• LucyLoo

Letrozol - följas åt 2020

Hej

Vi har senaste 9 månaderna försökt få fram ett syskon till vån son (han blir 2 i april). Han kom på första försöket - och gick helt av sig själv.

Nu när vi ska skaffa ett syskon, verkar det betydligt svårare.

Allting ser bra ut med mig, jag har gjort VUL och allt ser kanon ut. Där emot har jag sedan jag slutade amma januari 2019 haft väldigt lång menscykel och ganska oregelbunden. Alltifrån 31-41 dagars cykel. med ägglossning ca 10 dagar innan mens, alltså ganska kort lutealfas. Vi kör med NC - och har gjort i flera år. Jag hittar oftast min ägglossning, ibland via appen, ibland via ägglossningstest.

Nu går vi hos privat klinik och ska börja med Letrozol, eftersom jag har så långa cykler och oftast får ägglossning på dag 30 isch, ska bli fantastiskt att börja få ÄL på dag 14 typ.

Dock blev jag lite orolig då jag igår, på dag 27, helt plötsligt fick mens. Jag hade ÄL på dag 21, och sen kom mensen på dag 27?! HElt pltörligt liksom typ 13 dagar tidigare än vanligt?? Iof kört progesterontillskott nu denna månaden, det kan ju korta ner cykeln säger dom.

Dock har inte min temp sjunkit lika mycket som den brukar vid mens. Den sjönk från 36,50 till 36:08, och legat så nu i 3 dagar. Annars när min mens kommer brukar den alltid sjunka ner till 35,80 typ.

Så jag tog ett gravtest imorse (visa 6 dagar tidigt), men det var negativt.

Någon som vet vad som händer om man börjar äta Letrozol, och detta inte är mensen, utan bara en mellanblödning? Vad händer då?

Hur som helst, imorgon börjar vi nog äta Letrozol, vore kul att följas åt, flera som ska göra det här nu framöver?

//Loo

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-28 18:14
    Puff??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-06 10:17
    Blev gravid med min andra dos Letrozol.
    Trotts lång cykel och folliklar som inte växte. Så lyckades jag ändå få en ägglossning på CD 25-26.
    Är just nu gravid i vecka 4(3+6).
  • Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020
  • Anonym (C)
    Lillie1 skrev 2020-09-30 07:18:04 följande:
    Då borde jag ha BIM i helgen..

Så svårt att inte testa redan nu, köpte ett ?testa tidigt? igår som ska kunna visa redan BIM-6 men det känns ju otroligt..

Håller tummarna för dig idag!!
    Jag har faktiskt inte tagit något testa tidigt för har fått spökstreck på dem flera gånger innan så tänker att syns det inte på ett vanligt så slipper man kanske se tex kemiska missfall. 

Tror det är bim idag, är 14 dagar efter ovitrelle men varken mens eller positivt bara super svaga tester. 
  • Anonym (C)

EN FRÅGA  :)

Till er som prövat Letrozol och ovitrelle förut, när fick ni mens efter sprutan? Jag är på dag 14 idag, ingen mens och bara fått jätte svagt test med clearblue så ser det som negativt. 

• Mammamadde03
    Lillie1 skrev 2020-09-28 23:15:19 följande:

Fy det är tungt när mensen kommer :(

Skönt att din sambo lyssnade på dig och var villig att göra ett nytt försök. Tar du letrozol dag 3-7? Enkel eller dubbel dos? Jag håller tummarna för att det är er tur den här gången!

Ja, jag bröt ihop en aning :(

Ja jag är glad för att han går med på ett försök till :) ja precis :) jag tar dubbel dos, det brukar ge 1-2 äggblåsor som växer till sig :)

Tack! <3
  • Mammamadde03
    Anonym (C) skrev 2020-09-29 13:33:12 följande:

Så hemskt för dig. Det är tråkigt att man inte kan få hjälp direkt. Efter 3 år fick jag en bra läkare som började med behandling till mig, innan sa dem " du blir ju gravid så bara försöka" trots 8 missfall, ingen lyckad graviditet... Det känns som dem försöker hitta anledningar att inte hjälpa. 

Ja det krävs verkligen att man har tyren och får en bra läkare för att komma någon vart, ingen läkare hade undersökt mig på 1,5 år nu. Den förra läkaren träffade vi nara en gång och han konstaterade pco (vilket jag redan visste sefan tidigare) och var överlag positiv, men sen slutade den läkaren och jag blev slussad till en klinik som bara har gjort vul och inte har kollat min historik fram tills för en månad sen. Nu när läkaren där är mer insatt så känns det bättre :) de har två läkare där som jag har varit hos vid olika tillfällen och den ena tjatade väldigt mycket om att det var viktigt att ta äl-tester för att bekräfta äl (sen när man läser det finstilta på testerna så ska man inte ta äl-test med pco för att det kan ge ett falskt positivt :/

När det gäller IVF så får vi bekosta det själva och har förstått det som att det tyvärr inte ökar chanserna så mycket :(
  • Lillie1
    Mammamadde03 skrev 2020-09-30 16:26:45 följande:

Ja, jag bröt ihop en aning :(

Ja jag är glad för att han går med på ett försök till :) ja precis :) jag tar dubbel dos, det brukar ge 1-2 äggblåsor som växer till sig :)

Tack! <3

Mammamadde03 skrev 2020-09-30 16:39:05 följande:

Ja det krävs verkligen att man har tyren och får en bra läkare för att komma någon vart, ingen läkare hade undersökt mig på 1,5 år nu. Den förra läkaren träffade vi nara en gång och han konstaterade pco (vilket jag redan visste sefan tidigare) och var överlag positiv, men sen slutade den läkaren och jag blev slussad till en klinik som bara har gjort vul och inte har kollat min historik fram tills för en månad sen. Nu när läkaren där är mer insatt så känns det bättre :) de har två läkare där som jag har varit hos vid olika tillfällen och den ena tjatade väldigt mycket om att det var viktigt att ta äl-tester för att bekräfta äl (sen när man läser det finstilta på testerna så ska man inte ta äl-test med pco för att det kan ge ett falskt positivt :/

När det gäller IVF så får vi bekosta det själva och har förstått det som att det tyvärr inte ökar chanserna så mycket :(

Varför skulle inte IVF funka för dig/er? Har det med din pco att göra? :(

Det är verkligen som du skriver, alla läkare är olika och man ska ha tur med att hamna rätt..

Vilken CD är du på nu? Är du igång med Letrozol igen?
  • Lillie1
    Anonym (C) skrev 2020-09-30 11:14:23 följande:

Jag har faktiskt inte tagit något testa tidigt för har fått spökstreck på dem flera gånger innan så tänker att syns det inte på ett vanligt så slipper man kanske se tex kemiska missfall. 

Tror det är bim idag, är 14 dagar efter ovitrelle men varken mens eller positivt bara super svaga tester. 

Är det sant? Aldrig hört, tack för info!

Jag testade faktiskt imorse och det var helt blankt så jag bröt ihop och åkte till jobbet..

Inväntar mens i helgen men kan inte riktigt släppa att äl kan ha varit så sent som i onsdags och då är det ju inte dags att testa än? Ska försöka avvakta till efter helgen och om mensen inte kommit då får jag testa igen! Väntar fortfarande på att läkaren ska ringa angående mitt blodprov i fredags också. Gud den här väntan gör en knäpp!
  • Mammamadde03
    Lillie1 skrev 2020-09-30 19:26:35 följande:

Varför skulle inte IVF funka för dig/er? Har det med din pco att göra? :(

Det är verkligen som du skriver, alla läkare är olika och man ska ha tur med att hamna rätt..

Vilken CD är du på nu? Är du igång med Letrozol igen?

Har en kollega som är lite mer insatt i ivf och som jag förstod det är det bara ca 20% chans att det faktiskt blir något vid varje försök och eftersom vi har fått ett barn utan ivf så hjälper de oss inte ekonomiskt eller vad man ska säga :/ varje försök kostar minst 30 000 och det har vi inte riktigt råd med om det skulle krävas flera försök (som med letrozolen som jag har tagit nu i ca 12 omgångar) så det är mer en kostnadsfråga och att jag inte känner att kroppen skulle klara den överstimuleringen som görs för at många ägg ska släppa :(

Ja, saknar den läkaren vi fick hjälp av vid förra graviditeten :(

Är på cd 6 och tar sista dosen letrozol imorgon, har vul inbokat 6/10 så får vi se hur det ser ut då :) blir förmodligen sista omgången så hoppas på det bästa.
  • Lillie1
    Mammamadde03 skrev 2020-09-30 21:03:11 följande:

Har en kollega som är lite mer insatt i ivf och som jag förstod det är det bara ca 20% chans att det faktiskt blir något vid varje försök och eftersom vi har fått ett barn utan ivf så hjälper de oss inte ekonomiskt eller vad man ska säga :/ varje försök kostar minst 30 000 och det har vi inte riktigt råd med om det skulle krävas flera försök (som med letrozolen som jag har tagit nu i ca 12 omgångar) så det är mer en kostnadsfråga och att jag inte känner att kroppen skulle klara den överstimuleringen som görs för at många ägg ska släppa :(

Ja, saknar den läkaren vi fick hjälp av vid förra graviditeten :(

Är på cd 6 och tar sista dosen letrozol imorgon, har vul inbokat 6/10 så får vi se hur det ser ut då :) blir förmodligen sista omgången så hoppas på det bästa.

Ja jag har fått veta samma sak av en vän som är nyexaminerad barnmorska. IVF målas upp som en i princip 100%ig lösning men det är ju inte säkert att det fungerar hur hårt du än pressar kroppen och finns inte några garantier för att det fäster heller.

Vi har fått remiss till Sahlgrenska (bor i Göteborg) men tror att det får bli privat i alla fall en omgång (har sparat ihop till det) för att slippa kötiden eftersom min sambo snart är 40 och har en 12åring sedan tidigare. Kommer antagligen hamna i samma sits som er eftersom min kropp inte samarbetat hittills. En runda har vi råd med, kan säkert spara ihop till ytterligare en men sedan? Det är absolut en kostnadsfråga :/
  • Anonym (Emmi)

En fråga till er som har ägglossning även utan letrozole. Har ni fått ägglossning när ni någon månad tagit ett avbrott? Jag har vanligtvis positivt äl-rest runt cd16 och fick letrozole för att boosta den. Tog letrozole förra månaden och fick äglossning cd22 eller cd23. Tog inte letrozole denna omgång och har idag cd19 fortfarande inte fått positivt äl-test.

• Mammamadde03
    Lillie1 skrev 2020-09-30 21:38:30 följande:

Ja jag har fått veta samma sak av en vän som är nyexaminerad barnmorska. IVF målas upp som en i princip 100%ig lösning men det är ju inte säkert att det fungerar hur hårt du än pressar kroppen och finns inte några garantier för att det fäster heller.

Vi har fått remiss till Sahlgrenska (bor i Göteborg) men tror att det får bli privat i alla fall en omgång (har sparat ihop till det) för att slippa kötiden eftersom min sambo snart är 40 och har en 12åring sedan tidigare. Kommer antagligen hamna i samma sits som er eftersom min kropp inte samarbetat hittills. En runda har vi råd med, kan säkert spara ihop till ytterligare en men sedan? Det är absolut en kostnadsfråga :/

Nej, precis. Känns lite tråkigt att det inte informeras bättre om vad det faktiskt innebär att göra ivf. Kanske görs om man väl är där, men den processen kunde ju även informeras om i ett tidigare skede.

Skönt att ni fått en remiss iallafall, även om ni tar privat istället. Hur långa köer är det?
Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020