• LucyLoo

Letrozol - följas åt 2020

Hej

Vi har senaste 9 månaderna försökt få fram ett syskon till vån son (han blir 2 i april). Han kom på första försöket - och gick helt av sig själv.

Nu när vi ska skaffa ett syskon, verkar det betydligt svårare.

Allting ser bra ut med mig, jag har gjort VUL och allt ser kanon ut. Där emot har jag sedan jag slutade amma januari 2019 haft väldigt lång menscykel och ganska oregelbunden. Alltifrån 31-41 dagars cykel. med ägglossning ca 10 dagar innan mens, alltså ganska kort lutealfas. Vi kör med NC - och har gjort i flera år. Jag hittar oftast min ägglossning, ibland via appen, ibland via ägglossningstest.

Nu går vi hos privat klinik och ska börja med Letrozol, eftersom jag har så långa cykler och oftast får ägglossning på dag 30 isch, ska bli fantastiskt att börja få ÄL på dag 14 typ.

Dock blev jag lite orolig då jag igår, på dag 27, helt plötsligt fick mens. Jag hade ÄL på dag 21, och sen kom mensen på dag 27?! HElt pltörligt liksom typ 13 dagar tidigare än vanligt?? Iof kört progesterontillskott nu denna månaden, det kan ju korta ner cykeln säger dom.

Dock har inte min temp sjunkit lika mycket som den brukar vid mens. Den sjönk från 36,50 till 36:08, och legat så nu i 3 dagar. Annars när min mens kommer brukar den alltid sjunka ner till 35,80 typ.

Så jag tog ett gravtest imorse (visa 6 dagar tidigt), men det var negativt.

Någon som vet vad som händer om man börjar äta Letrozol, och detta inte är mensen, utan bara en mellanblödning? Vad händer då?

Hur som helst, imorgon börjar vi nog äta Letrozol, vore kul att följas åt, flera som ska göra det här nu framöver?

//Loo

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-02-28 18:14
    Puff??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-05-06 10:17
    Blev gravid med min andra dos Letrozol.
    Trotts lång cykel och folliklar som inte växte. Så lyckades jag ändå få en ägglossning på CD 25-26.
    Är just nu gravid i vecka 4(3+6).
  • Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020
  • Diddi89

Tack!! :) Då har vi försökt nästan lika länge... Vet att vissa säger att de blir gravida av att pausa Letrozol-kuren men tänker om jag bara testat i 3 månader nu kanske det kanske inte hjälper.. spolningen skulle ju också öka chanserna..

Känner du mycket skillnad när du äter Letrozol? Tänker på ägglossning, humörsvängningar, mensvärk etc?

Vad är det otrivelle gör egentligen, vad krävs för att behöva det?

• Mammamadde03
    Diddi89 skrev 2020-09-07 18:17:57 följande:

Tack!! :) Då har vi försökt nästan lika länge... Vet att vissa säger att de blir gravida av att pausa Letrozol-kuren men tänker om jag bara testat i 3 månader nu kanske det kanske inte hjälper.. spolningen skulle ju också öka chanserna..

Känner du mycket skillnad när du äter Letrozol? Tänker på ägglossning, humörsvängningar, mensvärk etc?

hade letrozol i nästan ett år innan

[quote=80630882][quote-nick]Diddi89 skrev 2020-09-07 18:17:57 följande:[/quote-nick]

Jag hade testat med letrozol i nästan 1 år så kände att kroppen behövde vila, hoppas att pausen hjälper :) ja jag har också hört att spolning kan öka chanserna, ska prata med min läkare om det.

Jag märker rätt stor skillnad faktiskt. Största skillnaden är att jag känner av ägglossningen, den gör riktigt ont, däremot försvinner mensvärken nästan helt av någon anledning. Humörsvängningarna gör att månaden blir lite som en emotionell berg- och dalbana, utan letrozol så har jag (om jag har tur) mens ca 1 gång per halvår, så känns som minimal chans på egen hand.

Ovitrelle boostar att äggblåsan ska släppa och den tas när läkaren har kollat att blåsan är tillräckligt stor. Jag har bara fått det utskrivet en gång tidigare och då sa läkaren att vi skulle testa för att se om det kunde hjälpa (var i januari då kroppen nog började bli liite för trött på behandlingen).

Vet inte riktigt vad som krävs för att få den faktiskt, alla läkare verkar tycka olika. En del verkar få den på en gång och en del inte alls, du får prata med din läkare och se vad hen tycker :)
  • Diddi89

Det är en lång tid att gå på en sådan behandling om man har så många symptom speciellt när de kan påverka ens dag negativt.. Jag fick spolning under utredningen sen fick jag letrozolen. Funderar på att ta kontakt med dem igen kom att jag kör Letrozol utan läkarordination nu.. vad har du för dos? Jag har tog 1,5 nu senast. Börjar känna symptom som jag brukar få innan mens.. har 8 dagar kvar nu. Mina cyklar är runt 31 - 33 dagar och känns alltid som en evighet, kan inte tänka mig ett halvår..

Jag har regelbunden mens så den biten har aldrig varit ett problem.. undrar dock om jag har en regelbunden ägglossning, vissa månader känner jag jättemycket och de flesta inget alls. Nu med Letrozol blir jag ett monster i 2 veckor istället för i två dagar. Känner ibland inte igen mig själv kan bara sitta och gråta när jag är på jobbet, tur jag har en bra rumskamrat. Och har stora symptom på ägglossning, dock har jag inte längre ont i brösten på samma sätt.

Känner du dig redo att komma igång nu igen? Hoppas verkligen på att pausen hjälper för dig. Har du testat något annat under tiden eller du har bara väntat? Tänker typ munkpeppar eller açaí?

• Mammamadde03
    Diddi89 skrev 2020-09-09 18:40:39 följande:

Det är en lång tid att gå på en sådan behandling om man har så många symptom speciellt när de kan påverka ens dag negativt.. Jag fick spolning under utredningen sen fick jag letrozolen. Funderar på att ta kontakt med dem igen kom att jag kör Letrozol utan läkarordination nu.. vad har du för dos? Jag har tog 1,5 nu senast. Börjar känna symptom som jag brukar få innan mens.. har 8 dagar kvar nu. Mina cyklar är runt 31 - 33 dagar och känns alltid som en evighet, kan inte tänka mig ett halvår..

Jag har regelbunden mens så den biten har aldrig varit ett problem.. undrar dock om jag har en regelbunden ägglossning, vissa månader känner jag jättemycket och de flesta inget alls. Nu med Letrozol blir jag ett monster i 2 veckor istället för i två dagar. Känner ibland inte igen mig själv kan bara sitta och gråta när jag är på jobbet, tur jag har en bra rumskamrat. Och har stora symptom på ägglossning, dock har jag inte längre ont i brösten på samma sätt.

Känner du dig redo att komma igång nu igen? Hoppas verkligen på att pausen hjälper för dig. Har du testat något annat under tiden eller du har bara väntat? Tänker typ munkpeppar eller açaí?

Ja det tär en del på en, så det var faktiskt skönt med en paus. Det kan nog vara bra för dem att veta att du tar letrozol :) jag har tagit två om dagen och då har jag alltid fått 1-2 mogna äggblåsor :) min cykel har varierat lite, första omgångarna var de 28-30 dagar långa och efter ett sommaruppehåll förra året (kliniken hade sommar stängt då) så blev cykeln något längre, ca 33 dagar.

Skönt för dig att mensen är regelbunden :) förstår vad du menar med att man blir ett monster, det är samma här. Det gäller att ha folk omkring sig som förstår vad som händer :)

Yes, nu är jag så redo som det går att bli, gjorde vul i tisdags och där kunde läkaren se en äggblåsa på 24 mm så fick ta Ovitrelle under kvällen i tisdags så nu är det bara att vänta och se i stort sätt :D nej, jag valde att pausa allt helt, kände att både kropp och knopp behövde fokusera lite på annat :)
  • EmiliaEngel
    amandakollb skrev 2020-08-31 08:37:01 följande:

håller med! men skönt, nu vet ni att ni har gjort allt ni kan iaf :) tror du att du kommer testa något innan? 

Mensen kom idag.. Denna gång hoppar jag över letrozol. Fick en infektion i näsan efter en förkylning så nu går jag på Antibiotika och diverse probiotika, det räcker med tabletter. Får se nu då hur cykeln beter sig utan Letrozol.

Hur går det för dig?
  • amandakollb
    EmiliaEngel skrev 2020-09-12 15:39:41 följande:

Mensen kom idag.. Denna gång hoppar jag över letrozol. Fick en infektion i näsan efter en förkylning så nu går jag på Antibiotika och diverse probiotika, det räcker med tabletter. Får se nu då hur cykeln beter sig utan Letrozol.

Hur går det för dig?

Nej vad tråkigt att höra :( hur mår du?<3 brukar du få äl utan letrozol?

Det går bra! Var på kub i veckan och det såg bra ut. Fortf inga symtom men har köpt en doppler så lyssnar på hjärtljud lite då och då, vilket lugnar mig jättemkt.
  • EmiliaEngel
    amandakollb skrev 2020-09-13 11:17:10 följande:

Nej vad tråkigt att höra :( hur mår du?<3 brukar du få äl utan letrozol?

Det går bra! Var på kub i veckan och det såg bra ut. Fortf inga symtom men har köpt en doppler så lyssnar på hjärtljud lite då och då, vilket lugnar mig jättemkt.

Näsan är mycket bättre men mensen är jag inte så glad över att den kom. Det hade varit roligt med ett plus denna månad som plåster på såren.. Det verkade ju funka innan p-sprutan så jag hoppas det :), det var efter den som min ägglossning uteblev.

Skönt med bra resultat där :). Ingen mage som börjar puta än då? Ja jag förstår att det är skönt att kunna lyssna när man inte har några andra tecken, måste ju kännas ännu mer overkligt utan.
  • Lillie1

Hoppar in här..

Har läst ikapp i tråden den senaste veckan efter att jag startat min andra omgång letrozol. Har ingen egen äl utan fått fått starta med 10 dagar Provera för att få igång cykeln.

Förra gången hände ingenting så nu testar vi dubbel dos! Provar dessutom hög dos d-vitamin inför äl och bidrottninggelé..

Är på cykeldag 9 och har VUL inbokat på torsdag (cd13). Hur går det för er andra?

• Diddi89
    Mammamadde03 skrev 2020-09-10 12:10:14 följande:

Ja det tär en del på en, så det var faktiskt skönt med en paus. Det kan nog vara bra för dem att veta att du tar letrozol :) jag har tagit två om dagen och då har jag alltid fått 1-2 mogna äggblåsor :) min cykel har varierat lite, första omgångarna var de 28-30 dagar långa och efter ett sommaruppehåll förra året (kliniken hade sommar stängt då) så blev cykeln något längre, ca 33 dagar.

Skönt för dig att mensen är regelbunden :) förstår vad du menar med att man blir ett monster, det är samma här. Det gäller att ha folk omkring sig som förstår vad som händer :)

Yes, nu är jag så redo som det går att bli, gjorde vul i tisdags och där kunde läkaren se en äggblåsa på 24 mm så fick ta Ovitrelle under kvällen i tisdags så nu är det bara att vänta och se i stort sätt :D nej, jag valde att pausa allt helt, kände att både kropp och knopp behövde fokusera lite på annat :)

Kan tänka mig det, funderar själv på en paus nu. Känner det börjar bli en del och jag vet inte om letrozolen hjälper eller om jag inte behöver den.. just när man blir så instabil i känslorna. Jag var 100% säker på jag var gravid nu, låg uppe halva natten och räknade datum etc och var så jäkla glad.. kände symptom, svullna bröst och stickningar i både bröst och mage, illamående och lätt till tårar.. men två negativa tester på morgonen. Blev så sjukt ledsen.

Då har vi nästan lika långa cyklar, blir en lång väntan med 33 dagar. Ah de hade sommarstängt här också, därför jag fortsatte utan foliekontroll. 24 mm är väl superbra? Vi får hålla tummarna nu. När brukar du ta tester? Vid BIM eller innan? Jag har alltid svårt för att hålla mig.
    Lillie1 skrev 2020-09-13 19:50:12 följande:

Hoppar in här..

Har läst ikapp i tråden den senaste veckan efter att jag startat min andra omgång letrozol. Har ingen egen äl utan fått fått starta med 10 dagar Provera för att få igång cykeln.

Förra gången hände ingenting så nu testar vi dubbel dos! Provar dessutom hög dos d-vitamin inför äl och bidrottninggelé..

Är på cykeldag 9 och har VUL inbokat på torsdag (cd13). Hur går det för er andra?

Välkommen!! Kul att vi är lite fler som är på gång med Letrozol, kul att följas åt så man får både lite hopp och stöd:) hur länge har du försökt? Har du testat något annat än bidrottningele och d-vitamin?

Här väntar jag på mensen, beräknad enligt appen på onsdag dock hoppas jag att jag testade för tidigt. Kanske är fler som får svullna bröst innan mens i samband med att man äter Letrozol?
  • Lillie1
    Diddi89 skrev 2020-09-13 20:13:56 följande:

.Välkommen!! Kul att vi är lite fler som är på gång med Letrozol, kul att följas åt så man får både lite hopp och stöd:) hur länge har du försökt? Har du testat något annat än bidrottningele och d-vitamin?

Här väntar jag på mensen, beräknad enligt appen på onsdag dock hoppas jag att jag testade för tidigt. Kanske är fler som får svullna bröst innan mens i samband med att man äter Letrozol?

Tack!!

Har försökt sedan september förra året så precis ett år nu. Har dock inte någon egen ägglossning så gjorde en utredning redan i juni och fick testa letrozol under sommaren medan de hade semesterstängt. I augusti var vi tillbaka för provsvar och sambon visade sig vara ett riktigt praktexemplar (trots mängder av snus och kaffe). Hos mig var allt toppen förutom ett rekordhögt AMH >20..

Läkaren frågade lite fint om vi ville ha remiss för IVF om det skulle bli aktuellt längre fram men tyckte vi skulle ge letrozolen en chans till i högre dos, så där är vi nu.

Så skönt att få skriva av sig här inne, vet att många hävdar att vi bara är i startgroparna och att det är ?för tidigt? för mig som är snart 33 att oroa mig, men det är inte så lätt att ta det lugnt när det enda man vill är att få den där efterlängtade lilla bebisen..
Svar på tråden Letrozol - följas åt 2020