• Anonym (medborgare)

Integritet efter döden

Jag undrar lite om det här att bestämma över sitt lik och sitt dödsbo efter sin död. Jag vill under inga omständigheter ligga på ett obduktionsbord för främlingars beskådan eller att människor ska snoka i mitt hem eller mitt liv. Går det att ordna med till exempel vita arkivet som Fonus har eller måste man upprätta ett testamente? Tex om man vill att dödsboet anställa en professionell som ska städa undan vissa saker och så (inga kriminella objekt det handlar om här så det behöver ni inte fråga. Jag är ingen kriminell heller på något sätt kan jag säga så jag slipper onödiga inlägg om sånt)

• Svar på tråden Integritet efter döden
  • Anonym (medborgare)

Då får jag väl testamentera allt till röda korset eller nåt då. Då har ingen som känner mig något i mitt hem eller på bouppteckningen att göra. Jag har inga barn eller är gift. Och kan inte se vem som skulle kunna ha något att säga till om ifall kroppen ska kremeras eller inte, eller ens vilja försöka bestämma det.

Oavsett om en obduktion går till som på film eller inte så är jag övertygad om att obducenten måste se kroppen naken och studera den, det är väl ändå en förutsättning för att komma till några slutsatser i en brottsutredning. Och att en kommissarie eventuellt får komma och titta, kan ni garantera att det inte skulle bli så? Nej det kan ni inte. Det är ju ovanstående jag är emot. Konstiga invändningar ni har mot det, att det inte är som jag tror.

• Kverulant67

Det är bara vid självmord och misstänkta brott som du blir obducerad.

• Anonym (medborgare)
    Kverulant67 skrev 2019-11-22 00:49:46 följande:

Det är bara vid självmord och misstänkta brott som du blir obducerad.

Risken att bli mördad är trots allt liten så jag slipper nog. Men det känns hemskt att de skulle göra det mot min uttryckliga vilja. Det verkar inte finnas något kryphål att komma runt det heller som jag hoppades.
  • Kverulant67
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-22 01:07:10 följande:
    Risken att bli mördad är trots allt liten så jag slipper nog. Men det känns hemskt att de skulle göra det mot min uttryckliga vilja. Det verkar inte finnas något kryphål att komma runt det heller som jag hoppades.
    Det låter som du tänker begå självmord, varför undrar jag då?
  • Kjell2
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-22 01:07:10 följande:

Självmord styr du över själv och sannolikheten att du blir mördad kan du påverka mycket.
  • Anonym (Ville)
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-20 14:27:31 följande:

Jag undrar lite om det här att bestämma över sitt lik och sitt dödsbo efter sin död. Jag vill under inga omständigheter ligga på ett obduktionsbord för främlingars beskådan eller att människor ska snoka i mitt hem eller mitt liv. Går det att ordna med till exempel vita arkivet som Fonus har eller måste man upprätta ett testamente? Tex om man vill att dödsboet anställa en professionell som ska städa undan vissa saker och så (inga kriminella objekt det handlar om här så det behöver ni inte fråga. Jag är ingen kriminell heller på något sätt kan jag säga så jag slipper onödiga inlägg om sånt)

Enda anledningen till att du hamnar på obduktionsbordet är om du dör på ett oförklarligt sätt eller om man misstänker brott.

Skulle du dö av ålderdom eller en lång sjukdom så görs ingen obduktion.
    Skulle du hittas i soffan 37 år gammal avliden, utan någon sjukdomshistoria så skulle du säkerligen om de misstänker att du blivit bragd om livet obduceras.

Du kan om du går in i donationsregistret skriva om du vill donera eller inte donera. Det finns i din "mapp" inom vården så då behövs inget mer klargörande. Det är det som du bestämmer där som gäller helt enkelt.

Ditt dödsbo.
    När du går bort så kommer dina föräldrar/barn/make/sambo ta hand om ditt boende och räkningar och lösa de bitarna.
    Finns ett arv så kommer det lösas antingen privat om det fungerar. Vid tvist inom familjen hur det ska lösas är det bra att få en advokat som tar över pappersarbetet.
  • JKPGerik
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-21 21:11:08 följande:

Då får jag väl testamentera allt till röda korset eller nåt då. Då har ingen som känner mig något i mitt hem eller på bouppteckningen att göra. Jag har inga barn eller är gift. Och kan inte se vem som skulle kunna ha något att säga till om ifall kroppen ska kremeras eller inte, eller ens vilja försöka bestämma det.

Oavsett om en obduktion går till som på film eller inte så är jag övertygad om att obducenten måste se kroppen naken och studera den, det är väl ändå en förutsättning för att komma till några slutsatser i en brottsutredning. Och att en kommissarie eventuellt får komma och titta, kan ni garantera att det inte skulle bli så? Nej det kan ni inte. Det är ju ovanstående jag är emot. Konstiga invändningar ni har mot det, att det inte är som jag tror.

Du kan aldrig testamentera bort arvslotter. DVS de som enligt lag har rätt att ärva dig kan aldrig bli utan. Så du kan alltså inte testamentera bort lottovinsten till röda korset om det finns personer som har rätt att ärva dig. Om det inte finns barn eller make/maka så ärver dina föräldrar eller syskon dig. 
  • Kjell2
    JKPGerik skrev 2019-11-22 10:10:53 följande:
    Du kan aldrig testamentera bort arvslotter. DVS de som enligt lag har rätt att ärva dig kan aldrig bli utan. Så du kan alltså inte testamentera bort lottovinsten till röda korset om det finns personer som har rätt att ärva dig. Om det inte finns barn eller make/maka så ärver dina föräldrar eller syskon dig. 
    Föräldrar, syskon och andra släktingar har ingen arvsrätt. Skriver man ett testamente blir de utan.

Formell arvsrätt som inte kan testamenteras bort har bara barn, och i deras ställen barnbarn. I praktiken, via regler för bodelning, orubbat bo kommer i de flesta fall make/maka/sambo  har rätt till delar av tillgångarna.

Alltså - har man inga barn och ingen partner kan man testamentera allt till precis vem man vill.

• JKPGerik
    Kjell2 skrev 2019-11-22 10:17:15 följande:
    Föräldrar, syskon och andra släktingar har ingen arvsrätt. Skriver man ett testamente blir de utan.

Formell arvsrätt som inte kan testamenteras bort har bara barn, och i deras ställen barnbarn. I praktiken, via regler för bodelning, orubbat bo kommer i de flesta fall make/maka/sambo  har rätt till delar av tillgångarna.

Alltså - har man inga barn och ingen partner kan man testamentera allt till precis vem man vill.
    Se på tusan... då har jag blivit felaktigt informerad av en jurist! huva!
  • Kjell2
    JKPGerik skrev 2019-11-22 10:34:50 följande:
    Se på tusan... då har jag blivit felaktigt informerad av en jurist! huva!
    Vad sa juristen mer exakt?

Lätt att det blir trasslig för om man t ex inte har något testamente eller bara testamenterar delar av sina tillgångar går tillgångar till föräldrar, eller om man inte har föräldrar, till syskon. Se Ärvdabalken, framförallt 2. och 7. kapitlet.

Nu anta jag läget där man inte har barn eller partner.
Svar på tråden Integritet efter döden