• annakarlsson

Invandrarföräldrar hjälper inte till inom idrotten

Idrotten lockar allt färre unga ? nu är bara två av tre aktiva.
    Tydligast är det i utsatta områden och nu kommer larm om att bristande engagemang från föräldrar kan tvinga fler klubbar att lägga ner.
    ? Det gäller att handla snabbt innan fler föreningar ger upp i dessa områden, säger idrottsprofessorn Johan R Norberg.

Vad tykcer ni om detta?

• Svar på tråden Invandrarföräldrar hjälper inte till inom idrotten
  • Jemp

Att få folk att engagera sig ideellt är ett problem i alla föreningar, inte bara barnidrott. Och definitivt inte bara invandrare.

Men delvis också en grej där man bör jobba på integrationen tänker jag.

Synd om barnen ska bli lidande.

• Anna545
    Postman skrev 2020-01-07 23:03:50 följande:

Fast jobbar föräldrar så mycket så de inte hinner med sina barn eller deras aktiviteter då kan man undra varför de ens har satt barn till världen eller vad som är viktigast för dom, jobbet eller fritiden.

Ligger man så på gränsen till utbrändhet så borde man nog ta sig en funderare. Bara en tanke i all välmening.

Det behöver inte handla om att föräldrarna jobbar onormalt mycket, men folk klarar av olika mycket och en del behöver tid för sig själva också att vila, för att inte bli utbrända eller rent av olyckliga. Då kan pressen av att sälja saker hit och dit för en idrottsklubb vara det som får bägaren att rinna över. Man kan älska sina barn och engagera sig i dem utan att köra slut på sig själv. Idrott är inte allt. Sen mår nog barnen bättre av att ha glada, harmoniska föräldrar än sönderstressade, bittra föräldrar.
  • annakarlsson
    Anna545 skrev 2020-01-07 23:09:36 följande:

Dans till exempel. (Ingen idrott men fysisk aktivitet är det) Gick själv på dans som barn och föräldrarna behövde inte göra mer än lämna, hämta och titta på dansuppvisningar. Är inte så insatt men dans kan inte vara den enda aktiviteten som fungerar så.

Nu kan jag inte så mycket om dans men det är väl tävlingar mm även där? Kanske inte när man är jätte liten men efter några år?
  • Nicco123

Kan de inte ha att antingen betalar föräldrarna x i terminsavgift eller y beroende på om de tänker engagera sig eller inte?

Då får de som ej har råd/ tycker det är kul möjlighet att vara med och de som inte vill/ har tid kan betala sig ur det och klubbarna överlever?

Det är enkelt men jag vet att det kan diskuteras i all oändlighet.

• fjanten
    annakarlsson skrev 2020-01-07 23:21:26 följande:

Nu kan jag inte så mycket om dans men det är väl tävlingar mm även där? Kanske inte när man är jätte liten men efter några år?

Om barnet/ungdomen vill och är nog duktig kan det bli tävling, men långt ifrån en självklarhet (beroende på vilken dans vi talae om förstås). Jag dansade i 11 år, tävlade inte en enda gång. Mina föräldrar lämnade och hämtade mig på dansskolan om jag inte tog mig dit/hem själv. En och annan dansuppvisning/år hade vi som föräldrar ofta kom på.
  • annabellelee
    Postman skrev 2020-01-07 23:03:50 följande:

Fast jobbar föräldrar så mycket så de inte hinner med sina barn eller deras aktiviteter då kan man undra varför de ens har satt barn till världen eller vad som är viktigast för dom, jobbet eller fritiden.

Ligger man så på gränsen till utbrändhet så borde man nog ta sig en funderare. Bara en tanke i all välmening.

Fast det är väl inte konstigt om det blir för mycket att lägga ner flera timmar i veckan på ett barns fritidsaktiviteter? Ska man behöva gå ner i tid för att ägna sig åt att sköta kiosken på grabbens fotbollsträning har det nog gått för långt.
  • Glinda från Oz

Jag tycker det är horribelt hur mycket tid och energi föräldrarna måste lägga, så var det inte för 20 år sen. Idrottsföreningarna verkar tro att barnen är små elitidrottare och det ska åkas över hela landet och spelas matcher, det behövs avancerade lagdräkter mm. På min tid hade vi olikfärgade band för de olika lagen bara och det funkade hur bra som helst och det kostade ingenting. 

Okej att man turas om att hjälpa till på träningarna men att det ska säljas saker i tid och otid och att föräldrarna ska tvingas stånk kiosker och skjutsa runt halva landet är inte okej. 

• Glinda från Oz
    annakarlsson skrev 2020-01-07 23:02:47 följande:
    Vad är det för idrott som inte kräver något engangemang alls?
    Här har ungdomsgårdarna både bandy, fotboll och klättring. Det är gratis och kräver inget alls av föräldrarna, tyvärr är det vara för tonåringar. Jag vet att ledarna får betalt men även om de inte skulle få det skulle det inte krävas särskilt mycket engagemang från föräldrarna. 
  • annakarlsson
    Glinda från Oz skrev 2020-01-08 00:26:53 följande:

Jag tycker det är horribelt hur mycket tid och energi föräldrarna måste lägga, så var det inte för 20 år sen. Idrottsföreningarna verkar tro att barnen är små elitidrottare och det ska åkas över hela landet och spelas matcher, det behövs avancerade lagdräkter mm. På min tid hade vi olikfärgade band för de olika lagen bara och det funkade hur bra som helst och det kostade ingenting. 

Okej att man turas om att hjälpa till på träningarna men att det ska säljas saker i tid och otid och att föräldrarna ska tvingas stånk kiosker och skjutsa runt halva landet är inte okej. 

Så var det när jag spelade för över 20 år sedan. Varje vecka skulle det säljas 1 st Bingolott, detta var varje vecka år ut och år in. Tur att jag hade någon att sälja till.

Det var även kiosk som var öppen på helgerna när det var matcher och kör-schema till borta matcher.

Sen sålde vi även nånting varje år för att få in pengar till laget. Ex kaffe och kakor har jag för mig att det va.
  • annakarlsson
    Nicco123 skrev 2020-01-07 23:37:04 följande:

Kan de inte ha att antingen betalar föräldrarna x i terminsavgift eller y beroende på om de tänker engagera sig eller inte?

Då får de som ej har råd/ tycker det är kul möjlighet att vara med och de som inte vill/ har tid kan betala sig ur det och klubbarna överlever?

Det är enkelt men jag vet att det kan diskuteras i all oändlighet.

I de flesta föreningar är det få saker som man kan köpa sig fri ifrån, kan tänka mig att ev försäljning gå att köpa sig fri ifrån. Men har man en kiosk som ska vara öppen så går det ju knappast att köpa sig fri, eller köpa sig fri från sina körningar till borta matcher? Hur ska man komma dit då?
Svar på tråden Invandrarföräldrar hjälper inte till inom idrotten