• TTV

Sambon vill ha procentuell ekonomi

Hej! Jag är intresserad utav era åsikter över en diskussion jag har tillsammans med min sambo just nu. 

För någon vecka sedan berättade sambon att hon anser att vår privatekonomi-modell (eller vad man ska kalla det) är orättvis mot henne. 

Vi har gemensamma kostnader som vi står 50/50 för (hyra, försäkringar och mat). Jag tjänar dock tre gånger mer än henne. 

Hon vill nu att vi istället för att dela lika på våra gemensamma kostnader köra en procentbaserad metod. Dvs om jag tjänar 70% mer än henne en månad skall jag stå för 70% av kostnaderna och hon de resterande 30%. Vi båda har rörliga löner som baseras på upparbetade timmar så detta skulle variera från månad till månad, det skulle dock aldrig bli aktuellt att hon stod för större procentsats.  

Min fråga är nu denna: Håller ni med henne? Är vår ekonomisituation orättvis mot henne? Hon kan inte förstå att jag inte går med på detta. 

Jag bjuder henne självklart på merparten av saker som vi gör tillsammans, äter ute, ger bort presenter, köper dyrare jul och födelsedagspresenter, bjuder på kostnader vid resor. 

Vi har vart sambos i 2,5 år. Inga barn, inte gifta, inte förlovade och valt dessa kostnader tillsammans, vid ett annat tillfälle där hon hade ett stabilare jobb. Ingen av oss är sjuka och jobben vi har är medvetna val som ingen har blivit forcerad in till.

Finns fler nyanser till denna diskussion men jag vill inte göra inlägget för långt, jag kan delge mer information allt eftersom diskussionen fortlöper. 

Vad säger ni?

• Svar på tråden Sambon vill ha procentuell ekonomi
  • sextiotalist
    Amfitrite2 skrev 2020-02-16 11:30:20 följande:

Så du inrättar hela ditt liv i en massa år, efter tanken på hur det kommer att vara några veckor eller högst ett par månader efter att din sambo DÖR??? Vet han om att du går och väntar och planerar för hans död?

För övrigt stämmer inte det du skriver. JA kontot spärras, men man kan lämna in räkningarna på banken, och dom granskar räkningarna och betalar dom ifall det är rimligt. Och det är naturligtvis löpande räkningar som hyra, el och liknande, som alltid betalats från det kontot. 

Nä, men troligaste scenariot idag. Men jag har varit medveten om detta då min pappa dog ung. Så självklart har detta också varit en faktor, speciellt när sambon hade med sig barn in i relationen.

Men eftersom det är ett val som vi har gjort och det har fungerat i ett kvarts sekel. Varför ändra ett vinnande koncept?

Mycket sällan diskussioner på negativt sätt om pengar. Sällan bråk
  • Noname00
    Amfitrite2 skrev 2020-02-16 11:30:20 följande:
    Så du inrättar hela ditt liv i en massa år, efter tanken på hur det kommer att vara några veckor eller högst ett par månader efter att din sambo DÖR??? Vet han om att du går och väntar och planerar för hans död?

För övrigt stämmer inte det du skriver. JA kontot spärras, men man kan lämna in räkningarna på banken, och dom granskar räkningarna och betalar dom ifall det är rimligt. Och det är naturligtvis löpande räkningar som hyra, el och liknande, som alltid betalats från det kontot. 
    Varför ska man inte ha det i åtanke.
    Det är väl lika viktigt som samboavtal när man blir sambos?
  • Amfitrite2
    sextiotalist skrev 2020-02-16 11:36:26 följande:
    Nä, men troligaste scenariot idag. Men jag har varit medveten om detta då min pappa dog ung. Så självklart har detta också varit en faktor, speciellt när sambon hade med sig barn in i relationen.

Men eftersom det är ett val som vi har gjort och det har fungerat i ett kvarts sekel. Varför ändra ett vinnande koncept?

Mycket sällan diskussioner på negativt sätt om pengar. Sällan bråk
    Jag bryr mig egentligen inte om hur du personligen gör i ditt liv, men din propaganda för delad ekonomi här på Familjeliv är väldigt aggressiv. Du går in i i princip varje tråd som har något med ämnet att göra, och propagerar för det. Jag tror som sagt att du skadar kvinnor genom det... För det är i nästan samtliga fall kvinnor som tjänar minst i förhållandet, och därför har mest att förlora på konceptet. 

(Att kvinnor i nästan samtliga fall tjänar mindre än sina män, beror i sin tur på flera saker. a) s.k. kvinnoyrken är lägre betalda - och kanske "måste" de vara det, för att det är skattepengar som går dit, b) kvinnor har även lägre lön för lika arbete, c) kvinnor tar mer föräldraledighet och vabb och kommer därför efter i löneutvecklingen, d) kvinnor gifter sig ofta "uppåt" och män "nedåt" på den sociala skalan. En manlig läkare kan gifta sig med en kvinnlig sjuksköterska, och en manlig pilot med en flygvärdinna - men man ser ytterst sällan det motsatta.) 

De skilda lönerna gör inget i de flesta fallen, eftersom familjer av naturliga skäl består av en man och en kvinna. Och då jämnar det ut sig inom familjen. Men om delad ekonomi skulle bli norm, så hamnar ju även gifta och samboende kvinnor i ett slags fattigdom, där de hela tiden måste be mannen om pengar och hoppas att han ska vara "generös"... 
  • S23
    MRAKas skrev 2020-02-16 11:00:21 följande:

Fullständigt befängt upplägg, helt vansinnigt.

Hur kan ni någonsin känna er som jämlikar inom förhållandet om den ena har ett betydligt större överskott än den andra?

Den ekomiskt starka parten får på detta sätt makten att helt ensam bestämma hur familjen ska leva och vad de ska lägga pengar på. Den ekonomiskt svagare lägger i praktiken enbart fram önskemål om hur familjen ska leva, som den starka väljer om den vill bevilja eller inte.

Helt vansinnigt, vem faan accepterar att leva på detta sätt?

Kanske utgår du från att den som tjänar minst aldrig har pengar kvar?

Vi delar 50/50. Han tjänar 37, jag 27. Jag konsumerar garanterat mer i vardag än vad han gör (men han lägger oftare sina pengar på rejält dyra saker). Jag har aldrig någonsin känt mig begränsad och han styr absolut inte vad vi gör. Jag kan spara 10.000 i månaden. Då har jag ändå konsumerat på annat än de stående utgifterna.

Då han har en mer minimalistisk syn på livet än jag så skulle jag aldrig vilja hamna i läget att konsumera hans pengar som han arbetat för. Hans mål är att inte behöva arbeta 100% hela livet. Ska jag då förstöra det han kämpar för genom att kasta pengar på materiellt skit?

Jag anser att vi gör vad som passar bäst. Dom som känner att de vill dela lika ska naturligtvis göra det. Men det betyder inte att vi som valt annorlunda lever ett pissliv där den andre bestämmer.

Jag skulle snarare bli mer begränsad om vi hade gemensam ekonomi eftersom jag inte skulle vilja spendera pengar på saker som han anser onödigt. Och naturligtvis det omvända, han skulle då inte känna sig fri att spendera pengar på sådant som jag kanske anser onödigt
  • Noname00
    Amfitrite2 skrev 2020-02-16 11:45:35 följande:
    Jag bryr mig egentligen inte om hur du personligen gör i ditt liv, men din propaganda för delad ekonomi här på Familjeliv är väldigt aggressiv. Du går in i i princip varje tråd som har något med ämnet att göra, och propagerar för det. Jag tror som sagt att du skadar kvinnor genom det... För det är i nästan samtliga fall kvinnor som tjänar minst i förhållandet, och därför har mest att förlora på konceptet. 

(Att kvinnor i nästan samtliga fall tjänar mindre än sina män, beror i sin tur på flera saker. a) s.k. kvinnoyrken är lägre betalda - och kanske "måste" de vara det, för att det är skattepengar som går dit, b) kvinnor har även lägre lön för lika arbete, c) kvinnor tar mer föräldraledighet och vabb och kommer därför efter i löneutvecklingen, d) kvinnor gifter sig ofta "uppåt" och män "nedåt" på den sociala skalan. En manlig läkare kan gifta sig med en kvinnlig sjuksköterska, och en manlig pilot med en flygvärdinna - men man ser ytterst sällan det motsatta.) 

De skilda lönerna gör inget i de flesta fallen, eftersom familjer av naturliga skäl består av en man och en kvinna. Och då jämnar det ut sig inom familjen. Men om delad ekonomi skulle bli norm, så hamnar ju även gifta och samboende kvinnor i ett slags fattigdom, där de hela tiden måste be mannen om pengar och hoppas att han ska vara "generös"... 
    I TS fall så är dom inte gifta eller har några barn, vi vet inte hur gamla dom är dom kan vara 20 eller 40 ekonomi kan vara olika beroende på vart man är i livet.

På dig låter det som att kvinnor alltid har 0kr på kontot bara för att man har delad ekonomi då är inte problemet hur man fördelat up pengarna utan orsaken något helt annat.
  • Amfitrite2
    S23 skrev 2020-02-16 11:53:20 följande:
    Kanske utgår du från att den som tjänar minst aldrig har pengar kvar?

Vi delar 50/50. Han tjänar 37, jag 27. Jag konsumerar garanterat mer i vardag än vad han gör (men han lägger oftare sina pengar på rejält dyra saker). Jag har aldrig någonsin känt mig begränsad och han styr absolut inte vad vi gör. Jag kan spara 10.000 i månaden. Då har jag ändå konsumerat på annat än de stående utgifterna.

Då han har en mer minimalistisk syn på livet än jag så skulle jag aldrig vilja hamna i läget att konsumera hans pengar som han arbetat för. Hans mål är att inte behöva arbeta 100% hela livet. Ska jag då förstöra det han kämpar för genom att kasta pengar på materiellt skit?

Jag anser att vi gör vad som passar bäst. Dom som känner att de vill dela lika ska naturligtvis göra det. Men det betyder inte att vi som valt annorlunda lever ett pissliv där den andre bestämmer.

Jag skulle snarare bli mer begränsad om vi hade gemensam ekonomi eftersom jag inte skulle vilja spendera pengar på saker som han anser onödigt. Och naturligtvis det omvända, han skulle då inte känna sig fri att spendera pengar på sådant som jag kanske anser onödigt
    Jo, men då har du ju en hyfsad lön i alla fall, och skillnaden mellan era löner (efter skatt) är inte så stor. Men hur skulle du ställa dig till, om det skilde kanske 60 000 kr i månaden mellan er? 

Och vad händer, om ni får barn och du går ner i tid för att ERA GEMENSAMMA barn inte ska behöva vara långa dagar på ett stökigt dagis? Och tar hela föräldraledigheten (plus kanske mer hemmatid); alla dagishämtningar och det mesta av vabben? Ska ni fortfarande sitta och vakta på var sin penningpung då?
  • sextiotalist
    Amfitrite2 skrev 2020-02-16 11:45:35 följande:

Det jag skriver är att rent juridiskt har man aldrig rätt till den andras pengar och att gemensam ekonomi ska vara ett aktivt beslut från båda.

Däremot blir jag ytterst irriterad på de inlägg där man skriver att man SKA ha gemensam ekonomi annars är man ingen familj och jag vill också flagga upp riskerna med gemensamt konto. Att man är väldigt rättslös om den ena tömmer kontot och sticker t.ex.
  • Noname00

TTV

Jag tycker er modell ni kör idag är ok, man ni delar lika ändå står du för mer.

Beroende på hur gamla ni är så hade jag kört separata sparanden, när det är dags att köpa bostad så är det bara att slå ihop dom pengarna avsedda för endamålet.

Vill ni ha någon form av gemensamt konto så ha ett servicekonto där ni sätter in en avsedd summa för olika utgifter men skillj alltid på sparande.

• BeautifulLiz
    MRAKas skrev 2020-02-16 11:03:35 följande:
    Själva poängen är att detta är gemensamma pengar, det är familjens pengar. Det finns inget mitt eller ditt, det finns bara vårat.

Ska man separera o det finns pengar på det gemensamma kontot så delas detta givetvis lika rakt av.
    Dumheter.
    Här  har vi levt ihop i tio år med separata ekonomier. 

Vi tjänar ganska lika och delar alla gemensamma utgifter 50/50, sen betalar vi våra egna räkningar från respektive konto.

Jag hade ett hyfsat sparkapital redan när vi träffades, de kommer han aldrig att få tillgång till. Skulle jag gå bort före honom så ärver mina barn mig, plus att jag skrivit dem som förmånstagare på min livförsäkring.

Vi har inga gemensamma barn.

Varför skulle jag, vid en eventuell separation, ge honom hälften av mitt sparkapital? Eller för den delen tillgång till det under förhållandet? En stor del av dessa pengar hade jag som sagt innan vi ens kände varandra.
  • S23
    Amfitrite2 skrev 2020-02-16 11:57:49 följande:

Jo, men då har du ju en hyfsad lön i alla fall, och skillnaden mellan era löner (efter skatt) är inte så stor. Men hur skulle du ställa dig till, om det skilde kanske 60 000 kr i månaden mellan er? 

Och vad händer, om ni får barn och du går ner i tid för att ERA GEMENSAMMA barn inte ska behöva vara långa dagar på ett stökigt dagis? Och tar hela föräldraledigheten (plus kanske mer hemmatid); alla dagishämtningar och det mesta av vabben? Ska ni fortfarande sitta och vakta på var sin penningpung då?

Vi har faktiskt redan barn och är även gifta. Jag kommer ta merparten av föräldraledigheten och nu första året har jag inte tagit en enda dag med föräldrapenning. Han har då fått stå för alla utgifter.

Att jag är hemma kompenseras av honom ekonomiskt. Men jag ser det också som en fördel att jag får vara hemma eftersom det alltid varit min vilja och jag sett till att spara ihop en buffert för att ha råd med detta.

Den dag jag börjar ta föräldrapenning kommer utgifter delas procentuellt urifeyer hur mycket jag då förlorar på att inte arbeta.

Ta har aldrig hävdat att hans sambo inte har en hyfsad lön när hon arbetar heltid?

Som sagt. De flesta här utgår från att parten med lägre lön inte har en krona över när månaden är slut
Svar på tråden Sambon vill ha procentuell ekonomi