• cosmoo

dottern vill inte ses

hej.
    jag har en dotter på 17 snart 18. från ett tidigare förhållande.
    har också två andra döttrar från mitt nuvarande förhållande.

den dotter jag har på 17 snart 18 vill inte träffa mig mer.
    har försökt fråga ut henne på fika, gå på stan, komma på skolavslutningar och mycket mer.

kan tillägga att jag ganska tidigt tappade kontakten med henne, hon var hos mig en vecka per månad och en helg varannan månad. när hennes mamma och jag separerade så träffade jag en ny nästan direkt. och det var efter den nya som vår relation inte blev som jag hade velat.

jag har haft svårt med att se henne växa upp, har ganska ofta behandlat henne yngre än vad hon är och det har väl gjort henne osäker.

jag är inte bra på det här med kontakt.

hon fyllde 17 i december, jag hade tappat bort hennes nummer så jag fick höra av mig till hennes mor och be hennes mor gratta henne.

nu umgås vi inte alls, har ingen aning om hur det går för henne i skolan.
    jag vill såklart ta kontakt men det är svårt då jag själv är rätt dålig på det.

finns det någon som har en liknande situation? skulle verkligen behöva råd.

• Svar på tråden dottern vill inte ses
  • Anonym (S)
    cosmoo skrev 2020-01-11 00:25:58 följande:

jag har inget kontrollbehov vad jag vet.

och jag tycker ärligt talat att hon får visa lite uppskattning när jag i alla fall försöker, hennes faster frågade här om dagen varför min dotter inte är med mig längre, och jag har alltid sagt att hon inte vill.

vilket för det mesta är sant.

om hon inte vill, tänker jag inte tvinga henne.

Fast du beter dig ju inte heller som att du vill ha kontakt. Du skriver ett sms och när din dotter inte svarar på det perfekta sättet ger du upp för då, tills du en tid senare föesöker på nytt. Så som du framställer dig själv i tråden verkar du har stora problem men normal mellanmänsklig kontakt. Det är därför jag undrar om du har svår med kommunimation öven med andra människor eller om det är en låsning som bara uppkommer i samband med relationen till ditt äldsta barn.

Även dina förväntningar på dottern känns väldigt märkliga. Även tonåringar som har bra relationer med sina föräldrar håller inte på och visar tacksamhet och uppskattning för det konstant. Din dotter är tonåring. Givetvis ska du inte tvinga din dotter till kontakt men du ska inte heller lägga ansvaret på henne att bygga upp er relation på nytt. Du måste som vuxen klara att finnas där även om hon inte visar uppskattning eller svarar exakt som du vil på sms.
  • bullen1984
    cosmoo skrev 2020-01-11 00:18:29 följande:
    ja men jag ser inte det som något kul egentligen, kille=förlora oskulden, och jag är inte redo för att hon ska ha samlag än.

Detta måste vara en trolltråd. Såhär korkad kan ingen vuxen människa vara. 
    Jag känner många djupt kristna och de är inte inskränkta.

Herregud. 

• EnAnonumius
    cosmoo skrev 2020-01-11 02:55:37 följande:
    hon får vara ihop med vem hon vill.
    jag vet bara inte vad jag ska göra om hon helt plötsligt kommer och beröttar om graviditeter, hjärtesorg och annat då vi inte haft en relation.
    då blir det ju väldigt konstigt ifall hon helt plötsligt vill att jag ska hjälpa henne.
    Har hon verkligen rätt  till sin kropp för dig?
     Varför beter du dig då som en kontrollfreak mot henne?

...från inlägg #17:
    "har ibland sagt att hon inte får vara ihop med någon då jag är rädd att hon ska förlora oskulden."
    (slut citat)

Sedan så svävar du ju högt i det blå, med tanke på vad du skriver hur du gör mot din dotter, inte bara om hennes oskuld, utan i andra sammanhang med, så kommer hon knappast att "plötsligt" komma springandes till dig med "hjärtesorger" och eventuella graviditeter".
    Så jag tror du har knappast något att oroa dig för där..
    cosmoo skrev 2020-01-11 00:18:29 följande:
    ja men jag ser inte det som något kul egentligen, kille=förlora oskulden, och jag är inte redo för att hon ska ha samlag än.
    Ja och? Det ger dig ändå ingen rättighet och/eller skyldighet att säga åt din dotter att hon inte få lov att ha en pojkvän. Oavsett om du är redo eller inte för att hon kommer att ha samlag, det har inte med saken att göra alls. Det är din dotter som har det avgörandet att avgöra om hon är redo eller inte. Dessutom så är hon 17år, det är redan mycket stor sannolikhet att hon redan har förlorat oskulden. Nej jag säger inte att hon har förlorat oskulden, jag säger bara att sannolikheten är stor att hon redan förlorat den.

Det är inte en dotters (eller sons) ansvar/skyldighet att vänta på på klartecken från en pappa och/eller mamma om att de är redo på att deras barn har samlag. Tonåringen har sex när de känner sig redo att ha sex så enkelt är det. Det man SKA göra som förälder är att hoppas att man gjort rätt så att dottern (eller sonen om man nu har en son) förstår vikten att ha det första sexet med någon det känns rätt med och inte "första bästa".

Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (Förälder)

Jag förstår henne.
    Du är ju ingen drömpappa direkt.

Min dotter har också tagit avstånd från sin *pappa*.

• Ess
    Anonym (.....) skrev 2020-01-09 19:10:12 följande:
    Vilken kass fru som inte ens ansträngt sig det minsta eller uppmuntrat er relation
    Varför ska hon uppmuntra till en relation med en människa hon varken känner eller egentligen vill ha i sitt liv?
    Det är väl ändå ts som är hennes förälder och han som ska vilja träffa henne. Det ligger uteslutande på honom att ha en relation med dottern. Lägg ansvaret där det hör hemma!!
  • Ess
    cosmoo skrev 2020-01-10 13:54:39 följande:
    jag kanske inte heller har varit snäll gällande vissa saker.
    har ibland sagt att hon inte får vara ihop med någon då jag är rädd att hon ska förlora oskulden.
    är inte riktigt beredd att se henne växa upp då jag hade så liten tid med henne när hon var yngre.
    Håller du på så så förstår jag fullt ut att hon inte är så intresserad av att ha kontakt med dig. 
    Börja bemöta henne som en vuxen människa. Du kan ta intiativet att bjuda hem henne på middag en kväll, OM du är beredd att själv ta ansvaret för det och inte lägga över ansvaret på din fru att planera, laga maten och passa upp gästen.
    Jag tycker det låter som du själv är den som behöver växa upp och börja ta ditt eget ansvar och inte bara skylla på andra och "omständigheterna" osv. Vill du ha kontakt så tar du kontakt och fullföljer det, annars låt bli.
  • Ess
    cosmoo skrev 2020-01-10 18:49:14 följande:
    ja, vi kanske gjorde det, men samtidigt trodde jag att min dotter skulle ta den nya som en extra mamma och se henne på det viset. men det blev tydligen inte så.

jag har bett om ursäkt många gånger och bett om nystart, men som jag har skrivit i övre meddelanden. hon verkar inte bry sig.

jag hade henne som kontakt, och jag har försökt o leta upp hennes nummer via nätet men kommer bara till hennes mammas nummer.
    Du måste skämta!
    Tror du att en mamma/barn relation bara händer så där helt apropå?
    De måste lära känna varann, och sen måste de klicka, och sen tar det många år om de ska få den typen av nära relation till varann. Det är dessutom DU som bär ansvaret för att de ska få någon typ av relation överhuvudtaget.
    Det är inte ens säkert att varken din dotter eller din fru vill ha den typen av relation, de kanske trivs bäst som "bekanta".
  • Ess
    cosmoo skrev 2020-01-10 21:04:08 följande:
    jag smsade henne för ett par minuter sen, frågade hur hon hade det och hon sa att det var bra,  att hon dejtade någon också, vilket fick mig att bli orolig, jag skrev okej och sen dess hördes vi inte av mer, jag fattar inte varför hon plötsligt lät mig veta det (är djupt kristen) så det är därför jag nu har svårt att acceptera att hon faktiskt dejtar någon.
    Helt plötsligt hittade du hennes nummer!
  • Ess
    cosmoo skrev 2020-01-11 02:53:57 följande:
    jag anstränger mig så gott det går, jag kan inte tvinga henne till att skriva inte heller bestämma, jag oroar mig för hennes oskuld då jag är djupt kristen, jag fattar att hon ska bestämma sånt själv, men jag känner mig bara otillräcklig.

jag vet inte ens ifall mamman gratta henne från mig eller inte, som jag sagt i tidigare inlägg så har jag försökt att leta upp hennes nummer via nätet, har frågat hennes mor men hon vill inte svara på mina sms.

jag vet inte vad jag ska göra, får väll höra av mig till pojkvännen och höra, om jag nu får veta vem han är.
    Och sen tappade du bort det igen......

• Anonym (.....)

Hur reagerar din dotter när du säger att hon inte ska ha kille och vara oskuld? Tror du att der varit positivt för er relation? Hur skulle du själv känt i hennes ålder om dina föräldrar höll på så?

Svar på tråden dottern vill inte ses