• Anonym (Lina)

Vilket rum?

Vi har äntligen köpt hus! De fyra sovrummen är 8 kvm (2 st), 10 kvm och 11 kvm. Det på 11 ska vi vuxna ha.

Alla rum känns väldigt rymliga och har inbyggd garderob, så behövs inget sånt som tar upp plats och rummen är uppradade, så ingen hamnar själv eller dyl.

Jag har tänkt att den minsta ska få det större rummet, men maken min är inte övertygad.

Barnen kommer vid flytten vara 5, 9 och 12 år.

Femåringen är hemma med mig på heltid. Nioåringen bygger mycket med lego, men tycker gott att den golvyta som finns i rummet räcker till det då hens säng är så liten (väldigt småväxt för sin ålder) och så tänkte vi sätta upp hyllor där hen kan spara sina byggen och den äldsta behöver inte få plats med mycket mer än säng, skrivbord och bokhylla.

• Svar på tråden Vilket rum?
  • Anonym (Bea)

Tråd nummer tre om samma sak...Vad tjänar det till?

• Anonym (Lina)
    Anonym (Bea) skrev 2020-01-31 22:23:50 följande:

Tråd nummer tre om samma sak...Vad tjänar det till?

Kan man paxa en fråga? Fler får inte fråga samma sak? Då finns det trådar under gravid-kategorin som kommer få dig att storkna.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (poo) skrev 2020-01-31 16:56:13 följande:

Men om du redan BESTÄÄÄÄMT varför fortsätter du fråga om andras åsikter?

Ni håller er ju inte till fakta, det är de två mindre det står mellan, så det spelar ingen roll hur mycket ni hävdar att den äldsta ska få det.
  • Anonym (S)
    Anonym (Lina) skrev 2020-02-01 06:15:54 följande:

Ni håller er ju inte till fakta, det är de två mindre det står mellan, så det spelar ingen roll hur mycket ni hävdar att den äldsta ska få det.

Fast om du är stensäker på att det bäst att den minsta får rummet och din man tycker mellanbarnet, vad kan mer åsikter från oss hjälpa? Är ditt mål att hitta ett superargument som ska få din man att förstå att ditt förslag är det bästa?

Kan ni inte kompromissa på annat sätt. Att du får bestämma detta och din man tex tapeter i vardagsrummet eller nåt annat som ni är oense om? (Och som han tycker är lika viktigt). Eller lotta? Eller hitta en modell för barnen att bestämma?

Hur gör ni i andra sammanhang där ni inte är överens?
  • Rebecca1987

Jag kan tycka att är valet mellan dom två minsta så är det 9 åringen som har mer nytta av rummet som är störst. Eftersom din man jobbar och betalar mest borde han ha mer att säga till om vad gäller rummen

• Anonym (asdf)
    Anonym (Lina) skrev 2020-02-01 06:15:54 följande:

Oavsett vad du tycker så har vi rätt att uttrycka våra åsikter här.
  • Anonym (Laura)
    Rebecca1987 skrev 2020-02-01 10:07:37 följande:

Jag kan tycka att är valet mellan dom två minsta så är det 9 åringen som har mer nytta av rummet som är störst. Eftersom din man jobbar och betalar mest borde han ha mer att säga till om vad gäller rummen

Nej, självklart inte. Man får inte automatiskt mer bestämmanderätt i hemmet bara för att man är den som drar in mest pengar. Så absurt.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (asdf) skrev 2020-02-01 11:11:26 följande:

Oavsett vad du tycker så har vi rätt att uttrycka våra åsikter här.

Och ni får acceptera att det inte kommer att ändra något så det är mest slöseri med allas tid att fortsätta insistera på det.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Laura) skrev 2020-02-01 11:11:49 följande:

Nej, självklart inte. Man får inte automatiskt mer bestämmanderätt i hemmet bara för att man är den som drar in mest pengar. Så absurt.

Att man inte skulle få det är mer önsketänkande än fakta. Pengar är makt.
Svar på tråden Vilket rum?