Inlägg från: Barnvakten1 |Visa alla inlägg
  • Barnvakten1

BF november 2020

Jag hoppar gärna in här!

Vår historia är två år av försök, utredning och en vecka innan första ivf-mötet får jag för första gången i mitt liv ett positivt graviditetstest. Helt sjukt och är forfarande chockad, och såklart livrädd att det inte ska gå vägen. Försöker tro på att det mesta kommer gå bra ändå! Enligt min app är förlossningen beräknad 28 november. Bara jag och min man som vet om detta så skönt att kunna prata av sig lite.

Hur tänker alla ni med tidigt ultraljud? Jag vill så gärna se att något är där inne. Har ett ultraljud i mitten på maj som första tid hos barnmorskan. Men vill och vågar inte vänta så länge så funderar på att söka privat innan dess, de flesta vill att man väntar till vecka 8 för att kunna se något.

• Barnvakten1
    Freya18 skrev 2020-03-24 16:11:58 följande:

Grattis! Blev så för oss också. :) Plussade precis när vi skulle på första ivf-mötet. Slutade dock i missed abortion. 6 månader senare blev jag gravid med sonen. Plussade några dagar innan jag skulle börja min behandling med hormoner.

När man är inskriven för utredning samt IVF så gör dom VUL innan dom skriver ut patienterna. För att säkerställa att en spontan graviditet har skett. I v.8 vill dom oftast göra det för då ska man kunna se hjärtat.

Du får ringa och höra med dom. :)

Jasså, vad roligt! Tråkigt att det blev missfall, men fint att du blev gravid igen :) är så nervös att något ska hända nu när vi väntat och kämpat så länge!!

Vad konstigt, pratade i telefon med dem idag och de sa bara att det var roligt att vi blivit spontant gravida, gratulerade och sa att den vanliga kvinnokliniken tar över nu. Men kanske är olika i olika landsting? Vi har ju inte blivit gravida med ivf eller hunnit ta några hormoner eller liknande, så de menade att vi klarat det här helt själva.

Funderar därför på att boka ett privat ultraljud!
  • Barnvakten1
    Freya18 skrev 2020-03-24 16:26:44 följande:

Vad konstigt att dom inte erbjöd ultraljud. Vi var inskrivna på Fertilitetsklininen i Västerås. Regionen, alltså inte privat. Jag hade inte heller hunnit ta mediciner eller liknande.

När dom hade bekräftat en graviditet hos mig så blev vi utskrivna. Sen tog mödravården över på vårdcentralen.

Väldigt konstigt! Vi går också via landstinget, alltså inte privat. Men kan nog vara olika rutiner, även om jag tycker att det borde vara samma i hela landet. För försöka lita på att jag är gravid och fundera på om det är värt att göra ett tidigt ultraljud på annat sätt. Har kikat lite idag och är tyvärr stopp på nya patienter på alla privata kliniker i närheten av oss pga Corona. Bor i en mellanstor stad så finns tyvärr inte så många att välja på, är Sthlm som är närmast för nya patienter och känns lite dumt att åka dit nu av en sådan anledning.
  • Barnvakten1
    emeliiiiiie skrev 2020-03-24 18:18:57 följande:

Känner ni er gravida? Jag har varit på extremt dåligt humör i några veckor (redan före jag plussade, trodde de var extrem pms stackars min sambo) I övrigt inget alls.

Svårt att säga, tror att vissa saker jag känner kan vara för att jag vet att jag är gravid! Men är tröttare än vanligt, lite andfådd när jag går fort, ont i brösten (om jag trycker på dom, inte hela tiden!) och sen som mensvärk/molvärk till och från. Inget speciellt egentligen men hoppas ju att dessa saker tyder på att allt är som det ska och att det finns en liten krabat där inne :) Känns dock väldigt vanligt att man inte har några symptom alls, så vi får försöka att inte oroa oss!
  • Barnvakten1
    Kallamakka skrev 2020-03-27 12:00:04 följande:

Någon annan som saknar symtom och är orolig som jag? :-\

Jag skulle inte säga att jag saknar symptom, men jag är väldigt orolig!! Undrar nästan om jag inbillar mig lite illamående, osv. Samtidigt betyder det ju inte att det är fel, alla mår ju inte illa eller så. Däremot har jag lite molvärk i magen och det spänner och drar lite, så är orolig för att det ska bli missfall trots att jag läst att det är vanligt med värk. Längtar så mycket till mitten av maj då vi ska på ultraljud, vill bara spola fram tiden! Vilken vecka är du i? :)
  • Barnvakten1
    Kallamakka skrev 2020-03-27 15:59:21 följande:

Ja man överanalyserar väl allt, men landar alltid i att tiden kommer utvisa hur det går. Men så otålig man är.. Vill ha bekräftelse på att det är lugnt, även om det bara hjälper för stunden.

Längtar också till ultraljud! Jag ska på ett tidigt i april, har gjort IVF och då får man ett tidigt innan man blir utskriven hos kliniken. Kommer vara i vecka 8 nånting då, vilken vecka kommer du vara i vid ultraljud?..jag är idag 4+6. Bf 28/11.

När har du bf?

Precis, har nog googlat 20 olika saker varje dag sen jag fick reda på att jag är gravid.. helt galet!

Så skönt med tidigt ultraljud, riktigt lyxigt! Jag har kämpat lite för att få ett men verkar omöjligt så lägger ner det så länge och tänker att jag får landa i att det ser bra ut i maj hehe. Ingen privatklinik tar emot nya patienter och ringer man vanliga kvinnokliniken har de inga tidiga ultraljud pga Corona, om man inte har blödningar eller smärta.

Åh vad roligt, jag har också bf den 28 november! Häftigt. Dock förstår jag inte hur allt fungerar för enligt min app för mensen (där jag ställde om att jag var gravid när jag fick positivt) står det vecka 6+2? Låter mycket, men tänker att den borde räkna rätt eftersom jag alltid fyller i mens, positiva ägglossningstester osv i den.

Kul att du blev gravid med ivf! Ska tillägga att vi fick reda på att vi var gravida en vecka innan vårt första ivf-möte, som dock blev inställt pga Corona. Men gör ju inget nu såklart :) hoppas så att våra små pyren vill stanna hos oss och att vi blir mammor i november!
  • Barnvakten1
    Kallamakka skrev 2020-03-28 05:09:17 följande:

Ja den här pandemin ställer verkligen till det, hoppas det går över hyffsat snabbt, och saker får återgå till normalt..

Jag vet inte heller riktigt med veckorna, blir lite speciellt räknat med IVF men dina veckor stämmer säkert.

För mig blev det dessvärre missfall nummer fyra nu, så jag drar mig tillbaks och får ta paus från det här (pga Corona) och se när det blir dax för oss igen.

Stort lycka till nu! Kram!

Åh nej, jag beklagar verkligen missfallet! Så tråkigt. Hoppas verkligen att Corona försvinner snart så att ni kan sätta igång igen. Enda positiva med en paus är väl att det snart är sommar och att man kan njuta lite mer då av att vara ute och så lite semester också.

Tack för lycka till, önskar dig detsamma! Kram
Svar på tråden BF november 2020