• Anonym (medborgare)

Integritet efter döden

Jag undrar lite om det här att bestämma över sitt lik och sitt dödsbo efter sin död. Jag vill under inga omständigheter ligga på ett obduktionsbord för främlingars beskådan eller att människor ska snoka i mitt hem eller mitt liv. Går det att ordna med till exempel vita arkivet som Fonus har eller måste man upprätta ett testamente? Tex om man vill att dödsboet anställa en professionell som ska städa undan vissa saker och så (inga kriminella objekt det handlar om här så det behöver ni inte fråga. Jag är ingen kriminell heller på något sätt kan jag säga så jag slipper onödiga inlägg om sånt)

• Svar på tråden Integritet efter döden
  • Kjell2

Ang naken kropp

Om du råkar ut för en allvarlig olycka eller sjukdom och blir medvetslös finns risk att sjukvården tar av dig allt inför en akut operation.

• Anonym (medborgare)
    Kjell2 skrev 2019-11-20 19:06:20 följande:

Ang naken kropp

Om du råkar ut för en allvarlig olycka eller sjukdom och blir medvetslös finns risk att sjukvården tar av dig allt inför en akut operation.

Men det skulle då inte göras trots min uttryckliga motvilja eller hur. Det är just att ligga där och studeras på ett obduktionsbord och dessutom trots att de vet om att jag inte vill det, det känns som ett övergrepp. Jag har inte tänkt på det du beskriver men för att rädda livet får jag väl acceptera det i så fall antar jag.
  • Anonym (medborgare)
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-11-20 18:59:10 följande:

Dödsboet sker? Vad menar du? När du dör omvandlas allt du äger och har automatiskt och omedelbart till Svea Svenssons dödsbo. I tex bouppteckning upptas inte småprylar eller visas upp för någon, om det är det du menar.
    Jag menade det mötet som delägarna kallas till där mina egendomar ska redovisas.
  • AniieeHär
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-20 17:10:28 följande:
    Jag får väl göra så gott det går då. Kan inte göra något mer än det.

Ja, det känns fördjävligt att jag ska behöva visas upp naken mot min vilja, det hakar jag upp mig på.

Tack
    Rent krasst så är det ingenting som kommer störa dig när du är död. Försök släppa tanken på att styra saker som sker när du inte lever. Du har ju inte brytt dig under 13,7 miljarder år, så varför skulle du bry dig om 50 år (eller hur långe du nu kommer leva).
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (medborgare)
    Anonym (Men...) skrev 2019-11-20 19:05:09 följande:

Nu har jag inte läst precis alla inlägg, men hur kan det vara viktigare att du inte ska behöva obduceras än att man tex skulle kunna ta fast en eventuell mördare?! (Hoppas jag ju verkligen inte, men...) En rättsläkare bryr sig inte om hur du ser ut naken, hen vill bara se till att lösa ett ev. brott, där du ev. är offret!

Nu spelar det tydligen ingen roll vad jag tycker är viktigt och det här blir OT. Jo, jag vet precis vad de vill, de vill göra sitt jobb och vara duktiga, skit samma om de inte respekterar min sista vilja. Det jag tycker känns himla olustigt är att min kropp ska ligga där och människor runt om ska stå och titta som de gör i "Beck" till exempel. "Titta där, här har vi spår av det, nu vänder vi kroppen så vi ser vi de här, det här tyder på det och det, jag tror..." Och så vidare. De är bara där för att prestera och kanske till och med är nyfikna, de skiter i om de begår ett övergrepp på mig. Min kropp blir ju bara ett arbetsmoment för dem. Och min kropp vill jag själv bestämma vad som ska hända med den och vem som ska få se och röra den. Usch den tanken känns verkligen obehagligt. Nu är det väl inte så stor risk att bli mördad så får hoppas att det inte blir mitt öde att behandlas så.
  • Anonym (medborgare)
    AniieeHär skrev 2019-11-20 19:38:08 följande:
    Rent krasst så är det ingenting som kommer störa dig när du är död. Försök släppa tanken på att styra saker som sker när du inte lever. Du har ju inte brytt dig under 13,7 miljarder år, så varför skulle du bry dig om 50 år (eller hur långe du nu kommer leva).
    Nämen då lägger vi ner hela systemet med testamenten och att kunna uttrycka sin sista vilja om begravning etcetera.
  • AniieeHär
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-20 19:41:56 följande:
    Nämen då lägger vi ner hela systemet med testamenten och att kunna uttrycka sin sista vilja om begravning etcetera.
    Ja, gör det du.
    If you have a daughter, be her hero. If you have a son, be his role model. If you have a child, be their heroic role model
  • Anonym (medborgare)
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-20 19:40:37 följande:
    Nu spelar det tydligen ingen roll vad jag tycker är viktigt och det här blir OT. Jo, jag vet precis vad de vill, de vill göra sitt jobb och vara duktiga, skit samma om de inte respekterar min sista vilja. Det jag tycker känns himla olustigt är att min kropp ska ligga där och människor runt om ska stå och titta som de gör i "Beck" till exempel. "Titta där, här har vi spår av det, nu vänder vi kroppen så vi ser vi de här, det här tyder på det och det, jag tror..." Och så vidare. De är bara där för att prestera och kanske till och med är nyfikna, de skiter i om de begår ett övergrepp på mig. Min kropp blir ju bara ett arbetsmoment för dem. Och min kropp vill jag själv bestämma vad som ska hända med den och vem som ska få se och röra den. Usch den tanken känns verkligen obehagligt. Nu är det väl inte så stor risk att bli mördad så får hoppas att det inte blir mitt öde att behandlas så.
    Samma sak med det om att polisen skulle snoka i min bostad och saker! De kartlägger mitt liv och det vill jag inte ska bli känt för någon utomstående! Till och med sitter det en professor i TV och redogör för hur offrens liv har sett ut, men har han frågat dem om det är ok att fläka ut dem i TV på det sättet?
  • Anonym (medborgare)
    AniieeHär skrev 2019-11-20 19:46:08 följande:
    Ja, gör det du.
    Enligt ditt resonemang är det ju rimligt. Jag vill inte ha det så.
  • Anonym (Rättshandlingsförmåga)
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-20 19:47:41 följande:

Enligt ditt resonemang är det ju rimligt. Jag vill inte ha det så.

En avliden person har inte längre någiin rättshandlingsförmåga. Testamente är inte till för att skydda/hjälpa den avlidna, utan de efterlevande.

Den avlidna upphör att existera som fysisk person och omfattas då heller inte av lagar som är till för de levande.
Svar på tråden Integritet efter döden