Postman skrev 2020-01-09 14:13:53 följande:
Jodå, nog är det allt uttalat från föreningarna vad som förväntas av föräldrar. Det görs alltid av de flesta föreningar men det gäller då att 1. Föräldrarna kommer på informationsmötet 2. Att föräldrarna tar till sig av det som sägs och bestäms.
Det finns väldigt många föreningar. Det går inte att utgå från att det fungerar likadant i alla. Nu har jag förvisso begränsad erfarenhet men där jag varit engagerad har det inte förekommit några informationsmöten för föräldrar. Det har funnits kortfattad info om verkamhetens mål på någon hemsida och resten har skett muntligt eller via infoutskick när ledarna tyckt det behövts.
Postman skrev 2020-01-09 14:13:53 följande:
Att skylla på att det är inte är uttalat och dolt är heller inget argument. Du har ett egenansvar som förälder att söka information om vad som gäller för just den föreningen som du vill deltaga i. Tyvärr tror många föräldrar idag att någon annan ska ha det ansvaret, frågan är vem någon annan är.
Men grejen är att det ofta inte finns några utsagda regler om vad som gäller för föräldrahjälp, utan att saker bara sitter i väggarna. Det står ingen info på hemsidor, ges inte när barnet anmäler sig eller börjar och om föräldern förhör sig innan barnet börjar kanske det inte sägs något alls eller sägs något löst om att "hjälpa till lite ibland".
När jag själv gick i barnverksamheter bestod förväntningarna på föräldrar i att göra garndockor till en julbasar en gång om året (vi barn och ledarna stod själva och sålde) så ungefär där låg mina egna förväntningar när jag fick barn. Jag förstår alltså inte via osmos ifall jag förväntas baka bullar, stå i kiosk, gå på sextimmarshajker eller tvätta träningskläder för femton småttingar var sjätte vecka.
För den som är van vid en viss verksamhet är det kanske ändå självklart att föräldrar ska stå i korvkiosk en helg i månaden, kränga torra kakor till sina arbetskamrater vid jul eller hux flux när barnet fyller nio antas hålla bil för att kunna turas om att skjutsa till bortaträningar två gånger i månaden trots att verksamheten varit helt lokal (exempel jag hört) .
Alla verksamheter vare sig förväntar sig eller vill ha föräldrajobb. I mina barns aktiviteter har det inte varit mycket. Jag har själv inte haft problem med att sådant som att skriva fondansökningar till verksamhetens lägerverksamhet (flera av ledarna hade svårt att ens fylla i en blankett) eller att följa med som lägerförälder då och då. Detta har jag uppfattat som ett frivilligt engagemang. "Felet" i sonens förra aktivitet var lite åt andra hållet. Engagerade ledare gjorde allt och det var knappt att föräldrarna informerades. Typ kommentar i förbigående om att "nästa helg åker vi till Nynäshamn på tävling och bor i stugby, NN kör".
Är det ett eller en stark förväntan att föräldrarna jobbar i verksamheten i större omfattning tycker jag nog att det bör vara utsagt helst redan innan anmälan. För att det inte är självklart för alla och för familjerna bör veta vad som förväntas och välja att anmäla eller inte utifrån det. Och utan att föräldrarna behöver leka tjugo frågor.