen av magen, bak mot ryggen och hugg i sidan som känns som håll..) och en förlamande trötthetskänsla? Kan ju vara kroppens reaktion på en ägglossning bara, har inte äl naturligt så vet inte riktigt vad som är vad.

Är på CD 25 (Ovitrelle +10) och ÄL +5 eller +9 beroende på hur jag läser av min tempkurva. Haha allt är så oklart! Tar tacksamt emot input från er andra i tråden ang min kurva ;)

När tog du första testet (C) ?

• EmiliaEngel
    amandakollb skrev 2020-09-29 17:04:54 följande:

okej men skönt att den varit nu och att ni fick till det kring äl! då är det bara att räkna ned :) när beräknar du bim? tempar du?

jaa känns helt sjukt! barnmorskan verkar super så det känns jätteskönt! nu räknar vi ned till rul om 3 veckor, känns som en lång väntan.. 

amandakollb skrev 2020-09-29 17:04:54 följande:

Om cykeln är lika lång som den varit senaste månaderna så är bim 14/10. Men borde ju kunna testa redan 10/10 för då har det ju gått 14 dagar från ägglossning. Men har ju inte tagit Letrozol denna gång så kan ju vara annorlunda :). Nej tempar inte, har inte tålamod för det :P

Åh vad skönt :) Oja 3 veckor är lång tid när man väntar på något!
  • Anonym (C)
    Lillie1 skrev 2020-09-29 17:43:27 följande:

Har du mått illa även de gånger du inte blivit gravid eller är det bara de gånger som du senare plussat? Läste om dina missfall, beklagar verkligen :( Hoppas plusset blir starkare nu, när är BIM?

Själv har jag inga symtom förutom värk (nedre delen av magen, bak mot ryggen och hugg i sidan som känns som håll..) och en förlamande trötthetskänsla? Kan ju vara kroppens reaktion på en ägglossning bara, har inte äl naturligt så vet inte riktigt vad som är vad.

Är på CD 25 (Ovitrelle +10) och ÄL +5 eller +9 beroende på hur jag läser av min tempkurva. Haha allt är så oklart! Tar tacksamt emot input från er andra i tråden ang min kurva ;)

När tog du första testet (C) ?

Jag tog det på bim -2 eller -3 :) Man ägglossar inom 36h efter man tar ovitrelle så du borde vara på +8 eller +9 . Jag började känna av trötthet där också nu hoppas vi i morgon att det visar något och mensen håller sig undan.
  • Lillie1
    Anonym (C) skrev 2020-09-29 19:53:05 följande:

Jag tog det på bim -2 eller -3 :) Man ägglossar inom 36h efter man tar ovitrelle så du borde vara på +8 eller +9 . Jag började känna av trötthet där också nu hoppas vi i morgon att det visar något och mensen håller sig undan.

Då borde jag ha BIM i helgen..

Så svårt att inte testa redan nu, köpte ett ?testa tidigt? igår som ska kunna visa redan BIM-6 men det känns ju otroligt..

Håller tummarna för dig idag!!
Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020