• Wifey.

BF november 2020

Hittar ingen novembertråd så tänkte att jag startar en för oss med BF november 2020.

Här kan vi följas åt under hela graviditeten.

Jag är iallafall 21 år och väntar mitt andra barn 1 november. Har redan en dotter som fyller 4 år under sommaren.

Ska bli så kul att följas åt.

• Svar på tråden BF november 2020
  • Freya18
    Barnvakten1 skrev 2020-03-24 15:43:38 följande:

Jag hoppar gärna in här!

Vår historia är två år av försök, utredning och en vecka innan första ivf-mötet får jag för första gången i mitt liv ett positivt graviditetstest. Helt sjukt och är forfarande chockad, och såklart livrädd att det inte ska gå vägen. Försöker tro på att det mesta kommer gå bra ändå! Enligt min app är förlossningen beräknad 28 november. Bara jag och min man som vet om detta så skönt att kunna prata av sig lite.

Hur tänker alla ni med tidigt ultraljud? Jag vill så gärna se att något är där inne. Har ett ultraljud i mitten på maj som första tid hos barnmorskan. Men vill och vågar inte vänta så länge så funderar på att söka privat innan dess, de flesta vill att man väntar till vecka 8 för att kunna se något.

Grattis! Blev så för oss också. :) Plussade precis när vi skulle på första ivf-mötet. Slutade dock i missed abortion. 6 månader senare blev jag gravid med sonen. Plussade några dagar innan jag skulle börja min behandling med hormoner.

När man är inskriven för utredning samt IVF så gör dom VUL innan dom skriver ut patienterna. För att säkerställa att en spontan graviditet har skett. I v.8 vill dom oftast göra det för då ska man kunna se hjärtat.

Du får ringa och höra med dom. :)
  • Barnvakten1
    Freya18 skrev 2020-03-24 16:11:58 följande:

Grattis! Blev så för oss också. :) Plussade precis när vi skulle på första ivf-mötet. Slutade dock i missed abortion. 6 månader senare blev jag gravid med sonen. Plussade några dagar innan jag skulle börja min behandling med hormoner.

När man är inskriven för utredning samt IVF så gör dom VUL innan dom skriver ut patienterna. För att säkerställa att en spontan graviditet har skett. I v.8 vill dom oftast göra det för då ska man kunna se hjärtat.

Du får ringa och höra med dom. :)

Jasså, vad roligt! Tråkigt att det blev missfall, men fint att du blev gravid igen :) är så nervös att något ska hända nu när vi väntat och kämpat så länge!!

Vad konstigt, pratade i telefon med dem idag och de sa bara att det var roligt att vi blivit spontant gravida, gratulerade och sa att den vanliga kvinnokliniken tar över nu. Men kanske är olika i olika landsting? Vi har ju inte blivit gravida med ivf eller hunnit ta några hormoner eller liknande, så de menade att vi klarat det här helt själva.

Funderar därför på att boka ett privat ultraljud!
  • Freya18
    Barnvakten1 skrev 2020-03-24 16:17:11 följande:

Jasså, vad roligt! Tråkigt att det blev missfall, men fint att du blev gravid igen :) är så nervös att något ska hända nu när vi väntat och kämpat så länge!!

Vad konstigt, pratade i telefon med dem idag och de sa bara att det var roligt att vi blivit spontant gravida, gratulerade och sa att den vanliga kvinnokliniken tar över nu. Men kanske är olika i olika landsting? Vi har ju inte blivit gravida med ivf eller hunnit ta några hormoner eller liknande, så de menade att vi klarat det här helt själva.

Funderar därför på att boka ett privat ultraljud!

Vad konstigt att dom inte erbjöd ultraljud. Vi var inskrivna på Fertilitetsklininen i Västerås. Regionen, alltså inte privat. Jag hade inte heller hunnit ta mediciner eller liknande.

När dom hade bekräftat en graviditet hos mig så blev vi utskrivna. Sen tog mödravården över på vårdcentralen.
  • Barnvakten1
    Freya18 skrev 2020-03-24 16:26:44 följande:

Vad konstigt att dom inte erbjöd ultraljud. Vi var inskrivna på Fertilitetsklininen i Västerås. Regionen, alltså inte privat. Jag hade inte heller hunnit ta mediciner eller liknande.

När dom hade bekräftat en graviditet hos mig så blev vi utskrivna. Sen tog mödravården över på vårdcentralen.

Väldigt konstigt! Vi går också via landstinget, alltså inte privat. Men kan nog vara olika rutiner, även om jag tycker att det borde vara samma i hela landet. För försöka lita på att jag är gravid och fundera på om det är värt att göra ett tidigt ultraljud på annat sätt. Har kikat lite idag och är tyvärr stopp på nya patienter på alla privata kliniker i närheten av oss pga Corona. Bor i en mellanstor stad så finns tyvärr inte så många att välja på, är Sthlm som är närmast för nya patienter och känns lite dumt att åka dit nu av en sådan anledning.
  • emeliiiiiie

Känner ni er gravida? Jag har varit på extremt dåligt humör i några veckor (redan före jag plussade, trodde de var extrem pms stackars min sambo) I övrigt inget alls.

• Kallamakka
    Mirum skrev 2020-03-24 13:45:29 följande:

46 just nu, vill du gå med :)

Tack för svar!

Jag avvaktar lite.

Har lite för många missfall i bagaget för att våga mig in i en grupp än. Men kanske senare om ni inte blivit för många.
  • Kallamakka
    emeliiiiiie skrev 2020-03-24 18:18:57 följande:

Känner ni er gravida? Jag har varit på extremt dåligt humör i några veckor (redan före jag plussade, trodde de var extrem pms stackars min sambo) I övrigt inget alls.

Härom dagen hade jag de mesta av alla tänkbara symtom, järnsmak i munnen, hungrig hela tiden, yr pga blodtryck och molvärk.

Idag känner jag lite molvärk bara och försöker lugna ner mig med att det är okej.
  • Barnvakten1
    emeliiiiiie skrev 2020-03-24 18:18:57 följande:

Svårt att säga, tror att vissa saker jag känner kan vara för att jag vet att jag är gravid! Men är tröttare än vanligt, lite andfådd när jag går fort, ont i brösten (om jag trycker på dom, inte hela tiden!) och sen som mensvärk/molvärk till och från. Inget speciellt egentligen men hoppas ju att dessa saker tyder på att allt är som det ska och att det finns en liten krabat där inne :) Känns dock väldigt vanligt att man inte har några symptom alls, så vi får försöka att inte oroa oss!
  • Moster 72

Hej, jag har precis pussat med andra barnet. Beräknat BF 29/11. Vill gärna vara med i fb-grupp :)

Svar på tråden BF november 2020