• cosmoo

dottern vill inte ses

hej.
    jag har en dotter på 17 snart 18. från ett tidigare förhållande.
    har också två andra döttrar från mitt nuvarande förhållande.

den dotter jag har på 17 snart 18 vill inte träffa mig mer.
    har försökt fråga ut henne på fika, gå på stan, komma på skolavslutningar och mycket mer.

kan tillägga att jag ganska tidigt tappade kontakten med henne, hon var hos mig en vecka per månad och en helg varannan månad. när hennes mamma och jag separerade så träffade jag en ny nästan direkt. och det var efter den nya som vår relation inte blev som jag hade velat.

jag har haft svårt med att se henne växa upp, har ganska ofta behandlat henne yngre än vad hon är och det har väl gjort henne osäker.

jag är inte bra på det här med kontakt.

hon fyllde 17 i december, jag hade tappat bort hennes nummer så jag fick höra av mig till hennes mor och be hennes mor gratta henne.

nu umgås vi inte alls, har ingen aning om hur det går för henne i skolan.
    jag vill såklart ta kontakt men det är svårt då jag själv är rätt dålig på det.

finns det någon som har en liknande situation? skulle verkligen behöva råd.

• Svar på tråden dottern vill inte ses
  • Anonym (Tjejkompisen)

Jag kan nästan lova dig att hon inte är oskuld längre. Så du behöver inte oroa dig över det längre. Och vet du - hon kommer säkert att bli sårad i sitt liv, även hjärtesorg, och det har säkert redan hänt. Och hon klarade det, kom över det och gick vidare. Det är så man växer som människa. Att utvecklas som person är också viktigt i kristendomen. Så släpp den oron, för som sagt, det har redan hänt. Hon kommer förmodligen inte komma till dig med relationsproblem pga att er relation inte är nära alls, men om hon in framtiden då ni förhoppningsvis kommit varandra närmare kommer att göra det, så får du hitta ett sätt att förhålla dig till det, för det är så föräldrar gör och du vill väl vara hennes förälder? 

• cosmoo
    Anonym (Tjejkompisen) skrev 2020-01-11 13:05:48 följande:

Jag kan nästan lova dig att hon inte är oskuld längre. Så du behöver inte oroa dig över det längre. Och vet du - hon kommer säkert att bli sårad i sitt liv, även hjärtesorg, och det har säkert redan hänt. Och hon klarade det, kom över det och gick vidare. Det är så man växer som människa. Att utvecklas som person är också viktigt i kristendomen. Så släpp den oron, för som sagt, det har redan hänt. Hon kommer förmodligen inte komma till dig med relationsproblem pga att er relation inte är nära alls, men om hon in framtiden då ni förhoppningsvis kommit varandra närmare kommer att göra det, så får du hitta ett sätt att förhålla dig till det, för det är så föräldrar gör och du vill väl vara hennes förälder? 

om hon nu inte skulle vara oskuld längre, så undrar jag varför hennes mamma en gång hörde av sig och bad mig följa med till ungdomssmottagningen med henne för p-piller.
    hon sa då att hon aldrig ville ha sex.
  • cosmoo
    Anonym (.....) skrev 2020-01-11 10:20:27 följande:

Hur reagerar din dotter när du säger att hon inte ska ha kille och vara oskuld? Tror du att der varit positivt för er relation? Hur skulle du själv känt i hennes ålder om dina föräldrar höll på så?

de var lika dana med mig.
  • cosmoo
    Ess skrev 2020-01-11 09:56:21 följande:
    Helt plötsligt hittade du hennes nummer!
    ja, tack vare hennes faster.
    jag har bara inte lagt in henne som kontakt, jag har hennes nummer, jag har bara inte lagt in henne än.
  • cosmoo
    Ess skrev 2020-01-11 09:47:04 följande:
    Du måste skämta!
    Tror du att en mamma/barn relation bara händer så där helt apropå?
    De måste lära känna varann, och sen måste de klicka, och sen tar det många år om de ska få den typen av nära relation till varann. Det är dessutom DU som bär ansvaret för att de ska få någon typ av relation överhuvudtaget.
    Det är inte ens säkert att varken din dotter eller din fru vill ha den typen av relation, de kanske trivs bäst som "bekanta".
    min dotter lekte en gång med hennes halsyster när hon var bebis, (den första) och då hörde jag min fru säga åt min dotter att inte leka med lillan, såklart sa jag till henne men hon verkade inte bry sig.
    så jag tror att min fru är otroligt glad att min dotter inte kommer åt hennes halsyskon längre.
  • Anonym (Haha)
    cosmoo skrev 2020-01-10 20:36:52 följande:

som sagt, har talat om för henne att jag saknar henne.

jag kanske har gjort ett och annat mot henne ibland som kanske inte varit snällt men alla föräldrar har ju bra och dåliga dagar.

Som kanske inte varit så snällt???

Vill också veta varför ni inte hade varannan vecka från början samt ifall du har en bra relation till dina andra barn.
  • cosmoo
    Ess skrev 2020-01-11 09:27:13 följande:
    Håller du på så så förstår jag fullt ut att hon inte är så intresserad av att ha kontakt med dig. 
    Börja bemöta henne som en vuxen människa. Du kan ta intiativet att bjuda hem henne på middag en kväll, OM du är beredd att själv ta ansvaret för det och inte lägga över ansvaret på din fru att planera, laga maten och passa upp gästen.
    Jag tycker det låter som du själv är den som behöver växa upp och börja ta ditt eget ansvar och inte bara skylla på andra och "omständigheterna" osv. Vill du ha kontakt så tar du kontakt och fullföljer det, annars låt bli.
    vi har båda haft henne på julmiddagar när hon var yngre, då ville min fru laga maten medans jag fick hit henne.
    då ville min dotter inte äta något, allt hon åt var en morot.
    och min fru blev såklart besviken på henne då hon tog en insiativ att faktiskt få ihop oss alla och så vill inte barnet äta.
  • cosmoo
    Anonym (Haha) skrev 2020-01-11 15:01:35 följande:
    Som kanske inte varit så snällt???

Vill också veta varför ni inte hade varannan vecka från början samt ifall du har en bra relation till dina andra barn.
    vi hade inte varannan vecka då jag hade ett ganska stressigt jobb på den tiden, var helt slut på eftermiddagarna. plus att jag jobbade natt ganska ofta.
    så vi la upp det så just då.

och ja, jag och mina andra barn har en starkare relation då jag och min nya fru inte bråkar på samma sätt som jag och min andra dotters mor bråkade.
    jag tror att min dotter kan ha tagit upp våra bråk och därför tycker jag är obehaglig.
  • cosmoo
    Anonym (Förälder) skrev 2020-01-11 08:07:18 följande:

Jag förstår henne.
    Du är ju ingen drömpappa direkt.

Min dotter har också tagit avstånd från sin *pappa*.

jag försöker vara den perfekta pappan för henne. 
    men som jag skrivit i föregående inlägg.
    så är det hon som inte vill.
  • cosmoo
    EnAnonumius skrev 2020-01-11 07:24:45 följande:
    Har hon verkligen rätt  till sin kropp för dig?
     Varför beter du dig då som en kontrollfreak mot henne?

...från inlägg #17:
    "har ibland sagt att hon inte får vara ihop med någon då jag är rädd att hon ska förlora oskulden."
    (slut citat)

Sedan så svävar du ju högt i det blå, med tanke på vad du skriver hur du gör mot din dotter, inte bara om hennes oskuld, utan i andra sammanhang med, så kommer hon knappast att "plötsligt" komma springandes till dig med "hjärtesorger" och eventuella graviditeter".
    Så jag tror du har knappast något att oroa dig för där..
    cosmoo skrev 2020-01-11 00:18:29 följande:
    ja men jag ser inte det som något kul egentligen, kille=förlora oskulden, och jag är inte redo för att hon ska ha samlag än.
    Ja och? Det ger dig ändå ingen rättighet och/eller skyldighet att säga åt din dotter att hon inte få lov att ha en pojkvän. Oavsett om du är redo eller inte för att hon kommer att ha samlag, det har inte med saken att göra alls. Det är din dotter som har det avgörandet att avgöra om hon är redo eller inte. Dessutom så är hon 17år, det är redan mycket stor sannolikhet att hon redan har förlorat oskulden. Nej jag säger inte att hon har förlorat oskulden, jag säger bara att sannolikheten är stor att hon redan förlorat den.

Det är inte en dotters (eller sons) ansvar/skyldighet att vänta på på klartecken från en pappa och/eller mamma om att de är redo på att deras barn har samlag. Tonåringen har sex när de känner sig redo att ha sex så enkelt är det. Det man SKA göra som förälder är att hoppas att man gjort rätt så att dottern (eller sonen om man nu har en son) förstår vikten att ha det första sexet med någon det känns rätt med och inte "första bästa".

jag fattar det.
    jag trodde bara att jag gjorde det rätta genom att oroa mig.
Svar på tråden dottern vill inte ses