-
Idrotten lockar allt färre unga ? nu är bara två av tre aktiva.Tydligast är det i utsatta områden och nu kommer larm om att bristande engagemang från föräldrar kan tvinga fler klubbar att lägga ner.? Det gäller att handla snabbt innan fler föreningar ger upp i dessa områden, säger idrottsprofessorn Johan R Norberg.Vad tykcer ni om detta?
-
Svar på tråden Invandrarföräldrar hjälper inte till inom idrotten
-
Jodå, nog är det allt uttalat från föreningarna vad som förväntas av föräldrar. Det görs alltid av de flesta föreningar men det gäller då att 1. Föräldrarna kommer på informationsmötet 2. Att föräldrarna tar till sig av det som sägs och bestäms.Åsa skrev 2020-01-09 10:20:27 följande:
Dock är det sällan uttalat av en klubb eller förening vad som i så fall krävs utöver medlemsavgift och att gå på träningar/aktiviteter. Mer eller mindre uttalade förväntningar finns säkert men så länge de inte är uttalade är de dolda och gör det svårt för föräldrar att ta ett informerat beslut ifall det är en aktivitet som funkar för familjen. För den vars egna erfarenheter av aktiviteter är ensemblespel för fyrtio år sedan är det kanske inte helt lätt att veta vad som krävs i en fotbollsklubb 2020 till exempel.
Min erfarenhet är att det tenderar till 20/80. 20% av föräldrarna försöker så gott de kan engagera sig och 80% låtsats att det regnar och tycker att föreningsliv är gratis barnpassning.
Att skylla på att det är inte är uttalat och dolt är heller inget argument. Du har ett egenansvar som förälder att söka information om vad som gäller för just den föreningen som du vill deltaga i. Tyvärr tror många föräldrar idag att någon annan ska ha det ansvaret, frågan är vem någon annan är. -
Det finns väldigt många föreningar. Det går inte att utgå från att det fungerar likadant i alla. Nu har jag förvisso begränsad erfarenhet men där jag varit engagerad har det inte förekommit några informationsmöten för föräldrar. Det har funnits kortfattad info om verkamhetens mål på någon hemsida och resten har skett muntligt eller via infoutskick när ledarna tyckt det behövts.Postman skrev 2020-01-09 14:13:53 följande:Jodå, nog är det allt uttalat från föreningarna vad som förväntas av föräldrar. Det görs alltid av de flesta föreningar men det gäller då att 1. Föräldrarna kommer på informationsmötet 2. Att föräldrarna tar till sig av det som sägs och bestäms.Men grejen är att det ofta inte finns några utsagda regler om vad som gäller för föräldrahjälp, utan att saker bara sitter i väggarna. Det står ingen info på hemsidor, ges inte när barnet anmäler sig eller börjar och om föräldern förhör sig innan barnet börjar kanske det inte sägs något alls eller sägs något löst om att "hjälpa till lite ibland".Postman skrev 2020-01-09 14:13:53 följande:Att skylla på att det är inte är uttalat och dolt är heller inget argument. Du har ett egenansvar som förälder att söka information om vad som gäller för just den föreningen som du vill deltaga i. Tyvärr tror många föräldrar idag att någon annan ska ha det ansvaret, frågan är vem någon annan är.
När jag själv gick i barnverksamheter bestod förväntningarna på föräldrar i att göra garndockor till en julbasar en gång om året (vi barn och ledarna stod själva och sålde) så ungefär där låg mina egna förväntningar när jag fick barn. Jag förstår alltså inte via osmos ifall jag förväntas baka bullar, stå i kiosk, gå på sextimmarshajker eller tvätta träningskläder för femton småttingar var sjätte vecka.
För den som är van vid en viss verksamhet är det kanske ändå självklart att föräldrar ska stå i korvkiosk en helg i månaden, kränga torra kakor till sina arbetskamrater vid jul eller hux flux när barnet fyller nio antas hålla bil för att kunna turas om att skjutsa till bortaträningar två gånger i månaden trots att verksamheten varit helt lokal (exempel jag hört) .
Alla verksamheter vare sig förväntar sig eller vill ha föräldrajobb. I mina barns aktiviteter har det inte varit mycket. Jag har själv inte haft problem med att sådant som att skriva fondansökningar till verksamhetens lägerverksamhet (flera av ledarna hade svårt att ens fylla i en blankett) eller att följa med som lägerförälder då och då. Detta har jag uppfattat som ett frivilligt engagemang. "Felet" i sonens förra aktivitet var lite åt andra hållet. Engagerade ledare gjorde allt och det var knappt att föräldrarna informerades. Typ kommentar i förbigående om att "nästa helg åker vi till Nynäshamn på tävling och bor i stugby, NN kör".
Är det ett eller en stark förväntan att föräldrarna jobbar i verksamheten i större omfattning tycker jag nog att det bör vara utsagt helst redan innan anmälan. För att det inte är självklart för alla och för familjerna bör veta vad som förväntas och välja att anmäla eller inte utifrån det. Och utan att föräldrarna behöver leka tjugo frågor. -
Ja så var det när jag var ung också. Skillnaden då mot nu var att vi hade några föräldrar i laget som gjorde allt (det enda mina gjorde var att skjutsa och köpa de där jäkla bingolotterna av mig varje vecka fast de inte ens spelade). Nu har man blivit bättre på att kräva att alla ställer upp vilket jag tycker är bra. Tränarna och lagledarna gör redan så otroligt mycket.annakarlsson skrev 2020-01-08 05:54:38 följande:
Så var det när jag spelade för över 20 år sedan. Varje vecka skulle det säljas 1 st Bingolott, detta var varje vecka år ut och år in. Tur att jag hade någon att sälja till.
Det var även kiosk som var öppen på helgerna när det var matcher och kör-schema till borta matcher.
Sen sålde vi även nånting varje år för att få in pengar till laget. Ex kaffe och kakor har jag för mig att det va.
-
Tid finns det ju massor av verkar det som, jag är tränare åt dottern och föräldrarna skyndar sig att dumpa ungarna på träningen för att kunna sätta sig i sofforna och surfa på mobilen i 1,5h.Postman skrev 2020-01-09 14:14:46 följande:
Jodå, nog är det allt uttalat från föreningarna vad som förväntas av föräldrar. Det görs alltid av de flesta föreningar men det gäller då att 1. Föräldrarna kommer på informationsmötet 2. Att föräldrarna tar till sig av det som sägs och bestäms.
Min erfarenhet är att det tenderar till 20/80. 20% av föräldrarna försöker så gott de kan engagera sig och 80% låtsats att det regnar och tycker att föreningsliv är gratis barnpassning.
Att skylla på att det är inte är uttalat och dolt är heller inget argument. Du har ett egenansvar som förälder att söka information om vad som gäller för just den föreningen som du vill deltaga i. Tyvärr tror många föräldrar idag att någon annan ska ha det ansvaret, frågan är vem någon annan är.
Så nog fan hade dom haft tid till annat också om dom ville. Men som du säger man vill helst slippa och låtsas som att det regnar. -
Jag vill inte vara dum men det låter som du har någon form av högre utbildning och kräver uttalade mål och visioner för att göra något aktivt, en del har det en del inte men många gånger är allt så enkelt att det enda man behöver göra är att fråga någon i föreningen om man kan göra något, svårare än så är det inte.Åsa skrev 2020-01-09 16:50:50 följande:Det finns väldigt många föreningar. Det går inte att utgå från att det fungerar likadant i alla. Nu har jag förvisso begränsad erfarenhet men där jag varit engagerad har det inte förekommit några informationsmöten för föräldrar. Det har funnits kortfattad info om verkamhetens mål på någon hemsida och resten har skett muntligt eller via infoutskick när ledarna tyckt det behövts.Men grejen är att det ofta inte finns några utsagda regler om vad som gäller för föräldrahjälp, utan att saker bara sitter i väggarna. Det står ingen info på hemsidor, ges inte när barnet anmäler sig eller börjar och om föräldern förhör sig innan barnet börjar kanske det inte sägs något alls eller sägs något löst om att "hjälpa till lite ibland".Postman skrev 2020-01-09 14:13:53 följande:Att skylla på att det är inte är uttalat och dolt är heller inget argument. Du har ett egenansvar som förälder att söka information om vad som gäller för just den föreningen som du vill deltaga i. Tyvärr tror många föräldrar idag att någon annan ska ha det ansvaret, frågan är vem någon annan är.
När jag själv gick i barnverksamheter bestod förväntningarna på föräldrar i att göra garndockor till en julbasar en gång om året (vi barn och ledarna stod själva och sålde) så ungefär där låg mina egna förväntningar när jag fick barn. Jag förstår alltså inte via osmos ifall jag förväntas baka bullar, stå i kiosk, gå på sextimmarshajker eller tvätta träningskläder för femton småttingar var sjätte vecka.
För den som är van vid en viss verksamhet är det kanske ändå självklart att föräldrar ska stå i korvkiosk en helg i månaden, kränga torra kakor till sina arbetskamrater vid jul eller hux flux när barnet fyller nio antas hålla bil för att kunna turas om att skjutsa till bortaträningar två gånger i månaden trots att verksamheten varit helt lokal (exempel jag hört) .
Alla verksamheter vare sig förväntar sig eller vill ha föräldrajobb. I mina barns aktiviteter har det inte varit mycket. Jag har själv inte haft problem med att sådant som att skriva fondansökningar till verksamhetens lägerverksamhet (flera av ledarna hade svårt att ens fylla i en blankett) eller att följa med som lägerförälder då och då. Detta har jag uppfattat som ett frivilligt engagemang. "Felet" i sonens förra aktivitet var lite åt andra hållet. Engagerade ledare gjorde allt och det var knappt att föräldrarna informerades. Typ kommentar i förbigående om att "nästa helg åker vi till Nynäshamn på tävling och bor i stugby, NN kör".
Är det ett eller en stark förväntan att föräldrarna jobbar i verksamheten i större omfattning tycker jag nog att det bör vara utsagt helst redan innan anmälan. För att det inte är självklart för alla och för familjerna bör veta vad som förväntas och välja att anmäla eller inte utifrån det. Och utan att föräldrarna behöver leka tjugo frågor.
Allt behöver inte göra allt men alla kan göra någonting. Krångla inte till det. -
Ja jag har sett många föräldrar som har tackat nej till att hjälpa till med det enklaste enklaste men sen ändå har varit med och från läktaren tittat på alla träningar och matcher som deras barn har varit med på. Man har tid men man vill antagligen inte lägga den tiden på det och man hoppas på en stunds avkoppling från barnen istället. Självklart inte alla men tyvärr allt för många idag.Studentpappa skrev 2020-01-09 22:05:19 följande:Tid finns det ju massor av verkar det som, jag är tränare åt dottern och föräldrarna skyndar sig att dumpa ungarna på träningen för att kunna sätta sig i sofforna och surfa på mobilen i 1,5h.
Så nog fan hade dom haft tid till annat också om dom ville. Men som du säger man vill helst slippa och låtsas som att det regnar. -
Ja tyvärr verkar det ju vara så, vi bjöd in föräldrarna att vara med på en träning innan jul. Tre st kom och var med, tråkigt för barnen kan jag tycka. Det var i början av december, så dom var knappast hemma och kokade skinka..Postman skrev 2020-01-09 22:16:05 följande:
Ja jag har sett många föräldrar som har tackat nej till att hjälpa till med det enklaste enklaste men sen ändå har varit med och från läktaren tittat på alla träningar och matcher som deras barn har varit med på. Man har tid men man vill antagligen inte lägga den tiden på det och man hoppas på en stunds avkoppling från barnen istället. Självklart inte alla men tyvärr allt för många idag.
Aja de flesta gör säkert vad de kan, men för många är bara lata. -
Ja föräldrarnas lathet eller ointresse drabbar ju barnen, de är vill att barnen ska vara aktiva men är ointresserade av vad de gör, en märklig kombo. Jag har sett så mycket genom alla mina år i föreningsliv så jag har nästan uppslag till en bok. :)Studentpappa skrev 2020-01-09 22:22:22 följande:Ja tyvärr verkar det ju vara så, vi bjöd in föräldrarna att vara med på en träning innan jul. Tre st kom och var med, tråkigt för barnen kan jag tycka. Det var i början av december, så dom var knappast hemma och kokade skinka..
Aja de flesta gör säkert vad de kan, men för många är bara lata.
-
Kan tänka mig det, jag har egentligen inte vara med om några extrema konstigheter utan mest ovilja att hjälpa till. Vi har dock en morsa som är ett kapitel för sig, hon ligger (ofta med sitt lilla barn bredvid på kanske 2-3 år) och kollar på film på mobilen med overear-lurar på så hon är ju helt bortkopplad från världen hela träningarna. Det låter ju kanske inte så konstigt även om jag tycker hon kunde ägna sig åt barnen istället, men hon ligger ju i vår lokal där vi tränar. Så man får ju be henne flytta sig stup i kvarten då hon är i vägen där vi ska träna.Postman skrev 2020-01-09 22:31:43 följande:
Ja föräldrarnas lathet eller ointresse drabbar ju barnen, de är vill att barnen ska vara aktiva men är ointresserade av vad de gör, en märklig kombo. Jag har sett så mycket genom alla mina år i föreningsliv så jag har nästan uppslag till en bok. :)
Sen tillkommer ju irritationsmomentet att få kontakt med henne. Synd vi inte spelar basket.. -
Var du läste in det i vad jag skrev vet jag inte. Det är inget jag känner igen.Postman skrev 2020-01-09 22:12:23 följande:Jag vill inte vara dum men det låter som du har någon form av högre utbildning och kräver uttalade mål och visioner för att göra något aktivt,Gäller det småsaker borde det inte vara större problem. Men efter vad jag hör förväntar sig mer än en klubb föräldraengagemang som tar väldigt mycket tid. Om det är så tycker jag att man ska vara tydlig med det, särskilt när föräldrar uttryckligen frågar. Alla föräldrar har helt krasst varken tid eller lust att lägga t ex ett par helhelger i månaden för att stödja aktiviteten för bara ett av barnen (ett exempel jag hörde om nyligen). Om detta behövs för att hålla verksamheten flytande bör man - tycker jag - vara öppen med det från början och inte köra skuldbeläggande i efterhand.Postman skrev 2020-01-09 22:12:23 följande:... många gånger är allt så enkelt att det enda man behöver göra är att fråga någon i föreningen om man kan göra något, svårare än så är det inte.
Allt behöver inte göra allt men alla kan göra någonting. Krångla inte till det.
-
De flesta föreningar är inga elit föreningar med massor av resurser. När min son var 10 började hans lag med vinterträning på en konstgräsplan som ligger ca 8km bort från vår klubb.Åsa skrev 2020-01-10 10:03:19 följande:Var du läste in det i vad jag skrev vet jag inte. Det är inget jag känner igen.Gäller det småsaker borde det inte vara större problem. Men efter vad jag hör förväntar sig mer än en klubb föräldraengagemang som tar väldigt mycket tid. Om det är så tycker jag att man ska vara tydlig med det, särskilt när föräldrar uttryckligen frågar. Alla föräldrar har helt krasst varken tid eller lust att lägga t ex ett par helhelger i månaden för att stödja aktiviteten för bara ett av barnen (ett exempel jag hörde om nyligen). Om detta behövs för att hålla verksamheten flytande bör man - tycker jag - vara öppen med det från början och inte köra skuldbeläggande i efterhand.Postman skrev 2020-01-09 22:12:23 följande:... många gånger är allt så enkelt att det enda man behöver göra är att fråga någon i föreningen om man kan göra något, svårare än så är det inte.
Det är inget som var med i några planer när barnen började med fotboll när de var 6år. Och givetvis behöver man hjälpa till att skjutsa när det är en sån bit bort. Jag ser faktiskt inte problemet, vissa gånger kan man andra inte och då byter man med någon annaan förälder.
Helt otroligt att ni gör så stor sak av allt, -
En del är så by default, man lägger mer energi på att hitta på ursäkter eller varför man inte kan göra en viss sak, än vad det skulle kräva att bara göra det.RealGunnarsson skrev 2020-01-10 10:20:38 följande:
De flesta föreningar är inga elit föreningar med massor av resurser. När min son var 10 började hans lag med vinterträning på en konstgräsplan som ligger ca 8km bort från vår klubb.
Det är inget som var med i några planer när barnen började med fotboll när de var 6år. Och givetvis behöver man hjälpa till att skjutsa när det är en sån bit bort. Jag ser faktiskt inte problemet, vissa gånger kan man andra inte och då byter man med någon annaan förälder.
Helt otroligt att ni gör så stor sak av allt,
Jag är med och driver en förening som har en egen lokal och verksamhet. Det är samma sak där, var en ny som skulle ta över huvudansvaret nu. Men hon hade för mycket, hann inte med det ena och andra. Hon är singel, bor i lägenhet, inga barn. Men det var ju så körigt för henne..
Vi som har betydligt mer att göra hinner ju av någon konstig anledning. -
Jag ber om ursäkt, tyckte mig läsa ut det utav vad du skrev men det var då en felaktig tolkning av mig.Åsa skrev 2020-01-10 10:03:19 följande:Var du läste in det i vad jag skrev vet jag inte. Det är inget jag känner igen.Gäller det småsaker borde det inte vara större problem. Men efter vad jag hör förväntar sig mer än en klubb föräldraengagemang som tar väldigt mycket tid. Om det är så tycker jag att man ska vara tydlig med det, särskilt när föräldrar uttryckligen frågar. Alla föräldrar har helt krasst varken tid eller lust att lägga t ex ett par helhelger i månaden för att stödja aktiviteten för bara ett av barnen (ett exempel jag hörde om nyligen). Om detta behövs för att hålla verksamheten flytande bör man - tycker jag - vara öppen med det från början och inte köra skuldbeläggande i efterhand.Postman skrev 2020-01-09 22:12:23 följande:... många gånger är allt så enkelt att det enda man behöver göra är att fråga någon i föreningen om man kan göra något, svårare än så är det inte.
Du skriver att det är efter vad du hör, då säger jag, gå inte efter vad du hör utan gå efter vad du själv har frågat efter och vad du då har fått för svar, först då kan du med säkerhet veta.
Jag säger det återigen, alla kan inte göra allt men alla kan göra någonting, om fler gör någoting så gynnar det alla. -
Precis så. Man ser bara problemen, inte lösningarna, ändå vill man att andra ska ställa upp och engagera sig i deras och andras barn. Lustig kombo.Studentpappa skrev 2020-01-10 16:25:53 följande:En del är så by default, man lägger mer energi på att hitta på ursäkter eller varför man inte kan göra en viss sak, än vad det skulle kräva att bara göra det.