• cosmoo

dottern vill inte ses

hej.
    jag har en dotter på 17 snart 18. från ett tidigare förhållande.
    har också två andra döttrar från mitt nuvarande förhållande.

den dotter jag har på 17 snart 18 vill inte träffa mig mer.
    har försökt fråga ut henne på fika, gå på stan, komma på skolavslutningar och mycket mer.

kan tillägga att jag ganska tidigt tappade kontakten med henne, hon var hos mig en vecka per månad och en helg varannan månad. när hennes mamma och jag separerade så träffade jag en ny nästan direkt. och det var efter den nya som vår relation inte blev som jag hade velat.

jag har haft svårt med att se henne växa upp, har ganska ofta behandlat henne yngre än vad hon är och det har väl gjort henne osäker.

jag är inte bra på det här med kontakt.

hon fyllde 17 i december, jag hade tappat bort hennes nummer så jag fick höra av mig till hennes mor och be hennes mor gratta henne.

nu umgås vi inte alls, har ingen aning om hur det går för henne i skolan.
    jag vill såklart ta kontakt men det är svårt då jag själv är rätt dålig på det.

finns det någon som har en liknande situation? skulle verkligen behöva råd.

• Svar på tråden dottern vill inte ses
  • Anonym (.....)
    cosmoo skrev 2020-01-10 18:14:50 följande:
    jag älskar henne villkorslöst.
    det är just därför jag under två års tid försökt bygga en relation med henne men hon verkar inte ha någon som helst lust till att släppa in mig.
    jag frågade henne innan min andra dotter skulle döpas ifall hon ville komma, hon sa nej.
    när vi skaffade en hund, så frågade jag om hon ville träffas och kanske gå en promenad med nya hunden, hon sa nej.
    jag erbjöd henne till och med att följa med på vår semester i somras, hon sa återigen nej.
    när hon slutade 8;an, erbjöd jag mig att komma på hennes skolavslutning, återigen ett nej.

tro mig, jag har erbjudit, jag har frågat. men hon vill inte, och då vet jag inte vad mer jag ska göra.
    Om du varit på henne mycket om hennes oskuld tidigare, så är det inte konstigt att hon säger nej till allt det där nu.
  • cosmoo
    Anonym (.....) skrev 2020-01-10 18:48:30 följande:
    Men alltså att du ska försöka dig på att kontrollera hennes oskuld och pratar om det i vartannat inlägg, där är det ju nåt som är riktigt snett! Det visar ju att du inte alls "bättrat" dig.

Jag är inte förvånad att hon tar avstånd.. du behöver ju snarare bearbeta ditt kontrollbehov om det ens ska finnas en liten chans.
    Hon är inget litet barn längre och är med den killen hon vill.
    jag försöker bara skapa en bild av vår relation, så att det ska bli lättare att se hur dålig kontakt vi faktiskt har.

jag har inget kontrollbehov.
    jag vill som sagt bara inte att hon ska bli sårad.
  • cosmoo
    Anonym (.) skrev 2020-01-10 18:36:34 följande:
    Hur gammal var hon när ni flyttade isär?

Frågar du vad hon gör på helgerna? Hur det går i skolan osv? Sen tror jag inte det beror på din fru. Hur engagerad har du varit i henne? Hur har su fått med henne i den nya familjen?
    hon var runt 6 år när jag och hennes mor flyttade isär.
     och ja, jag har frågat förut vad hon gör på helgerna, hon svarar för det mesta inte, och det där med hur det går för henne i skolan har jag frågat otaliga gånger men har alltid fått tillbaka "det går bra" jag vill ju inte vara för på heller.
  • cosmoo
    Anonym (.....) skrev 2020-01-10 18:50:33 följande:
    Om du varit på henne mycket om hennes oskuld tidigare, så är det inte konstigt att hon säger nej till allt det där nu.
    jag har inte varit på henne, jag vill som jag sagt förut inte att hon ska bli sårad och komma till mig, för då vet jag inte vad jag ska säga eller göra.
  • Anonym (.....)
    cosmoo skrev 2020-01-10 18:54:07 följande:
    jag har inte varit på henne, jag vill som jag sagt förut inte att hon ska bli sårad och komma till mig, för då vet jag inte vad jag ska säga eller göra.
    Men såna här tankar måste du ju bara släppa, det är inte villkorslös kärlek att oroa sig så pass mycket... Som förälder får man fokusera på att försöka lära barnen att skilja på rätt och fel och guida dem till att fatta bra beslut när de blir större.  

Kanske för att du inte har varit så delaktig i hennes liv gör att du känner så. Men detta spelar liksom ingen roll nu med tanke på att er relation inte är bra. Nåt har ju gjort att hon känner som hon gör och det är det du ska fokusera på, inte på hennes kommande partners, barnbarn och dylikt.
  • Anonym (.....)

Sen att bli sårad, det hör liksom livet till och är inget du kan styra över iaf. Hon går väl till sin mamma kanske om det händer, och du inte känner att du kan inte prata om sånt.
    Släpp allt sånt, viktigaste är att bara finnas där och inte analysera sönder sina barns liv. Om du vill ses, säg bara att du saknar henne..
    Det räcker kanske gott så.

• cosmoo
    Anonym (.....) skrev 2020-01-10 19:12:13 följande:

Sen att bli sårad, det hör liksom livet till och är inget du kan styra över iaf. Hon går väl till sin mamma kanske om det händer, och du inte känner att du kan inte prata om sånt.
    Släpp allt sånt, viktigaste är att bara finnas där och inte analysera sönder sina barns liv. Om du vill ses, säg bara att du saknar henne..
    Det räcker kanske gott så.

som sagt, har talat om för henne att jag saknar henne.
    jag kanske har gjort ett och annat mot henne ibland som kanske inte varit snällt men alla föräldrar har ju bra och dåliga dagar.
  • cosmoo
    Anonym (.....) skrev 2020-01-10 19:04:27 följande:
    Men såna här tankar måste du ju bara släppa, det är inte villkorslös kärlek att oroa sig så pass mycket... Som förälder får man fokusera på att försöka lära barnen att skilja på rätt och fel och guida dem till att fatta bra beslut när de blir större.  

Kanske för att du inte har varit så delaktig i hennes liv gör att du känner så. Men detta spelar liksom ingen roll nu med tanke på att er relation inte är bra. Nåt har ju gjort att hon känner som hon gör och det är det du ska fokusera på, inte på hennes kommande partners, barnbarn och dylikt.
    jag vet.
    jag har bara lite svårt att släppa oron av att kanske aldrig få träffa mina framtida barnbarn osv.
  • Anonym (.....)
    cosmoo skrev 2020-01-10 20:37:45 följande:
    jag vet.
    jag har bara lite svårt att släppa oron av att kanske aldrig få träffa mina framtida barnbarn osv.
    Men flickan är ju bara 17-18 år, det kan vara typ femton-tjugo år kvar tills hon får barn (och du barnbarn).
    Och som sagt, det kanske inte ens blir barn, alla kan inte få barn heller...
    Detta borde inte ens vara en tanke i ditt huvud, utan du borde bara fokusera på att få det att funka mellan er. Det är det viktiga, inget annat.

Om du har såna här "dolda" motiv för er relation märker hon det så klart.
  • cosmoo
    Anonym (.....) skrev 2020-01-10 20:59:00 följande:
    Men flickan är ju bara 17-18 år, det kan vara typ femton-tjugo år kvar tills hon får barn (och du barnbarn).
    Och som sagt, det kanske inte ens blir barn, alla kan inte få barn heller...
    Detta borde inte ens vara en tanke i ditt huvud, utan du borde bara fokusera på att få det att funka mellan er. Det är det viktiga, inget annat.

Om du har såna här "dolda" motiv för er relation märker hon det så klart.
    jag smsade henne för ett par minuter sen, frågade hur hon hade det och hon sa att det var bra,  att hon dejtade någon också, vilket fick mig att bli orolig, jag skrev okej och sen dess hördes vi inte av mer, jag fattar inte varför hon plötsligt lät mig veta det (är djupt kristen) så det är därför jag nu har svårt att acceptera att hon faktiskt dejtar någon.
Svar på tråden dottern vill inte ses