• Anonym (medborgare)

Integritet efter döden

Jag undrar lite om det här att bestämma över sitt lik och sitt dödsbo efter sin död. Jag vill under inga omständigheter ligga på ett obduktionsbord för främlingars beskådan eller att människor ska snoka i mitt hem eller mitt liv. Går det att ordna med till exempel vita arkivet som Fonus har eller måste man upprätta ett testamente? Tex om man vill att dödsboet anställa en professionell som ska städa undan vissa saker och så (inga kriminella objekt det handlar om här så det behöver ni inte fråga. Jag är ingen kriminell heller på något sätt kan jag säga så jag slipper onödiga inlägg om sånt)

• Svar på tråden Integritet efter döden
  • Anonym (Man46)

Bara en enkel passus om det som gäller obduktion. Den delen går inte att juridiskt "skriva bort" (i ett vitt testamente, eller annan form av juridisk dokumentation). 

Det är myndigheterna som slutligen avgör om det finns fog för att göra en rättsmedicinal eller klinisk undersökning (som kan innefatta en obduktion).

Dör man på oklara grunder, hastigt, olyckor, självmord eller om det finns fog för att misstänka brott så bestämmer sjukvård och polis om obduktion skall genomföras. 

Det kan inte avtals bort, eller anhörig kan inte neka till detta.

• Anonym (medborgare)
    Kjell2 skrev 2019-11-20 16:17:03 följande:
    Jag har inte skrivit lagarna. Jag försöker förklara hur det funkar idag.

Vill du få till en ändringar får du vända dig till någon annan.
    Ok jag försökte få en förklaring trodde du skulle förstå vad jag var ute efter ändå, och jag försöker vara vänlig och diplomatisk men jag får väl säga det rakt ut:

Det du skriver är inte trovärdigt. Med tanke på att lagar brukar utgår ifrån att man har rätt till sin personliga integritet och bestämmer över sin kropp. Så eftersom du sitter här och sprider påståenden om motsatsen så vore en trovärdig källa på sin plats.
  • Anonym (medborgare)
    Anonym (Man46) skrev 2019-11-20 16:30:55 följande:

Bara en enkel passus om det som gäller obduktion. Den delen går inte att juridiskt "skriva bort" (i ett vitt testamente, eller annan form av juridisk dokumentation). 

Det är myndigheterna som slutligen avgör om det finns fog för att göra en rättsmedicinal eller klinisk undersökning (som kan innefatta en obduktion).

Dör man på oklara grunder, hastigt, olyckor, självmord eller om det finns fog för att misstänka brott så bestämmer sjukvård och polis om obduktion skall genomföras. 

Det kan inte avtals bort, eller anhörig kan inte neka till detta.

Men jag fattar inte, hur kan det vara så när samhället hela tiden värnar om den personliga integriteten, att man inte ska kränka, och rätten att bestämma över den egna kroppen. Hur är detta tvång och övergrepp kompatibelt med det. På vilka lagliga grunder har de rätt att kränka någon och inte respektera?
  • Kjell2
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-20 16:37:54 följande:
    Ok jag försökte få en förklaring trodde du skulle förstå vad jag var ute efter ändå, och jag försöker vara vänlig och diplomatisk men jag får väl säga det rakt ut:

Det du skriver är inte trovärdigt. Med tanke på att lagar brukar utgår ifrån att man har rätt till sin personliga integritet och bestämmer över sin kropp. Så eftersom du sitter här och sprider påståenden om motsatsen så vore en trovärdig källa på sin plats.
    Du behöver inte tro mig eller ta åt dig av mina råd.

• Kjell2

Se t ex Lag (1995:832)
  • Anonym (Man46)

Pröva med Svea Rikes Lag...

Som Kjell2 säger - det finns vissa saker som du absolut kan styra över efter din död, som handlar om hur du vill begravas, vem?hur? ditt bohag och hem skall städas ur och vad som skall ske med kvarlåtenskapen.

Men somliga saker kan inte "avtalas bort". Exempelvis obduktion, eller om det finns misstanke om brott kring din död (ja, då kommer nog polisen att besöka ditt hem och kika runt bland dina saker etc).

Du verkar ha hakat upp dig väldigt mycket på din personliga integritet och din kropp, kanske för mycket för en död person...

mvh
  • Kjell2

Andra bra källor är Lag (1987:269) och  Lag (1990:1144)

Behöver du hjälp att tolka eller se hur du med största sannolikhet ska få som du vill anlita ett proffs som du litar på.

• Anonym (medborgare)
    Kjell2 skrev 2019-11-20 16:47:42 följande:
    Du behöver inte tro mig eller ta åt dig av mina råd.
    Jag vet, men nu är jag ju intresserad av ämnet eftersom jag startat en tråd om det, och att följa upp svaren jag får, har du något problem med det? Gillar du inte att bli ifrågasatt? Jag försöker vara vänlig och diskutera saken men du är avfärdande och verkar vilja sätta stopp för ytterligare uppföljande frågor. Det känns inte så konstruktivt faktiskt. Tack för råden.
  • Anonym (medborgare)
    Kjell2 skrev 2019-11-20 16:49:32 följande:
    Se t ex Lag (1995:832)
    Ja, där står det ju, paragraf 1. Känns fördjävligt men jag kan inte göra något åt det.

• Anonym (medborgare)
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-20 17:07:29 följande:
    Ja, där står det ju, paragraf 1. Känns fördjävligt men jag kan inte göra något åt det.

17!
Svar på tråden Integritet efter döden