Anonym (Linda) skrev 2020-01-10 15:15:54 följande:
Suck.. Det är nog inte du som förstår. Jag tar hela ansvaret för mitt val. Men han började undra varför jag inte "gjorde något åt saken" innan jag tog valet. Att han pissade på mina försök att skapa dialog fattade han inte. Han ville inte gå på rådgivning och tog inget till sig oavsett vad jag sa och gjorde och det gjorde mig förkrossad och förtvivlad. Han svek mig när vår familj höll på att gå sönder och jag fylldes av en känsla jag aldrig nånsin känt. Och där i stridens hetta tog jag det galna beslutet att vara otrogen. Något jag aldrig trodde om mig själv och självklart skäms jag över det primitiva valet. Jag ville att han skulle lida och känna samma maktlöshet och sorg som jag gjorde. Jag ville inte skiljas jag ville bara skrika ut min förtvivlan. Och jag gjorde det på fel sätt. Det vet jag verkligen. Men att då först i efterhand börja jobba med äktenskapet kändes som ett hån, och visst, det hånet förtjänade jag väl.
Summa summarum, två fel gör inte ett rätt.
Nej du förtjänar såklart inte att hånas, men ingen har hånat dig heller, det jag säger är att du inte kan påstå att du "drevs till otrohet" för du hade andra val men valde självmant just otrohet. Du drev inte till något du gjorde ett medvetet val.
Och visst är det fel att ignorera sin partners missnöje, och visst kan du absolut beskylla honom för att ha skapat ett missnöje hos dig över ert förhållande. Men där går gränsen, hur du sen valde att hantera ditt missnöje bär du själv ALLT ansvar för, det valet hade han ingenting med att göra för det togs helt och håller i ditt huvud utan varken hans inblandning eller vetskap.
Om du själv tycker det du gjorde var fel, varför förväntar du dig att han ska tycka det var rätt? Om du själv inte förstår hur du kunde agera så, hur kan du då förvänta dig att han ska förstå det?