• LucyLoo

Letrozol - följas åt 2020

Hej

Vi har senaste 9 månaderna försökt få fram ett syskon till vån son (han blir 2 i april). Han kom på första försöket - och gick helt av sig själv.

Nu när vi ska skaffa ett syskon, verkar det betydligt svårare.

Allting ser bra ut med mig, jag har gjort VUL och allt ser kanon ut. Där emot har jag sedan jag slutade amma januari 2019 haft väldigt lång menscykel och ganska oregelbunden. Alltifrån 31-41 dagars cykel. med ägglossning ca 10 dagar innan mens, alltså ganska kort lutealfas. Vi kör med NC - och har gjort i flera år. Jag hittar oftast min ägglossning, ibland via appen, ibland via ägglossningstest.

Nu går vi hos privat klinik och ska börja med Letrozol, eftersom jag har så långa cykler och oftast får ägglossning på dag 30 isch, ska bli fantastiskt att börja få ÄL på dag 14 typ.

Dock blev jag lite orolig då jag igår, på dag 27, helt plötsligt fick mens. Jag hade ÄL på dag 21, och sen kom mensen på dag 27?! HElt pltörligt liksom typ 13 dagar tidigare än vanligt?? Iof kört progesterontillskott nu denna månaden, det kan ju korta ner cykeln säger dom.

Dock har inte min temp sjunkit lika mycket som den brukar vid mens. Den sjönk från 36,50 till 36:08, och legat så nu i 3 dagar. Annars när min mens kommer brukar den alltid sjunka ner till 35,80 typ.

Så jag tog ett gravtest imorse (visa 6 dagar tidigt), men det var negativt.

Någon som vet vad som händer om man börjar äta Letrozol, och detta inte är mensen, utan bara en mellanblödning? Vad händer då?

Hur som helst, imorgon börjar vi nog äta Letrozol, vore kul att följas åt, flera som ska göra det här nu framöver?

//Loo

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-28 18:14
    Puff??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-06 10:17
    Blev gravid med min andra dos Letrozol.
    Trotts lång cykel och folliklar som inte växte. Så lyckades jag ändå få en ägglossning på CD 25-26.
    Är just nu gravid i vecka 4(3+6).
  • Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020
  • Anonym (C)

Någon som fått ovitrelle i samband med letrozol? Min första kur denna månad och då vi försökt i 3 år med 8 missfall så ville barnmorskan pröva allt. Såg två folliklar på 21 mm Idag och fick sedan sprutan och mått väldigt illa och ont i magen. Någon annan med dessa biverkningar?

• Lillie1
    Anonym (C) skrev 2020-09-16 22:08:59 följande:

Någon som fått ovitrelle i samband med letrozol? Min första kur denna månad och då vi försökt i 3 år med 8 missfall så ville barnmorskan pröva allt. Såg två folliklar på 21 mm Idag och fick sedan sprutan och mått väldigt illa och ont i magen. Någon annan med dessa biverkningar?

Jag ska på VUL idag och tänkte faktiskt fråga om Ovitrelle om äggblåsorna vuxit som de ska.. Tog du sprutan hemma eller hos barnmorskan? Mår du bättre idag?
  • EmiliaEngel
    amandakollb skrev 2020-09-16 15:06:15 följande:

okej du får uppdatera hur det går osv :) vad är planen med medicin för denna cykel, enkeldos och ingen ovitrelle? :)

ja längtar så tills man känner sparkar! dock hade jag tydligen moderkakan i framvägg och då kan det dröja några veckor extra typ innan man känner sparkar

Jadå uppdaterar :) Denna cykel blir det bara folsyra/vitaminer och inget annat så vi får se hur kroppen reagerar, mensen var nästan två dagar längre utan Letrozol.

Åh men typiskt då o.O men då är nog magen där ordentligt iaf :)
  • Mammamadde03
    Anonym (C) skrev 2020-09-16 22:08:59 följande:

Jag fick såna biverkningar under nästan 2 veckor första gången jag fick Ovitrelle, misstänkte överstimulering då jag hade haft letrozol under ganska många omgångar då. Hur stor letrozoldos hade du?
  • Anonym (C)
    Mammamadde03 skrev 2020-09-19 22:31:53 följande:
    Jag fick såna biverkningar under nästan 2 veckor första gången jag fick Ovitrelle, misstänkte överstimulering då jag hade haft letrozol under ganska många omgångar då. Hur stor letrozoldos hade du?
    Jag hade bara enkel dos, bara min första gång och det verkade fungera då äggen var fina. :) Jag mådde bara konstigt första dagen nu mår jag som vanligt igen. 
  • Mammamadde03
    Anonym (C) skrev 2020-09-20 13:30:35 följande:

Jag hade bara enkel dos, bara min första gång och det verkade fungera då äggen var fina. :) Jag mådde bara konstigt första dagen nu mår jag som vanligt igen. 

Då är det säkert ingen fara :) när har du bim?
  • Lillie1
    Anonym (C) skrev 2020-09-20 13:30:35 följande:

Skönt att du mår bättre! Jag var på VUL i torsdags och fick ovitrelle utskriven. Tog sprutan i lördags och har inte känt mer än lite molvärk. Är väldigt trött dock.. Har jag några andra biverkningar att se fram emot? Någon som har erfarenhet?
  • Lillie1
    Mammamadde03 skrev 2020-09-19 22:31:53 följande:

Oj, kände du av sprutan så länge? Spännande att se hur de kommande två veckorna blir.. Hur går det för dig?
  • Diddi89
    Lillie1 skrev 2020-09-15 20:34:52 följande:

Då låter det som vi har det ungefär likadant ;) Hjälp va tufft det är..

Jag är på cd11 och håller tummarna för att äggen växer som de ska. Ska på VUL om två dagar och är lika delar nervös och livrädd. Kommer bli så besviken om det inte blir någon äl den här månaden heller.

Hur går det för dig? Har du tagit något mer test? När borde mensen komma den här månaden?

Eller hur!! Skönt dock att man inte är ensam. Hur gick det på ditt VUL? Förstår det!! Det tar så hårt när man kämpar så mycket för något som är så självklart för andra...

Jag fick min mens i onsdags, därför jag försvann ett tag. Blev så deppig av allt. Var så säker på att det var något denna gången. Hade riktigt mycket känningar av letrozolen även under mensen och även nu, vet inte om jag inbillar mig eller det är något även ni känner?
    Mammamadde03 skrev 2020-09-16 21:18:54 följande:

Jag förstår vad du menar, hade de funderingarna i vintras då jag fick mer och mer biverkningar och väldigt smärtsamma ägglossningar. Ja så är det ju, varje negativt test är väldigt tråkigt att se och påverkar humöret väldigt mycket :( hoppas att den inte kommer :) brukar du ha myclet känningar före mensen? Har du fått göra blodprov för att kolla äggreserver och sköldkörteln? :)

Ja det är intressant att den kan vara så olika, jag har haft illamående av dofter vid frukosten igår och idag men kan inte testa för tidigt då Ovitrelle kan ge felaktigt positiva test upp till 11 dagar efter att den tagits :/ så tidigast på söndag :) vid förra graviditeten började jag må illa 2-3 dagar före bim och det visade svagt positivt mitt i natten innan bim. 22 är ju bra :)

Nej, ingen diabetes men metformin kan tydligen öka ämnesomsättningen (och minska aptiten) och har lite svårare att gå ner i vikt pga min pco fick jag det för att öka chanserna, har gått ner ca 3 kg på en månad nu :) Håller tummarna för dig också!

Ja man blir så deppig, kände att jag behöver fokusera på annat nu så pausade letrozolen och ringde läkaren, fick en tid i mitten på oktober, lagom till nästa mens. Ja jag brukar ha ganska mycket symptom men innan denna hade jag mer än vanligt. Därför jag blev så ledsen med. Jag har kollat äggreserverna och sköldkörtel, men inte haft något avvikande.

Ojdå vad spännande, har du tagit något test ännu? Eller det är för tidigt fortfarande? Jag håller tummarna, när har du BIM?

Aha då är jag med, visste inte att man kunde använda det så.. Det är ju jättebra!! Bra jobbat!! Hoppas att det hjälper. Min läkare sa att viktnedgång inte borde påverka då mitt BMI låg på gränsen men jag har gått upp 7 kg sedan jag var där sist så tänker att det nu kan påverka. Tycker att mitt humör har påverkat viktuppgången med då jag ofta tröstäter. Jag har dock inte så svårt för att gå ner men lyckas aldrig hålla vikten, går upp och ner som en jojo. Tänkte försöka komma igång och träna nu för att gå ner lite men också för att fokusera mer på annat.
  • Lillie1
    Diddi89 skrev 2020-09-21 21:11:03 följande:

Eller hur!! Skönt dock att man inte är ensam. Hur gick det på ditt VUL? Förstår det!! Det tar så hårt när man kämpar så mycket för något som är så självklart för andra...

Jag fick min mens i onsdags, därför jag försvann ett tag. Blev så deppig av allt. Var så säker på att det var något denna gången. Hade riktigt mycket känningar av letrozolen även under mensen och även nu, vet inte om jag inbillar mig eller det är något även ni känner?

Det gick bra! VUL visade en äggblåsa på 18mm och jag fick ovitrelle utskrivet med instruktion att ta vid lunch efter positivt äl-test. Tyckte fredagens test var för svagt för att vara positivt och då rekommenderade läkaren att jag skulle ta den på lördagen oavsett utslag..

Tog ovitrelle lördag lunch och vi har fått till det mån, tis, ons, lör(morgon och kväll) och sön - förlåt för info ????????

Temphöjning imorse (44h efter sprutan) på 0,3 så är osäker på om ägglossningen gått igenom än?

Jobbigt att höra att symtomen dröjer sig kvar även vid mens, hoppas det lägger sig snart så du får må lite bättre! Det är inte en lätt process det här ????
Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020