• Anonym (Lina)

Vilket rum?

Vi har äntligen köpt hus! De fyra sovrummen är 8 kvm (2 st), 10 kvm och 11 kvm. Det på 11 ska vi vuxna ha.

Alla rum känns väldigt rymliga och har inbyggd garderob, så behövs inget sånt som tar upp plats och rummen är uppradade, så ingen hamnar själv eller dyl.

Jag har tänkt att den minsta ska få det större rummet, men maken min är inte övertygad.

Barnen kommer vid flytten vara 5, 9 och 12 år.

Femåringen är hemma med mig på heltid. Nioåringen bygger mycket med lego, men tycker gott att den golvyta som finns i rummet räcker till det då hens säng är så liten (väldigt småväxt för sin ålder) och så tänkte vi sätta upp hyllor där hen kan spara sina byggen och den äldsta behöver inte få plats med mycket mer än säng, skrivbord och bokhylla.

• Svar på tråden Vilket rum?
  • Anonym (!)

Alltså, ni har ett stort hus, men rummen är små. Barnen får inte lov att leka utanför sina rum. Du och mannen har alltså största ytan till er själva. Därutöver har ni bestämt att NI skall ha det största sovrummet? Varför?? Skall ni leka på golvet?
    Själva har vi en 5-åring och en 8-åring. Vi har tagit minsta sovrummet, där vi precis får plats med vår dubbelsäng. Vi behöver inte mer i vårt rum. Barnen har ungefär lika stora rum, men äldsta har det största, det med dörr ut till trädgården.
    Dessutom får barnen självklart ha leksaker i vardagsrummet, där vi även har hyllor och skrivbord åt dem. De vill ju pyssla med sitt i närheten av där vi är - inte själva på sina rum.

Nej, jag förstår att ni (du) inte kommer tänka om alls, men mitt förslag är att ni tar ett av de minsta rummen, äldsta barnet kan (om jag förstår det rätt) acceptera att ha det andra lilla rummet. Då får de bägge yngsta barnen de två stora rummen, då de behöver större golvytor. Att ni borde låta dem existera som barn i resten av huset kommer du inte heller bry dig om.

• Anonym (Lina)
    Anonym (!) skrev 2020-01-31 00:14:37 följande:

Alltså, ni har ett stort hus, men rummen är små. Barnen får inte lov att leka utanför sina rum. Du och mannen har alltså största ytan till er själva. Därutöver har ni bestämt att NI skall ha det största sovrummet? Varför?? Skall ni leka på golvet?

Själva har vi en 5-åring och en 8-åring. Vi har tagit minsta sovrummet, där vi precis får plats med vår dubbelsäng. Vi behöver inte mer i vårt rum. Barnen har ungefär lika stora rum, men äldsta har det största, det med dörr ut till trädgården.

Dessutom får barnen självklart ha leksaker i vardagsrummet, där vi även har hyllor och skrivbord åt dem. De vill ju pyssla med sitt i närheten av där vi är - inte själva på sina rum.

Nej, jag förstår att ni (du) inte kommer tänka om alls, men mitt förslag är att ni tar ett av de minsta rummen, äldsta barnet kan (om jag förstår det rätt) acceptera att ha det andra lilla rummet. Då får de bägge yngsta barnen de två stora rummen, då de behöver större golvytor. Att ni borde låta dem existera som barn i resten av huset kommer du inte heller bry dig om.

Extremt larvigt att påstå att de inte får existera i resten av huset, det är leksakerna som ska hållas på rummet, inte barnen. Vi har samma regler nu och det är inget någon mår dåligt av.

Vi ska ha det största för att det har balkong, något vi inte känner oss trygga med att låta barnen ha.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Spoken) skrev 2020-01-30 22:06:56 följande:

Här har vi någon som slog huvudet på spiken. Att inte ge det största rummet till den äldsta är orimligt. Gissar att endast den yngsta är ett gemensamt barn.

Den yngsta är ett gemensamt barn, precis som de två andra. Som sagt så har det aldrig varit tal om att äldsta ska få rummet, det står mellan de andra två. Tror inte ens äldsta kommer reagera alls om den yngsta får det om vi inte har frågat barnen vilket rum de vill ha till att börja med.
  • Anonym (Lina)

Eftersom folk inte håller sig till ämnet och dessutom attackerar oss så tänker inte jag skriva mer, jag har inget intresse av att vara er hackkyckling.

• Anonym (Lina)
    Anonym (asdf) skrev 2020-01-30 21:32:13 följande:

Du kommer inte kunna övertala din man med några logiska argument. För det finns inga. Du får välja mellan utpressning (sex?) eller kompromissa.

Vill gärna veta varför det är mer logiskt att mellanbarnet ska få rummet och hur man förklarar det för barnen. Hans enda anledning till det är lego-lekandet.
  • Anonym (S)
    Anonym (Lina) skrev 2020-01-31 01:25:35 följande:

Vill gärna veta varför det är mer logiskt att mellanbarnet ska få rummet och hur man förklarar det för barnen. Hans enda anledning till det är lego-lekandet.

Men grejen är väl att det inte finns ett logiskt argument som trumfar vare sig det ena eller det andra. Eller i alla fall inte som den andre av er kommer ta till sig för att ni förstås tycker att ert eget förslag är böst. Så ni kommer nog inte vidare genom att försöka övertyga varandra, enda sättet att "vinna" den vägen är väl att en av er ger upp för att den inte orkar argumentera mer.

Så istälet för att försöka hitta rgumemt för att din lösning är böst är det kanske bättre att försöka hitta ett annat sätt att lösa problemet. Tex att lotta eller att en av er får bestämma detta och den andre något annat som ni tycker är lika viktigt.
  • LiaSthlm

Jag säger emot alla andra, tycker inte det äldsta behöver det största rummet. Hade gett det barn med mest stora saker rummet.

Hos oss när jag levde flyttade ihop med mitt ex och hans 2 barn och mina 3 så pratade vi med barnen om vad de önskade. Var två som ville ha samma rum och det löste vi genom att byta rum efter ett år.

Efter att de flyttade härifrån har mina barn fortsatt att byta rum lite då och då, de gillar förändring och brukar hjälpas åt att göra det.

• Anonym (S)
    LiaSthlm skrev 2020-01-31 06:01:45 följande:

Jag säger emot alla andra, tycker inte det äldsta behöver det största rummet. Hade gett det barn med mest stora saker rummet.

Hos oss när jag levde flyttade ihop med mitt ex och hans 2 barn och mina 3 så pratade vi med barnen om vad de önskade. Var två som ville ha samma rum och det löste vi genom att byta rum efter ett år.

Efter att de flyttade härifrån har mina barn fortsatt att byta rum lite då och då, de gillar förändring och brukar hjälpas åt att göra det.

Ja, att involvera barnen är ett bra förslag. De kan mycket väl kunna sitta på bra lösningar och hitta fungerande kompromisser. Om barnen som väljer mindre rum blir kompenserade på något sätt med något bra till rummet så är det mycket möjligt att det trumfar storleken på rummen och att de aktivt väljer mindre rum.

Ts problem verkar dock mer handla om att hon och maken inte är överens om hur de ska göra.
  • Anonym (poo)
    Anonym (Lina) skrev 2020-01-30 18:46:58 följande:
    I vårt nuvarande boende är de största barnrummen just 8 kvm, det fungerar alldeles utmärkt. Får hen plats i det rummet får hen plats i nästa.
    Men om du redan BESTÄÄÄÄMT varför fortsätter du fråga om andras åsikter?
  • FuckGoggleAskMe

Ge de två äldre coola tonårsrum med plats för övernattande kompisar (dom är snart tonåringar) och ge det minsta barnet plats att sprattla i = det största rummet.

Svar på tråden Vilket rum?