• Anonym (Man46)

Integritet efter döden

Bara en enkel passus om det som gäller obduktion. Den delen går inte att juridiskt "skriva bort" (i ett vitt testamente, eller annan form av juridisk dokumentation). 

Det är myndigheterna som slutligen avgör om det finns fog för att göra en rättsmedicinal eller klinisk undersökning (som kan innefatta en obduktion).

Dör man på oklara grunder, hastigt, olyckor, självmord eller om det finns fog för att misstänka brott så bestämmer sjukvård och polis om obduktion skall genomföras. 

Det kan inte avtals bort, eller anhörig kan inte neka till detta.

• Anonym (Man46)
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-20 16:37:54 följande:
    Ok jag försökte få en förklaring trodde du skulle förstå vad jag var ute efter ändå, och jag försöker vara vänlig och diplomatisk men jag får väl säga det rakt ut:

Det du skriver är inte trovärdigt. Med tanke på att lagar brukar utgår ifrån att man har rätt till sin personliga integritet och bestämmer över sin kropp. Så eftersom du sitter här och sprider påståenden om motsatsen så vore en trovärdig källa på sin plats.
    Pröva med Svea Rikes Lag...

Som Kjell2 säger - det finns vissa saker som du absolut kan styra över efter din död, som handlar om hur du vill begravas, vem?hur? ditt bohag och hem skall städas ur och vad som skall ske med kvarlåtenskapen.

Men somliga saker kan inte "avtalas bort". Exempelvis obduktion, eller om det finns misstanke om brott kring din död (ja, då kommer nog polisen att besöka ditt hem och kika runt bland dina saker etc).

Du verkar ha hakat upp dig väldigt mycket på din personliga integritet och din kropp, kanske för mycket för en död person...

mvh
Svar på tråden Integritet efter döden