• Anonym (Undran)

Sambo lämnar mig annars

Jag och min sambo blev gravid oplanerat, vet inte hur. Hade p-spruta som previntiv och vad jag förstådd ska det vara bland det säkraste. Slippa tänka på att ta piller i tid. Då jag inte trodde det var möjligr upptäckte jag det några veckor inni. Skulle berätta då för min sambo men pga omständigheter fick han lov att åka bort och kom hem först några månader senare. Berättat och han vill att jag ska ta bort annars lämnar han mig och vill inte ha något med mig att göra. Förstår honom jobbigt såklart från andra sidan med. Det går fortfarande att göra men för mig är det försent nu. Jag känner mig bara så ledsen tyckte om han så och nu är han bara borta. Känner mig så ensam. Som en dålig tjej. Hur ska man tänka hur hade ni tänkt? Känner mig så tom.

• Svar på tråden Sambo lämnar mig annars
  • Richard1986
    Anonym (Undran) skrev 2020-02-17 19:12:20 följande:

Tack! Ja sant, får bearbeta och acceptera att man blir ensam i det. Men om han skulle ångra sig och komma tillbaka längre fram. Ska man då acceptera beteendet, de fula orden och hoten eller ska man gå vidare? Det är svårt att dra gränsen för vad som är att gå för långt ? Om det bara är en naturlig reaktion som skapats av chock eller om det är att gå över gränsen. Jag vet inte vad tycker ni?

Ta inte tillbaka honom som kärlek igen om han hotat dig. Den chansen har han sumpat isåfall. Det låter definitivt som att han är väldigt chockad och förtvivlad och inte klarar av att hantera sina känslor då han alldeles uppenbart inte vill bli Pappa. I det läget tänker klarar man bara att tänka i affekt. Inte logiskt och rationellt. Det brukar ofta (men inte alltid) lugna ner sig så småningom. Men är man i ett kärleksförhållande så hotar man inte varandra.

Däremot bör du inte på något sätt förhindra eller försvåra för umgänge mellan honom och barnet om du föder och han skulle vilja ha kontakt längre fram. Det kommer bara slå tillbaka mot dig i slutändan.
  • Anonym (W)
    Anonym (Undran) skrev 2020-02-17 19:12:20 följande:

Tack! Ja sant, får bearbeta och acceptera att man blir ensam i det. Men om han skulle ångra sig och komma tillbaka längre fram. Ska man då acceptera beteendet, de fula orden och hoten eller ska man gå vidare? Det är svårt att dra gränsen för vad som är att gå för långt ? Om det bara är en naturlig reaktion som skapats av chock eller om det är att gå över gränsen. Jag vet inte vad tycker ni?

Självklart ska du INTE ta tillbaka honom.
  • Anonym (Undran)

Många hakar upp sig på det här att jag dröjde med att berätta. Som sagt under de här månaderna hade vi ingen möjlighet till någon som helst kontakt, varken gebom telefon, sociala medier eller genom att ses 0 kontakt. Han vet ju det också, att vi hade noll möjligheter till att prata innan så är ju inte där det klämmer för honom.

• elin1989
    Anonym (Undran) skrev 2020-03-01 12:52:47 följande:

Många hakar upp sig på det här att jag dröjde med att berätta. Som sagt under de här månaderna hade vi ingen möjlighet till någon som helst kontakt, varken gebom telefon, sociala medier eller genom att ses 0 kontakt. Han vet ju det också, att vi hade noll möjligheter till att prata innan så är ju inte där det klämmer för honom.

Men var var han?? För även om han typ var i fängelse så kan man ju prata... Jag kan inte komma på ett enda scenario där det inte fanns någon möjlighet till kontakt på månader om han inte var i koma.
  • Anonym (Undran)

Om jag skrev det och någon som känner oss mot förmodan skulle läsa den här tråden hade de enkelt kunnat koppla det till iss så det kommer jag inte göra! Men så var det iaf och det vi båda så det är inte det som skaver för någon. Han vet också att jag skulle berättat det här precis innan. Så det är inget problem i sig. Jag tycker mer det är svårt hur man ska tänka för hur man än gör så är det någon som drabbas psykiskt oavsett val och mer hur man ska tänka då. För det går ju inte riktigt att "kompromissa" i den här frågan som man gör med mycket andra val i livet

Tycker det är svårt bara. Hur man ska tänka men finns nog inget rätt eller fel

• Unhappy
    Anonym (Undran) skrev 2020-03-01 12:52:47 följande:

Lämna honom du får det bättre själv och kan bygga upp en trygg miljö för dig och ditt barn. Vill du prata av dig kan du skicka ett PM.
  • Anjisen
    Anonym (Undran) skrev 2020-03-01 13:04:38 följande:

Om jag skrev det och någon som känner oss mot förmodan skulle läsa den här tråden hade de enkelt kunnat koppla det till iss så det kommer jag inte göra! Men så var det iaf och det vi båda så det är inte det som skaver för någon. Han vet också att jag skulle berättat det här precis innan. Så det är inget problem i sig. Jag tycker mer det är svårt hur man ska tänka för hur man än gör så är det någon som drabbas psykiskt oavsett val och mer hur man ska tänka då. För det går ju inte riktigt att "kompromissa" i den här frågan som man gör med mycket andra val i livet

Tycker det är svårt bara. Hur man ska tänka men finns nog inget rätt eller fel

Hur har det gått för dig? Har tänkt mycket på dig om allt detta <3
  • Anonym (Ärligt kille=bra)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-02-17 17:10:01 följande:

Vad kallar du det?? Hennes sambo vill tvinga henne att genomgå ett medicinskt ingrepp för att ta bort ett barn hon vill ha, om hon inte gör det lämnar han henne. Det kallas utpressning och är svinaktigt beteende!

Hade ts gjort detta med vilje så hade han väl rätt att vara arg men det här är ingens fel och om ts vill ha barn så ska hon inte tvingas DÖDA sitt blivande barn.

Dina personliga påhopp tänker jag inte ens bevärdiga med ett svar!

Han tvingar ingen. Han är tydlig med hur han känner. Bättre att säga det nu än när barnet är här. Han ska inte tvingas leva med någon som han inte längre vill leva med. Nu är han ärlig och ger ts chans att ta ett realistiskt beslut. Nu vet hon vad hon har att planera för.

Jag förstår honom. För mig var det viktigt att mina barn var väl planerade. Jag ville ge mina barn en trygg kärnfamilj med de bästa förutsättningarna som fanns. Mina barn skulle få det bästa annars ville jag inte ha barn alls.

Hade någon tvingat mig att få barn under sämre förutsättningar så hade kärleken till den personen försvunnit. Hellre abort än att utsätta ett barn för en uppväxt med sämre förutsättningar. Vill en förälder inte ha barnet så är förutsättningarna definitivt sämre. Ts har ju dessutom undanhållit informationen för sin kille en tid vilket tyder på en ganska dålig relation som aldrig hållit för ansträngningen av att få barn.

Ts bestämmer givetvis själv hur hon vill göra.

Du anser att ts kille ska stanna med henne trots att hans kärlek för henne försvinner? Hur länge ska han stanna för att inte vara ett svin? Måste han ha sex med henne under denna period? Är det ok att lämna när barnet är äldre?
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Undran) skrev 2020-02-17 18:59:49 följande:

Jag kan förstå allas synpunkter. Men det blir ju som fel oavsett hur man gör för någon av parterna tar ju psykisk skada oavsett val. Vad är rätt och fel då? Vem har mest rätt egentligen? Hur ska man tänka?

Om folk tog psykisk skada varje gång någon blev gravid oplanerat så hade hela landet var full av psykfall. Konstigt nog överlever de flesta av att ett barn blir till.
  • Anonym (Liv)
    Anonym (Undran) skrev 2020-02-17 16:44:25 följande:

Jag och min sambo blev gravid oplanerat, vet inte hur. Hade p-spruta som previntiv och vad jag förstådd ska det vara bland det säkraste. Slippa tänka på att ta piller i tid. Då jag inte trodde det var möjligr upptäckte jag det några veckor inni. Skulle berätta då för min sambo men pga omständigheter fick han lov att åka bort och kom hem först några månader senare. Berättat och han vill att jag ska ta bort annars lämnar han mig och vill inte ha något med mig att göra. Förstår honom jobbigt såklart från andra sidan med. Det går fortfarande att göra men för mig är det försent nu. Jag känner mig bara så ledsen tyckte om han så och nu är han bara borta. Känner mig så ensam. Som en dålig tjej. Hur ska man tänka hur hade ni tänkt? Känner mig så tom.

Jag har varit i den situationen och har fått ett barn som ensamstående. Han är vuxen nu och jag har aldrig ångrat mitt beslut. Barnet har dock ingen kontakt med sin pappa: först ville inte pappa sedan ville inte barnet. Han har fått ett jättebra styvpappa som han älskar. Det finns ingen rätt eller fel. Alla väljer det som passar dem bäst.
  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Ärligt kille=bra) skrev 2020-07-21 10:35:50 följande:
    Han tvingar ingen. Han är tydlig med hur han känner. Bättre att säga det nu än när barnet är här. Han ska inte tvingas leva med någon som han inte längre vill leva med. Nu är han ärlig och ger ts chans att ta ett realistiskt beslut. Nu vet hon vad hon har att planera för.

Jag förstår honom. För mig var det viktigt att mina barn var väl planerade. Jag ville ge mina barn en trygg kärnfamilj med de bästa förutsättningarna som fanns. Mina barn skulle få det bästa annars ville jag inte ha barn alls.

Hade någon tvingat mig att få barn under sämre förutsättningar så hade kärleken till den personen försvunnit. Hellre abort än att utsätta ett barn för en uppväxt med sämre förutsättningar. Vill en förälder inte ha barnet så är förutsättningarna definitivt sämre. Ts har ju dessutom undanhållit informationen för sin kille en tid vilket tyder på en ganska dålig relation som aldrig hållit för ansträngningen av att få barn.

Ts bestämmer givetvis själv hur hon vill göra.

Du anser att ts kille ska stanna med henne trots att hans kärlek för henne försvinner? Hur länge ska han stanna för att inte vara ett svin? Måste han ha sex med henne under denna period? Är det ok att lämna när barnet är äldre?
    Han försöker visst tvinga henne till abort, sedan är det enligt lagen ts som bestämmer själv men det tar inte bort att det kan finnas utomstående som försöker hota eller göra andra påtryckningar. Om ts kille vill stanna eller inte är faktiskt skit samma, ts borde lämna honom omgående i vilket fall.
  • Anonym (41)

Hej ts. Hur har det gått för dig?

• Lussekatt1

Fast jag undrar faktiskt, vad spelar det för roll om hon väntat med att berätta? Det är ju hennes beslut. Hon som bestämmer om abort eller behålla. Det hände, hon blev gravid och bestämde sig att behålla. So what..?

Antagligen hade det varit så att han kanske övertalat henne eller tvingat henne till ett beslut hon inte velat göra om hon berättat tidigare. Hon kanske kände instinktivt att mannen skulle ge henne ett helvete med press och psykisk tortyr om hon berättade innan hon var bestämd i sig själv.

Och någon skrev att man är två om att göra barn och två om att bestämma vad man gör om det blir så. Det stämmer inte. Man är 1 person som bestämmer, och ett sk "påtvingat faderskap" kan du skylla på gud eller universum isåfall, de hade ju preventivmedel.

• Lussekatt1

Förresten så har jag blivit utsatt av samma från mitt ex. Alla som tror att det är något annat än fruktansvärt att bli lämnad för man blir gravid, ni vet inget om vad människor hoppas, tänker och drömmer om.

Hoppas det gått bra för dig ts...

Svar på tråden Sambo lämnar mig annars