Inlägg från: Studentpappa |Visa alla inlägg
  • Studentpappa

Invandrarföräldrar hjälper inte till inom idrotten

Postman skrev 2020-01-09 14:14:46 följande:

Jodå, nog är det allt uttalat från föreningarna vad som förväntas av föräldrar. Det görs alltid av de flesta föreningar men det gäller då att 1. Föräldrarna kommer på informationsmötet 2. Att föräldrarna tar till sig av det som sägs och bestäms.

Min erfarenhet är att det tenderar till 20/80. 20% av föräldrarna försöker så gott de kan engagera sig och 80% låtsats att det regnar och tycker att föreningsliv är gratis barnpassning.

Att skylla på att det är inte är uttalat och dolt är heller inget argument. Du har ett egenansvar som förälder att söka information om vad som gäller för just den föreningen som du vill deltaga i. Tyvärr tror många föräldrar idag att någon annan ska ha det ansvaret, frågan är vem någon annan är.

Tid finns det ju massor av verkar det som, jag är tränare åt dottern och föräldrarna skyndar sig att dumpa ungarna på träningen för att kunna sätta sig i sofforna och surfa på mobilen i 1,5h.

Så nog fan hade dom haft tid till annat också om dom ville. Men som du säger man vill helst slippa och låtsas som att det regnar.
    Ride it like you stole it
  • Studentpappa
    Postman skrev 2020-01-09 22:16:05 följande:

Ja jag har sett många föräldrar som har tackat nej till att hjälpa till med det enklaste enklaste men sen ändå har varit med och från läktaren tittat på alla träningar och matcher som deras barn har varit med på. Man har tid men man vill antagligen inte lägga den tiden på det och man hoppas på en stunds avkoppling från barnen istället. Självklart inte alla men tyvärr allt för många idag.

Ja tyvärr verkar det ju vara så, vi bjöd in föräldrarna att vara med på en träning innan jul. Tre st kom och var med, tråkigt för barnen kan jag tycka. Det var i början av december, så dom var knappast hemma och kokade skinka..

Aja de flesta gör säkert vad de kan, men för många är bara lata.
  • Studentpappa
    Postman skrev 2020-01-09 22:31:43 följande:

Ja föräldrarnas lathet eller ointresse drabbar ju barnen, de är vill att barnen ska vara aktiva men är ointresserade av vad de gör, en märklig kombo. Jag har sett så mycket genom alla mina år i föreningsliv så jag har nästan uppslag till en bok. :)

Kan tänka mig det, jag har egentligen inte vara med om några extrema konstigheter utan mest ovilja att hjälpa till. Vi har dock en morsa som är ett kapitel för sig, hon ligger (ofta med sitt lilla barn bredvid på kanske 2-3 år) och kollar på film på mobilen med overear-lurar på så hon är ju helt bortkopplad från världen hela träningarna. Det låter ju kanske inte så konstigt även om jag tycker hon kunde ägna sig åt barnen istället, men hon ligger ju i vår lokal där vi tränar. Så man får ju be henne flytta sig stup i kvarten då hon är i vägen där vi ska träna.

Sen tillkommer ju irritationsmomentet att få kontakt med henne. Synd vi inte spelar basket..
  • Studentpappa
    RealGunnarsson skrev 2020-01-10 10:20:38 följande:

De flesta föreningar är inga elit föreningar med massor av resurser. När min son var 10 började hans lag med vinterträning på en konstgräsplan som ligger ca 8km bort från vår klubb.

Det är inget som var med i några planer när barnen började med fotboll när de var 6år. Och givetvis behöver man hjälpa till att skjutsa när det är en sån bit bort. Jag ser faktiskt inte problemet, vissa gånger kan man andra inte och då byter man med någon annaan förälder.

Helt otroligt att ni gör så stor sak av allt,

En del är så by default, man lägger mer energi på att hitta på ursäkter eller varför man inte kan göra en viss sak, än vad det skulle kräva att bara göra det.

Jag är med och driver en förening som har en egen lokal och verksamhet. Det är samma sak där, var en ny som skulle ta över huvudansvaret nu. Men hon hade för mycket, hann inte med det ena och andra. Hon är singel, bor i lägenhet, inga barn. Men det var ju så körigt för henne..

Vi som har betydligt mer att göra hinner ju av någon konstig anledning.
Svar på tråden Invandrarföräldrar hjälper inte till inom idrotten