Inlägg från: RealGunnarsson |Visa alla inlägg
  • RealGunnarsson

Invandrarföräldrar hjälper inte till inom idrotten

Nicco123 skrev 2020-01-08 07:35:06 följande:
    Att se till att sitt barn kommer till och från aktiviteten ser jag ändå som ett minimum. Lite samkörning då är ju positivt eftersom då behöver inte alla föräldrar alltid köra. Men precis, över min död kropp att jag står i en kiosk på kvällar och helger, det var det jag pluggade i fem år för att slippa. Anställ någon ungdom för en billig peng!
    De flesta föreningar är ganska små med 200-300 medlemmar och en styrelse som består av barnens föräldrar. Du kan väl inte mena att de ska anställa folk och ha arbetsgivaransvar.

Har barn som är med i fotbollsklubb och där har varje lag 1-2 veckors kiosk tjtjänst varje år. Det brukar bli ett pass på 2-3 timmar för varje barn.

Det är givetvis ingen som tycker det är kul att jobba i en jävla kiosk men för att hålla avgifter nere och kunna ha en levande klubb så har vi en kiosk.

Tror vi brukar sälja för ca 2000kr på helgdagar. av det är ca 50% vinst.ska du då han en anställd som som står i kiosken så blir det inget över till klubben.

Ett tips är att du själv anlitar en ungdom för en billig peng de gånger du själv ska ha din kiosktjänst.

• RealGunnarsson
    Anna545 skrev 2020-01-07 22:42:40 följande:
    Min syster tänker nog som du. Men det är inte ert ansvar att se till att fritidsaktiviteter finns tillgängliga. Ni har tagit på er det ansvaret för att tränarna har sagt till er och ger er skuldkänslor. Om en aktivitet försvinner så finns det andra att börja på, det är inte hela världen. Barnen kommer över det och ni ska inte ta på er skulden.
    Du har inte spelat i en klubb själv va?
    Hjälper ingen till så kommer det inte att finns någon fförening att vara med i. Och det är nog inte så kul att behöva sluta spela basket och inststället börja med innebandy och föreningen lägger ner.
  • RealGunnarsson
    Åsa skrev 2020-01-10 10:03:19 följande:
    Var du läste in det i vad jag skrev vet jag inte. Det är inget jag känner igen.
    Postman skrev 2020-01-09 22:12:23 följande:
    ... många gånger är allt så enkelt att det enda man behöver göra är att fråga någon i föreningen om man kan göra något, svårare än så är det inte.

Allt behöver inte göra allt men alla kan göra någonting. Krångla inte till det.
    Gäller det småsaker borde det inte vara större problem. Men efter vad jag hör förväntar sig mer än en klubb föräldraengagemang som tar väldigt mycket tid. Om det är så tycker jag att man ska vara tydlig med det, särskilt när föräldrar uttryckligen frågar. Alla föräldrar har helt krasst varken tid eller lust att lägga t ex ett par helhelger i månaden för att stödja aktiviteten för bara ett av barnen (ett exempel jag hörde om nyligen). Om detta behövs för att hålla verksamheten flytande bör man - tycker jag - vara öppen med det från början och inte köra skuldbeläggande i efterhand.

De flesta föreningar är inga elit föreningar med massor av resurser. När min son var 10 började hans lag med vinterträning på en konstgräsplan som ligger ca 8km bort från vår klubb.

Det är inget som var med i några planer när barnen började med fotboll när de var 6år. Och givetvis behöver man hjälpa till att skjutsa när det är en sån bit bort. Jag ser faktiskt inte problemet, vissa gånger kan man andra inte och då byter man med någon annaan förälder.

Helt otroligt att ni gör så stor sak av allt,
Svar på tråden Invandrarföräldrar hjälper inte till inom idrotten