• Anonym (S)

Vilket rum?

Jag tänker 3 olika varianter (med avstamp i att alla barnen vill ha största rummet)

1. Äldsta får största. En logik som barn förstår

2. Om man väljer ett mindre rum får man också något extra till rummet - och så får barnen välja/förhandla lite.

3. Man lottar

• Anonym (S)

Om problemet är att du och maken är oense kan ni väl lotta? Kan väl inte vara en så jätteallvarlig fråga att det inte går att lösa så. Eller så får en av er välja detta och den andre en annan för er motsvarande viktig fråga.

• Anonym (S)
    Anonym (Lina) skrev 2020-01-31 01:25:35 följande:

Vill gärna veta varför det är mer logiskt att mellanbarnet ska få rummet och hur man förklarar det för barnen. Hans enda anledning till det är lego-lekandet.

Men grejen är väl att det inte finns ett logiskt argument som trumfar vare sig det ena eller det andra. Eller i alla fall inte som den andre av er kommer ta till sig för att ni förstås tycker att ert eget förslag är böst. Så ni kommer nog inte vidare genom att försöka övertyga varandra, enda sättet att "vinna" den vägen är väl att en av er ger upp för att den inte orkar argumentera mer.

Så istälet för att försöka hitta rgumemt för att din lösning är böst är det kanske bättre att försöka hitta ett annat sätt att lösa problemet. Tex att lotta eller att en av er får bestämma detta och den andre något annat som ni tycker är lika viktigt.
  • Anonym (S)
    LiaSthlm skrev 2020-01-31 06:01:45 följande:

Jag säger emot alla andra, tycker inte det äldsta behöver det största rummet. Hade gett det barn med mest stora saker rummet.

Hos oss när jag levde flyttade ihop med mitt ex och hans 2 barn och mina 3 så pratade vi med barnen om vad de önskade. Var två som ville ha samma rum och det löste vi genom att byta rum efter ett år.

Efter att de flyttade härifrån har mina barn fortsatt att byta rum lite då och då, de gillar förändring och brukar hjälpas åt att göra det.

Ja, att involvera barnen är ett bra förslag. De kan mycket väl kunna sitta på bra lösningar och hitta fungerande kompromisser. Om barnen som väljer mindre rum blir kompenserade på något sätt med något bra till rummet så är det mycket möjligt att det trumfar storleken på rummen och att de aktivt väljer mindre rum.

Ts problem verkar dock mer handla om att hon och maken inte är överens om hur de ska göra.
  • Anonym (S)
    Anonym (Lina) skrev 2020-02-01 06:15:54 följande:

Ni håller er ju inte till fakta, det är de två mindre det står mellan, så det spelar ingen roll hur mycket ni hävdar att den äldsta ska få det.

Fast om du är stensäker på att det bäst att den minsta får rummet och din man tycker mellanbarnet, vad kan mer åsikter från oss hjälpa? Är ditt mål att hitta ett superargument som ska få din man att förstå att ditt förslag är det bästa?

Kan ni inte kompromissa på annat sätt. Att du får bestämma detta och din man tex tapeter i vardagsrummet eller nåt annat som ni är oense om? (Och som han tycker är lika viktigt). Eller lotta? Eller hitta en modell för barnen att bestämma?

Hur gör ni i andra sammanhang där ni inte är överens?
Svar på tråden Vilket rum?