amandakollb skrev 2020-05-31 17:53:16 följande:
Glädjen blev kortvarig, fick mkt lägre temp idag så fortf kan nc inte bekräfta äl. Suck att det aldrig ska gå ens väg. Så nu har jag ställt in mig på att det inte kommer bli något denna omgång heller då progesteronet är dåligt. Tänker att bim är 11 juni men har så många test hemma så tror jag kommer börja testa tidigare.
Intressant de ni skriver om lchf, jag äter mest pasta och kolhydrater och älskar kakor och sötsaker så min diet är helt kaos just nu. Jag väger rätt lite, har BMI på knappt 19 så har alltid tänkt de är bra jag äter pasta osv så jag inte tappar ännu mer i vikt, men om den maten är dåligt för fertiliteten kanske jag måste tänka om..
Men åh! Vad knepigt att det blir så! Förstår att det kännas jobbigt att inte kunna bekräfta med tempen. Du skrev att Lutinus skulle öka progesteron-nivån så kanske det bara är att hålla ut några dagar till innan det kickar in? Vad säger din läkare? Hur känner du själv? Vad ger det dig att tempa? Orsakar det mer stress och oro kanske man får fundera på om det är värt det.
Med ett BMI på 19 är man 'enligt tabellen' underviktig. Men oftast så ser ju kroppar olika ut och man kan ändå leva både hälsosamt och må bra med både lågt och högt BMI. Hur mår du psykiskt och hur mår din kropp? Så länge du mår bra tänker jag att ditt BMI spelar mindre roll.
Sen kan man ju äta bättre eller sämre mat. Kolhydrater ger energi och kalorier men oftast är det snabb energi och tömma kalorier så blodsockret går UPP och NER som en jäkla berg-och-dal-bana. När man har PCOs så är det rekommenderat att blodsocker och insulinnivå ska ligga stabilt för att alla hormoner ska kunna balanseras så oavsett BMI tror jag att LCHF (inte nödvändigtvis strikt men kanske liberal?) vara ett alternativ att prova.
Jag började med LCHF för att jag läst väldigt mycket om just kopplingen mellan PCOs och insulinresistens och att LCHF kunde hjälpa en med detta. Jag ville kunna ge min kropp möjligheten att komma i balans (om det var möjligt) av sig själv inför 'skaffa-barn-processen och jag känner att det var rätt för mig. Kanske hade det kunnat vara ett alternativ för dig? Man kan ju fråga sin läkare innan man provar för att höra hur dem ser på det.
Vill påpeka att jag inte är någon expert på LCHF, verkligen inte. Är väldigt ny på det men min läkare rekommenderar det och har läst om det en del (med ett kritiskt öga och med en nypa salt). Har nu själv provat och sett effekt så då känner jag att jag gärna rekommenderar andra att åtminstone testa. Sen får man hitta den nivå som känns rätt.
Nu blev det långt, sorry! Fortsätt trevlig kväll.