• annakarlsson

Invandrarföräldrar hjälper inte till inom idrotten

Idrotten lockar allt färre unga ? nu är bara två av tre aktiva.
    Tydligast är det i utsatta områden och nu kommer larm om att bristande engagemang från föräldrar kan tvinga fler klubbar att lägga ner.
    ? Det gäller att handla snabbt innan fler föreningar ger upp i dessa områden, säger idrottsprofessorn Johan R Norberg.

Vad tykcer ni om detta?

• Svar på tråden Invandrarföräldrar hjälper inte till inom idrotten
  • Nicco123
    annakarlsson skrev 2020-01-08 05:58:20 följande:

I de flesta föreningar är det få saker som man kan köpa sig fri ifrån, kan tänka mig att ev försäljning gå att köpa sig fri ifrån. Men har man en kiosk som ska vara öppen så går det ju knappast att köpa sig fri, eller köpa sig fri från sina körningar till borta matcher? Hur ska man komma dit då?

Att se till att sitt barn kommer till och från aktiviteten ser jag ändå som ett minimum. Lite samkörning då är ju positivt eftersom då behöver inte alla föräldrar alltid köra. Men precis, över min död kropp att jag står i en kiosk på kvällar och helger, det var det jag pluggade i fem år för att slippa. Anställ någon ungdom för en billig peng!
  • Glinda från Oz
    annakarlsson skrev 2020-01-08 05:54:38 följande:
    Så var det när jag spelade för över 20 år sedan. Varje vecka skulle det säljas 1 st Bingolott, detta var varje vecka år ut och år in. Tur att jag hade någon att sälja till.

Det var även kiosk som var öppen på helgerna när det var matcher och kör-schema till borta matcher.

Sen sålde vi även nånting varje år för att få in pengar till laget. Ex kaffe och kakor har jag för mig att det va.
    Det kanske var olika beroende på var man bodde. Nu handlar det inte om en bingolott i veckan och kakor en gång om året i alla fall det är betydligt mer. 
  • RealGunnarsson
    Nicco123 skrev 2020-01-08 07:35:06 följande:
    Att se till att sitt barn kommer till och från aktiviteten ser jag ändå som ett minimum. Lite samkörning då är ju positivt eftersom då behöver inte alla föräldrar alltid köra. Men precis, över min död kropp att jag står i en kiosk på kvällar och helger, det var det jag pluggade i fem år för att slippa. Anställ någon ungdom för en billig peng!
    De flesta föreningar är ganska små med 200-300 medlemmar och en styrelse som består av barnens föräldrar. Du kan väl inte mena att de ska anställa folk och ha arbetsgivaransvar.

Har barn som är med i fotbollsklubb och där har varje lag 1-2 veckors kiosk tjtjänst varje år. Det brukar bli ett pass på 2-3 timmar för varje barn.

Det är givetvis ingen som tycker det är kul att jobba i en jävla kiosk men för att hålla avgifter nere och kunna ha en levande klubb så har vi en kiosk.

Tror vi brukar sälja för ca 2000kr på helgdagar. av det är ca 50% vinst.ska du då han en anställd som som står i kiosken så blir det inget över till klubben.

Ett tips är att du själv anlitar en ungdom för en billig peng de gånger du själv ska ha din kiosktjänst.

• RealGunnarsson
    Anna545 skrev 2020-01-07 22:42:40 följande:
    Min syster tänker nog som du. Men det är inte ert ansvar att se till att fritidsaktiviteter finns tillgängliga. Ni har tagit på er det ansvaret för att tränarna har sagt till er och ger er skuldkänslor. Om en aktivitet försvinner så finns det andra att börja på, det är inte hela världen. Barnen kommer över det och ni ska inte ta på er skulden.
    Du har inte spelat i en klubb själv va?
    Hjälper ingen till så kommer det inte att finns någon fförening att vara med i. Och det är nog inte så kul att behöva sluta spela basket och inststället börja med innebandy och föreningen lägger ner.
  • Postman
    annabellelee skrev 2020-01-07 23:51:42 följande:

Fast det är väl inte konstigt om det blir för mycket att lägga ner flera timmar i veckan på ett barns fritidsaktiviteter? Ska man behöva gå ner i tid för att ägna sig åt att sköta kiosken på grabbens fotbollsträning har det nog gått för långt.

Det blir en del tid ja men å andra sidan har man satt barn till världen och vill att de ska göra något på sin fritid så är det så föreningssverige fungerar. Det kostar att ha en förening och det bygger på medlemsavgifter, viss form av bidrag och sedan föräldrars ideella insatser. Det är så man får det att gå ihop idag.

Med barn följer ett visst ansvar, får du inte din tid att gå ihop så får du klura på det själv om du nu vill att dina barn ska vara aktiva i något eller inte. Får du inte ihop ditt schema så får dina barn vara utan någon aktiviteter, om du inte hyr in någon som löser det åt dig förstås.
  • Åsa

Som skrivs ovan är det problem med mindre föräldraengagemang på många håll. Finns säkert olika orsaker. En är förmodligen att aktiviteten nu är en av många. en annan att aktiviteter tar mer tid än tidigare. Tidigare kanske man hade scouterna eller orienteringen eller fotbollen, och i den var alla i familjen engagerade. Nu kan varje barn ha mer än en aktivitet och syskonen  ofta olika. Jag ser "skräckexempel" med barn som har tre fotbollsträningar i veckan och bortamatcher var och varannan helg, inget vinteruppehåll. Och då talar vi EN aktivitet för ETT barn.

Vad beträffar "invandrarföräldrar" kan det givetvis föreligga en kulturskillnad. Förmodligen samma kulturskillnad som mellan dagens fixa- och skjutsafamiljer och tidigare generationers "ut och sparka boll och håll dig ur vägen"-familjer. För inte är det ett nytt fenomen att föräldrar inte lägger en massa tid på barnens sportaktiviteter. Enskilda föräldrar har alltid engagerat sig, som hjälptränare, bakat etc men långt ifrån alla. Vad gäller just bakning beskriver en kompis hur de är flera som går till Ica och köper bullar för att sälja när det är deras obligatoriska tur att bidra till bandyklubbens fik. Äldre klubbtanter kommer med gliringar men som kompisen säger, jag bakar ju inte till familjen heller.

• Åsa
    Postman skrev 2020-01-09 07:28:12 följande:
    Det blir en del tid ja men å andra sidan har man satt barn till världen och vill att de ska göra något på sin fritid så är det så föreningssverige fungerar. Det kostar att ha en förening och det bygger på medlemsavgifter, viss form av bidrag och sedan föräldrars ideella insatser. Det är så man får det att gå ihop idag.

Med barn följer ett visst ansvar, får du inte din tid att gå ihop så får du klura på det själv om du nu vill att dina barn ska vara aktiva i något eller inte. Får du inte ihop ditt schema så får dina barn vara utan någon aktiviteter, om du inte hyr in någon som löser det åt dig förstås.
    Dock är det sällan uttalat av en klubb eller förening vad som i så fall krävs utöver medlemsavgift och att gå på träningar/aktiviteter. Mer eller mindre uttalade förväntningar finns säkert men så länge de inte är uttalade är de dolda och gör det  svårt för föräldrar att ta ett informerat beslut ifall det är en aktivitet som funkar för familjen. För den vars egna erfarenheter av aktiviteter är ensemblespel för fyrtio år sedan är det kanske inte helt lätt att veta vad som krävs i en fotbollsklubb 2020 till exempel.
  • annakarlsson
    Åsa skrev 2020-01-09 10:20:27 följande:

Dock är det sällan uttalat av en klubb eller förening vad som i så fall krävs utöver medlemsavgift och att gå på träningar/aktiviteter. Mer eller mindre uttalade förväntningar finns säkert men så länge de inte är uttalade är de dolda och gör det  svårt för föräldrar att ta ett informerat beslut ifall det är en aktivitet som funkar för familjen. För den vars egna erfarenheter av aktiviteter är ensemblespel för fyrtio år sedan är det kanske inte helt lätt att veta vad som krävs i en fotbollsklubb 2020 till exempel.

Nä det är klart. Vad som behöver göras och vad man behöver hjälpa till med ändras också över tiden. Ena året ska man arrangera DM och då krävs det stora insatser med matservering och annat medans andra år är det inget extra som händer.

Men det känns som det är ett väldigt hat mot föreningslivet här på familjeliv. Många av dom som har starka åsikter verkar själva aldrig varit med i en förening när dom själva va yngre.
  • Utbrytarkonst

Jag är föräldraledig nu men skulle ändå inte haft tid eller ork att engagera mig i idrott i en sådan utsträckning som det många gånger krävs. Jag förstår ärligt talat inte hur två heltidsarbetande föräldrar får det att gå ihop. Hur hinner man med läxor, laga middag, hushållssysslor m.m och hur hinner barnen med kompisar och det viktigaste, fri lek osv. Jag fattar inte. Jag känner knappt att vi hinner och då är jag igång hela dagarna från morgon till kväll. De få gångerna som det finns tid behöver jag lägga den på återhämtning. Annars skulle jag gå under av utmattning. Är redan stressad till tusen. Mina barn får gå på aktiviteter som inte kräver något större engagemang från oss föräldrar då det inte finns tid eller ork. Tror ändå de föredrar att inte ha sönderstressad föräldrar i slutändan. De får gå olika kurser inom kulturskolan istället eller idrott som inte kräver något större engagemang helt enkelt. Finns det inte tid och ork så finns det inte.. Jag kan inte klona mig själv, jag räcker inte till. Och jag har tre barn om någon undrar, inte åtta..

• Postman
    Åsa skrev 2020-01-09 10:20:27 följande:

Jodå, nog är det allt uttalat från föreningarna vad som förväntas av föräldrar. Det görs alltid av de flesta föreningar men det gäller då att 1. Föräldrarna kommer på informationsmötet 2. Att föräldrarna tar till sig av det som sägs och bestäms.

Min erfarenhet är att det tenderar till 20/80. 20% av föräldrarna försöker så gott de kan engagera sig och 80% låtsats att det regnar och tycker att föreningsliv är gratis barnpassning.

Att skylla på att det är inte är uttalat och dolt är heller inget argument. Du har ett egenansvar som förälder att söka information om vad som gäller för just den föreningen som du vill deltaga i. Tyvärr tror många föräldrar idag att någon annan ska ha det ansvaret, frågan är vem någon annan är.
Svar på tråden Invandrarföräldrar hjälper inte till inom idrotten