• Anonym (Lina)

Vilket rum?

Vi har äntligen köpt hus! De fyra sovrummen är 8 kvm (2 st), 10 kvm och 11 kvm. Det på 11 ska vi vuxna ha.

Alla rum känns väldigt rymliga och har inbyggd garderob, så behövs inget sånt som tar upp plats och rummen är uppradade, så ingen hamnar själv eller dyl.

Jag har tänkt att den minsta ska få det större rummet, men maken min är inte övertygad.

Barnen kommer vid flytten vara 5, 9 och 12 år.

Femåringen är hemma med mig på heltid. Nioåringen bygger mycket med lego, men tycker gott att den golvyta som finns i rummet räcker till det då hens säng är så liten (väldigt småväxt för sin ålder) och så tänkte vi sätta upp hyllor där hen kan spara sina byggen och den äldsta behöver inte få plats med mycket mer än säng, skrivbord och bokhylla.

• Svar på tråden Vilket rum?
  • hammarhajen

Äldre har mer behov av att stänga en dörr om sig och av att kunna ta hem kompisar och få plats med dem. 

När den äldre flyttar kan den näst äldsta få det största rummet, om hen vill. 

Att femåringen är hemma på heltid är ett rätt fånigt argument tycker jag, om ett kort tag är det skolplikt även för denne. Vad barnen gillar att göra NU borde inte heller påverka så mycket, den nioåring som älskar lego kan inom ett halvår ha bytt ut det intresset mot något helt annat som kan ta både mindre och mer utrymme i anspråk. 

• Anonym (Lina)

Herregud ge er, den äldsta kommer INTE få det största rummet och det har det aldrig varit tal om heller.

Hen kommer utan problem ha plats med kompisar där, det har hen ju nu i sitt lika stora rum.

• Anonym (örnulf)
    Anonym (Lina) skrev 2020-01-30 19:58:58 följande:

Herregud ge er, den äldsta kommer INTE få det största rummet och det har det aldrig varit tal om heller.

Hen kommer utan problem ha plats med kompisar där, det har hen ju nu i sitt lika stora rum.

Är hen en bortskämd styvunge?
  • Anonym (Roomservice)
    Anonym (Lina) skrev 2020-01-30 19:58:58 följande:

Vill äldsta ens HA det större rummet, med tanke på att det ligger närmast föräldrarnas? Det låter inte troligt.

Varför starta en tråd när du redan bestämt dig vem som ska få vilket rum?
  • Anonym (Lina)
    Anonym (Roomservice) skrev 2020-01-30 20:03:56 följande:

Vill äldsta ens HA det större rummet, med tanke på att det ligger närmast föräldrarnas? Det låter inte troligt.

Varför starta en tråd när du redan bestämt dig vem som ska få vilket rum?

Jag frågade hur man kommer överens när man som föräldrar resonerar olika.

Och ja, den äldsta vill garanterat ha det rummet, hen bryr sig inte om att det är bredvid.
  • Anonym (Roomservice)
    Anonym (Lina) skrev 2020-01-30 20:20:47 följande:
    Då lottar man.
  • Anonym (asdf)
    Anonym (Lina) skrev 2020-01-30 20:20:47 följande:

Och ja, den äldsta vill garanterat ha det rummet, hen bryr sig inte om att det är bredvid.

Frågan är om ni kommer tycka det är lika trevligt när hen börjar dra hem pojkvänner/flickvänner och ni hör allt vad de gör.

För övrigt förstår jag inte alls hur det kommer sig att ni vill ge det yngsta det största rummet. Om barnen har preferenser så kommer de aldrig köpa nåt annat än att ålder går först. Det går ju inte motivera att nåt barns behov är större än något annat barns så länge inte nåt av barnen har specialbehov. Allas behov är typ lika stora även om de är det på olika sätt. Och ingen behöver ju ett stort rum för att överleva och alla kan ha nytta av större rum.
  • Anonym (Lina)
    Anonym (asdf) skrev 2020-01-30 20:42:07 följande:

Frågan är om ni kommer tycka det är lika trevligt när hen börjar dra hem pojkvänner/flickvänner och ni hör allt vad de gör.

För övrigt förstår jag inte alls hur det kommer sig att ni vill ge det yngsta det största rummet. Om barnen har preferenser så kommer de aldrig köpa nåt annat än att ålder går först. Det går ju inte motivera att nåt barns behov är större än något annat barns så länge inte nåt av barnen har specialbehov. Allas behov är typ lika stora även om de är det på olika sätt. Och ingen behöver ju ett stort rum för att överleva och alla kan ha nytta av större rum.

Pojk-/flickvänner lär dröja om jag känner henne rätt.

Jag tror lätt att de kan köpa argumentet att minsta behöver största, något som blir svårare är att sälja in varför mellanbarnet ska ha det.
  • Anonym (S)

Jag tänker 3 olika varianter (med avstamp i att alla barnen vill ha största rummet)

1. Äldsta får största. En logik som barn förstår

2. Om man väljer ett mindre rum får man också något extra till rummet - och så får barnen välja/förhandla lite.

3. Man lottar

• Anonym (S)

Om problemet är att du och maken är oense kan ni väl lotta? Kan väl inte vara en så jätteallvarlig fråga att det inte går att lösa så. Eller så får en av er välja detta och den andre en annan för er motsvarande viktig fråga.

Svar på tråden Vilket rum?