• Anonym (Lina)

Vilket rum?

Vi har äntligen köpt hus! De fyra sovrummen är 8 kvm (2 st), 10 kvm och 11 kvm. Det på 11 ska vi vuxna ha.

Alla rum känns väldigt rymliga och har inbyggd garderob, så behövs inget sånt som tar upp plats och rummen är uppradade, så ingen hamnar själv eller dyl.

Jag har tänkt att den minsta ska få det större rummet, men maken min är inte övertygad.

Barnen kommer vid flytten vara 5, 9 och 12 år.

Femåringen är hemma med mig på heltid. Nioåringen bygger mycket med lego, men tycker gott att den golvyta som finns i rummet räcker till det då hens säng är så liten (väldigt småväxt för sin ålder) och så tänkte vi sätta upp hyllor där hen kan spara sina byggen och den äldsta behöver inte få plats med mycket mer än säng, skrivbord och bokhylla.

• Svar på tråden Vilket rum?
  • Anonym (asdf)

Du kommer inte kunna övertala din man med några logiska argument. För det finns inga. Du får välja mellan utpressning (sex?) eller kompromissa.

• Grande Rock
    Anonym (Lina) skrev 2020-01-30 20:20:47 följande:
    Jag frågade hur man kommer överens när man som föräldrar resonerar olika.
    Du fick svaret direkt i starten på tråden, dra lott. 

Men det är uppenbart att du har problem att hantera andra åsikter än dina egna och det är nog därför det här blir en jobbig grej för dig.
    Att tro är att inte veta
  • Anonym (örnulf)
    Anonym (Lina) skrev 2020-01-30 20:55:57 följande:
    Pojk-/flickvänner lär dröja om jag känner henne rätt.

Jag tror lätt att de kan köpa argumentet att minsta behöver största, något som blir svårare är att sälja in varför mellanbarnet ska ha det.
    Är hen som nu är hon lite efter sig? Styvdotter?
  • Anonym (Spoken)
    Anonym (örnulf) skrev 2020-01-30 19:49:25 följande:

Det äldsta barnet är väl en styvunge.

Här har vi någon som slog huvudet på spiken. Att inte ge det största rummet till den äldsta är orimligt. Gissar att endast den yngsta är ett gemensamt barn.
  • Anonym (örnulf)
    Anonym (Spoken) skrev 2020-01-30 22:06:56 följande:
    Här har vi någon som slog huvudet på spiken. Att inte ge det största rummet till den äldsta är orimligt. Gissar att endast den yngsta är ett gemensamt barn.
    Och 9-åringen är väl ts sedan tidigare förhållande, skulle jag tro. 
  • Anonym (Anna)

Hur kan detta ens vara ett stort problem......

• Anonym (Hmm)

Femåringen hemma med mamma på heltid? Varför i herrans namn då?

• Anonym (ABC)
    Anonym (S) skrev 2020-01-30 20:57:15 följande:

Jag tänker 3 olika varianter (med avstamp i att alla barnen vill ha största rummet)

1. Äldsta får största. En logik som barn förstår

2. Om man väljer ett mindre rum får man också något extra till rummet - och så får barnen välja/förhandla lite.

3. Man lottar

Instämmer helt i detta. Jag är själv yngst och uppväxt med 3 rum som var 8, 10 och 12 kvm där den äldsta fick största rummet och den yngsta det minsta. Reagerade faktiskt aldrig på att mitt rum var mindre, jag visste ju att jag skulle få de större rummen i takt med att mina syskon flyttade.

Om det yngsta ska ha största rummet bör man rotera,tex 3 år var, annars får ju samma barn det största rummet 100% av tiden vilket verkligen känna orättvist.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Hmm) skrev 2020-01-30 22:14:36 följande:

Femåringen hemma med mamma på heltid? Varför i herrans namn då?

För att ts är hemmafru?
  • Anonym (Störst går först)

Alltså. 

Om jag nu läser mellan raderna så är största tjej och näst största troligen kille, vad trean är vet jag inte.

Hur som - hade det varit med mina ungar så hade faktiskt störst fått störst rum i detta fall. Att få utrymme att dansa framför speglar, kanske testa och sminka sig framför speglar, kolla kläder osv - det är vad vår gör med sina kompisar. 

Barnet som bygger med lego är ju nöjd med att ha lagom ytor att ha sitt lego på. 

Hade barn nummer 2 varit intresserad av att spela basket eller innebandy inomhus så hade det kanske varit lägligt med det stora rummet. 

Barn 3 har trygghet i sin ålder att inte ha så stort rum nu när hen är van vid sitt gamla rum, så jag tycker helt klart att det är lugnt att barn 3 har ett litet rum.

Om 3 år ser det kanske helt annorlunda ut med en 15-åring som kanske behöver mer plats att plugga på för gymnasiet, 12 åring som kanske vill spela basket i sitt rum eller 8 åringen som kanske kommit på att tågbanor är världens grej och behöver stor plats. Då får man göra en ny rokard. Så tipset är att ha lite mer "allmänna" tapeter som funkar över tid och oavsett vem som är rumsinnehavaren. 

Till sist - du säger att ni inte är överrens, men du ger bara din åsikt. Vad säger din man? 

Svar på tråden Vilket rum?