Anonym (medborgare) skrev 2019-11-20 14:27:31 följande:
Jag undrar lite om det här att bestämma över sitt lik och sitt dödsbo efter sin död. Jag vill under inga omständigheter ligga på ett obduktionsbord för främlingars beskådan eller att människor ska snoka i mitt hem eller mitt liv. Går det att ordna med till exempel vita arkivet som Fonus har eller måste man upprätta ett testamente? Tex om man vill att dödsboet anställa en professionell som ska städa undan vissa saker och så (inga kriminella objekt det handlar om här så det behöver ni inte fråga. Jag är ingen kriminell heller på något sätt kan jag säga så jag slipper onödiga inlägg om sånt)
Enda anledningen till att du hamnar på obduktionsbordet är om du dör på ett oförklarligt sätt eller om man misstänker brott.
Skulle du dö av ålderdom eller en lång sjukdom så görs ingen obduktion.
Skulle du hittas i soffan 37 år gammal avliden, utan någon sjukdomshistoria så skulle du säkerligen om de misstänker att du blivit bragd om livet obduceras.
Du kan om du går in i donationsregistret skriva om du vill donera eller inte donera. Det finns i din "mapp" inom vården så då behövs inget mer klargörande. Det är det som du bestämmer där som gäller helt enkelt.
Ditt dödsbo.
När du går bort så kommer dina föräldrar/barn/make/sambo ta hand om ditt boende och räkningar och lösa de bitarna.
Finns ett arv så kommer det lösas antingen privat om det fungerar. Vid tvist inom familjen hur det ska lösas är det bra att få en advokat som tar över pappersarbetet.