• Anonym (medborgare)

Integritet efter döden

Jag undrar lite om det här att bestämma över sitt lik och sitt dödsbo efter sin död. Jag vill under inga omständigheter ligga på ett obduktionsbord för främlingars beskådan eller att människor ska snoka i mitt hem eller mitt liv. Går det att ordna med till exempel vita arkivet som Fonus har eller måste man upprätta ett testamente? Tex om man vill att dödsboet anställa en professionell som ska städa undan vissa saker och så (inga kriminella objekt det handlar om här så det behöver ni inte fråga. Jag är ingen kriminell heller på något sätt kan jag säga så jag slipper onödiga inlägg om sånt)

• Svar på tråden Integritet efter döden
  • Anonym (medborgare)
    Anonym (Man46) skrev 2019-11-20 16:50:11 följande:
    Pröva med Svea Rikes Lag...

Som Kjell2 säger - det finns vissa saker som du absolut kan styra över efter din död, som handlar om hur du vill begravas, vem?hur? ditt bohag och hem skall städas ur och vad som skall ske med kvarlåtenskapen.

Men somliga saker kan inte "avtalas bort". Exempelvis obduktion, eller om det finns misstanke om brott kring din död (ja, då kommer nog polisen att besöka ditt hem och kika runt bland dina saker etc).

Du verkar ha hakat upp dig väldigt mycket på din personliga integritet och din kropp, kanske för mycket för en död person...

mvh
    Jag får väl göra så gott det går då. Kan inte göra något mer än det.

Ja, det känns fördjävligt att jag ska behöva visas upp naken mot min vilja, det hakar jag upp mig på.

Tack
  • Kjell2
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-20 17:05:24 följande:
    Jag vet, men nu är jag ju intresserad av ämnet eftersom jag startat en tråd om det, och att följa upp svaren jag får, har du något problem med det? Gillar du inte att bli ifrågasatt? Jag försöker vara vänlig och diskutera saken men du är avfärdande och verkar vilja sätta stopp för ytterligare uppföljande frågor. Det känns inte så konstruktivt faktiskt. Tack för råden.
    Har du kollat källorna jag hänvisat till?

När någon vill ha råd hur man ska göra och hur det fungerar hjälper jag gärna till. Men jag gör ingen djupare juridisk analys, då får du vända dig till ett proffs och betala för det.

Jag tänker inte heller försvara något eller argumentera för jag inte har någon större åsikt om eller är ansvarig för. 

Om du inte litar på det jag säger behöver du heller inte följa min råd. Det är inte min kropp och mina tillgångar det gäller.

• Kjell2
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-20 17:08:05 följande:
    17!
    Är jag trovärdig nu?
  • Anonym (medborgare)
    Kjell2 skrev 2019-11-20 17:12:42 följande:
    Har du kollat källorna jag hänvisat till?

När någon vill ha råd hur man ska göra och hur det fungerar hjälper jag gärna till. Men jag gör ingen djupare juridisk analys, då får du vända dig till ett proffs och betala för det.

Jag tänker inte heller försvara något eller argumentera för jag inte har någon större åsikt om eller är ansvarig för. 

Om du inte litar på det jag säger behöver du heller inte följa min råd. Det är inte min kropp och mina tillgångar det gäller.
    Ja jag kollade, det står ju där. Tack för källan som du efter mycket om och men gav.

Jag försökte förklara varför jag tyckte att det verkade konstigt och inte trovärdigt. Eftersom det strider mot andra principer i lagarna. Då kan man ju kontra med något mer övertygande kan jag tycka istället för att vara avfärdande, typ tro mig eller skit i det, du gör som du vill. Inte så givande i en diskussion.
  • Anonym (medborgare)
    Kjell2 skrev 2019-11-20 17:16:14 följande:
    Är jag trovärdig nu?
    Absolut tack ska du ha.
  • Anonym (medborgare)

Men det där om att städa undan grejer som är ekonomiskt värdelösa borde väl kunna ske innan dödsboet sker? Eller måste det visas upp i dödsboet?

Om det inte går att få igenom saker som är viktiga för mig så känns det inte mycket mening att anlita en jurist :( eller i alla fall inte om det flesta ändå inte kommer gälla

• Kjell2
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-20 17:43:24 följande:

Men det där om att städa undan grejer som är ekonomiskt värdelösa borde väl kunna ske innan dödsboet sker? Eller måste det visas upp i dödsboet?

Om det inte går att få igenom saker som är viktiga för mig så känns det inte mycket mening att anlita en jurist :( eller i alla fall inte om det flesta ändå inte kommer gälla

Då endast saker av värde ska tas upp i en bouppteckning borde det gå att rensa innan. Men du bör nog kolla med ett proffs.

Om det är värt att betala för en del av de saker som är viktiga för dig trots att allt inte går att med säkerhet reglera får du bedöma själv.
  • FuckGoggleAskMe
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-20 17:43:24 följande:
    Men det där om att städa undan grejer som är ekonomiskt värdelösa borde väl kunna ske innan dödsboet sker? Eller måste det visas upp i dödsboet? Om det inte går att få igenom saker som är viktiga för mig så känns det inte mycket mening att anlita en jurist :( eller i alla fall inte om det flesta ändå inte kommer gälla

Dödsboet sker? Vad menar du? När du dör omvandlas allt du äger och har automatiskt och omedelbart till Svea Svenssons dödsbo. I tex bouppteckning upptas inte småprylar eller visas upp för någon, om det är det du menar.
  • Anonym (Men...)

Nu har jag inte läst precis alla inlägg, men hur kan det vara viktigare att du inte ska behöva obduceras än att man tex skulle kunna ta fast en eventuell mördare?! (Hoppas jag ju verkligen inte, men...) En rättsläkare bryr sig inte om hur du ser ut naken, hen vill bara se till att lösa ett ev. brott, där du ev. är offret!

• Anonym (Men...)

Nu har jag inte läst precis alla inlägg, men hur kan det vara viktigare att du inte ska behöva obduceras än att man tex skulle kunna ta fast en eventuell mördare?! (Hoppas jag ju verkligen inte, men...) En rättsläkare bryr sig inte om hur du ser ut naken, hen vill bara se till att lösa ett ev. brott, där du ev. är offret!

Svar på tråden Integritet efter döden