• TTV

Sambon vill ha procentuell ekonomi

Hej! Jag är intresserad utav era åsikter över en diskussion jag har tillsammans med min sambo just nu. 

För någon vecka sedan berättade sambon att hon anser att vår privatekonomi-modell (eller vad man ska kalla det) är orättvis mot henne. 

Vi har gemensamma kostnader som vi står 50/50 för (hyra, försäkringar och mat). Jag tjänar dock tre gånger mer än henne. 

Hon vill nu att vi istället för att dela lika på våra gemensamma kostnader köra en procentbaserad metod. Dvs om jag tjänar 70% mer än henne en månad skall jag stå för 70% av kostnaderna och hon de resterande 30%. Vi båda har rörliga löner som baseras på upparbetade timmar så detta skulle variera från månad till månad, det skulle dock aldrig bli aktuellt att hon stod för större procentsats.  

Min fråga är nu denna: Håller ni med henne? Är vår ekonomisituation orättvis mot henne? Hon kan inte förstå att jag inte går med på detta. 

Jag bjuder henne självklart på merparten av saker som vi gör tillsammans, äter ute, ger bort presenter, köper dyrare jul och födelsedagspresenter, bjuder på kostnader vid resor. 

Vi har vart sambos i 2,5 år. Inga barn, inte gifta, inte förlovade och valt dessa kostnader tillsammans, vid ett annat tillfälle där hon hade ett stabilare jobb. Ingen av oss är sjuka och jobben vi har är medvetna val som ingen har blivit forcerad in till.

Finns fler nyanser till denna diskussion men jag vill inte göra inlägget för långt, jag kan delge mer information allt eftersom diskussionen fortlöper. 

Vad säger ni?

• Svar på tråden Sambon vill ha procentuell ekonomi
  • Mortiscia80
    Noname00 skrev 2020-02-14 12:02:24 följande:
    Självklart kan vi ha åsikter om hur man anser hur man bör dela upp det om man separerar.

Hur resoner du när du hänvisar till lagar som styr?
    Hur då "resonerar"? Sambolagen existerar och om parterna inte kan komma överens är det den som gäller.
  • Mortiscia80
    GGN skrev 2020-02-14 20:34:50 följande:
    Hon kunde ha utbildat sig till något/valt ett yrke där lönen är högre.

Är du en sån som släpar benen efter dig och snyltar på andra? Kanske dags att ta ansvar?
    Så en kvinna ska bara se till att bli tillsammans med en partner som tjänar ungefär lika mycket som henne själv? Och om ena blir arbetslös måste de så klart göra slut. Ja det låter väl rimligt. Eller inte.

Personangrepp är så fruktansvärt barnsligt så jag vet inte ens vad jag ska säga annat än att det är så man skrattar när man ser hur du håller på. Du vet inte ett skit om mig och mitt liv, och det har du heller inte med att göra.
  • Noname00

TTV

Av ren nyfikenhet , hur gamla är ni?

Du och jag har nog samma bakgrund.
    Jag har aldrig spenderarbrallorna på mig förutom några ggr per år när det tex är semester, tex för att nämna några.

Det är nog inget man kommer till om man är van att konsumera och spendera, utan det krävs lite diciplin.
    Ju mer du förbereder dig för framtiden ekonomiskt ju mindre behöver du tex spara när  du bli äldre, om ditt kapital automatiskt genererar nya pengar.

Du skriver att du sparar till lägenhet, gör du det på ett gemensamt konto eller eget?
    Det är också något hon har fördel av, en kontaninsats som används till bostad som hon brukar något gynnar henne oavsett om ni väljer att kontantinsatsen ska vara dina pengar eller hennes.
    Mitt tips är att om du sparat ihop den så skriv ett skuldebrev en sk revers på pengarna, tänk på att den  måste förnyas varje år det räcker med att informera att den existerar.

Reversen kan ni när som helst välja att den inte ska existera tex om ni skaffar barn.

Om vi tar några korta punkter.

Hyr mycket har hon kvar efter att hennes kostnader är betalda?
    Sparar hon något varje måna i så fall hur mycket?

Jag har också svårt att se detta med % ekonomi då det kan bli så fel.
    Den andra sparar  och den andre konsumerar.

Det viktigaste är att allting blir betalt oavsett vilket konto det kommer ifrån. 

• Finansen7
    Mortiscia80 skrev 2020-02-15 10:55:21 följande:

Så en kvinna ska bara se till att bli tillsammans med en partner som tjänar ungefär lika mycket som henne själv? Och om ena blir arbetslös måste de så klart göra slut. Ja det låter väl rimligt. Eller inte.

Personangrepp är så fruktansvärt barnsligt så jag vet inte ens vad jag ska säga annat än att det är så man skrattar när man ser hur du håller på. Du vet inte ett skit om mig och mitt liv, och det har du heller inte med att göra.

Alla ska ta ansvar för sin egen försörjning. Det är inte svårare än så.
  • Noname00
    Mortiscia80 skrev 2020-02-15 10:53:05 följande:
    Hur då "resonerar"? Sambolagen existerar och om parterna inte kan komma överens är det den som gäller.
    Precis det är det lagen är till för om man inte kan komma överens det finns inget som säger att man måste dela 50/50.
    Så det blir lite fel när man säger att det finns lagar som reglerar detta, ingen kommer kasta dig i fängelse för att ni inte delar lika.

Därför är det också bra att man diskuterar hur man ska göra vid en separation och skriver nödvändiga papper även om det är tråkigt.
  • Noname00
    Mortiscia80 skrev 2020-02-15 10:55:21 följande:

Varför skulle man behöva göra slut bara för att den ena blir arbetslös?
  • Noname00
    Rudbeckius skrev 2020-02-14 15:40:18 följande:
    Absolut, självklarheter. Därmed kan ju utan vidare två sambor känna sig som en familj?

Vissa är på det ena sättet och vissa är på det andra sättet. En del bryr sig om varandra och andra inte. Därför är väl wikipedias defnition rätt bäl beskrivande? Och TS bor därmed i familj?
    Vad är att "bry sig om varandra" för dig?
  • Mortiscia80
    Noname00 skrev 2020-02-15 11:25:31 följande:
    Varför skulle man behöva göra slut bara för att den ena blir arbetslös?
    Enligt GGN är det ju tydligen ts tjejs eget fel att hon tjänar mindre, hon borde ha sett till att skaffat ett jobb där hon tjänar lika mycket blablabla. Med det följer ju då att man bara ska vara tillsammans med någon som tjänar lika mycket som en själv så om ena blir arbetslös så har man bevisligen två val; göra slut eller flytta isär. Mitt inlägg var menat som ironi om det inte var tydligt nog.
  • Mortiscia80
    Noname00 skrev 2020-02-15 11:23:36 följande:
    Precis det är det lagen är till för om man inte kan komma överens det finns inget som säger att man måste dela 50/50.
    Så det blir lite fel när man säger att det finns lagar som reglerar detta, ingen kommer kasta dig i fängelse för att ni inte delar lika.

Därför är det också bra att man diskuterar hur man ska göra vid en separation och skriver nödvändiga papper även om det är tråkigt.
    Om ena parten begär bodelning hos Tingsrätten tvingas man till det vare sig man vill eller inte, vilket i slutänden kan innebära att ena parten tvingas ge någon viss summa till den andra om fördelningen visar sig bli ojämn efter alla beräkningar.

Att säga att det inte finns någon som säger att man måste dela 50/50 i en bodelning blir ju fel, eftersom det finns en lag som sagt. Innan du kommer med invändningar får jag väl påpeka att man inte delar på ALLT man äger och har, lagen reglerar vilka saker som ingår i en bodelning utifrån olika förutsättningar.

Tyvärr tror jag väldigt få inser värdet av ett samboavtal om man flyttar ihop med någon.
  • Noname00
    Mortiscia80 skrev 2020-02-15 12:32:13 följande:
    Enligt GGN är det ju tydligen ts tjejs eget fel att hon tjänar mindre, hon borde ha sett till att skaffat ett jobb där hon tjänar lika mycket blablabla. Med det följer ju då att man bara ska vara tillsammans med någon som tjänar lika mycket som en själv så om ena blir arbetslös så har man bevisligen två val; göra slut eller flytta isär. Mitt inlägg var menat som ironi om det inte var tydligt nog.
    Vad är det som hindrar att båda parter är med i akassan eller hjälper till när den ena blir arbetslös?
Svar på tråden Sambon vill ha procentuell ekonomi