• JKPGerik

Integritet efter döden

Vad det gäller saker av värde så kan du, precis som man beskriver ovan, skriva testamente som talar om hur du vill tillgångarna skall fördelas. Du kan däremot inte göra en arvtagare (som t.ex. barn) arvslösa. De som ärver dig har rätt enligt lag tilll en viss del av arvet i någon form av värde. 

För att ta ett exempel där. Säg att du är gift och har två barn. Då har din äkta hälft laglig rätt till hälften av tillgångarna och barnen har laglig rätt till 25% var. Ditt testamente används således som en fingervisning om vilka specifika tillgångar som skall gå till vilken person. 

När det kommer till obduktion så är det lagkrav på att en sådan skall genomföras om det föreligger misstankar om brott. Det kan du inte styra över. Du kan alltså mycket väl hamna på obduktionsbordet även om du uttryckligen inte vill. Vid naturlig bortgång (sjukdom eller ålderdom) utförs sällan obduktioner ändå men jag har svårt att tro (även om jag här inte vet) att du kan skriva något som förhindrar en.  

Begravning kan man som du säger ta upp i vita arkivet eller testamente men det finns faktiskt inget i lagen som säger att de efterlevande måste följa din önskan. Det kan ju handla om att det inte finns pengar i dödsboet för att tillgodose dina önskningar eller så är det helt enkelt så att de efterlevande inte vill genomföra din önskan. 

När det kommer till att städa bort den där dildo-lådan eller förstöra alla porriga bilder du tog i din ungdoms glansdagar så är det extremt knepigt också. Alla tillgångar (och det inkluderar bohag i vilka även dildos räknas till) går in i ett så kallat dödsbo. Det är extremt känsligt att röra något i dödsboet innan arvsskiftet genomförts. Du kan till exempel inte svassa runt i din farmors päls bara för hon att skrivit i testamentet att du skall få den innan arvsskiftet genomförs. Anledningen är att du teoretiskt sätt skulle kunna råka ha sönder eller bli bestulen på denna och då är frågan om den ändå skall ingå i din arvslott. Att få en advokat att t.ex. förstöra en väska med okänt innehåll efter din död men innan arvsskiftet är nog svårt att få till. Och även om denna vet vad det är för saker som skall förstöras kan denna ha ett juridiskt ansvar att ändå ta upp det i bodelningen som typ "förresten, xx hade ju ett BDSM rum i källaren. Det handlade om följande saker som denna inte vill ni tar del av och det är xx önskan att jag tar bort de här sakerna". Men som sagt.. det där låter mer som film än något annat. 

För att summera. Du har väldigt lite att säga till om efter din död.

• JKPGerik
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-21 21:11:08 följande:

Då får jag väl testamentera allt till röda korset eller nåt då. Då har ingen som känner mig något i mitt hem eller på bouppteckningen att göra. Jag har inga barn eller är gift. Och kan inte se vem som skulle kunna ha något att säga till om ifall kroppen ska kremeras eller inte, eller ens vilja försöka bestämma det.

Oavsett om en obduktion går till som på film eller inte så är jag övertygad om att obducenten måste se kroppen naken och studera den, det är väl ändå en förutsättning för att komma till några slutsatser i en brottsutredning. Och att en kommissarie eventuellt får komma och titta, kan ni garantera att det inte skulle bli så? Nej det kan ni inte. Det är ju ovanstående jag är emot. Konstiga invändningar ni har mot det, att det inte är som jag tror.

Du kan aldrig testamentera bort arvslotter. DVS de som enligt lag har rätt att ärva dig kan aldrig bli utan. Så du kan alltså inte testamentera bort lottovinsten till röda korset om det finns personer som har rätt att ärva dig. Om det inte finns barn eller make/maka så ärver dina föräldrar eller syskon dig. 
  • JKPGerik
    Kjell2 skrev 2019-11-22 10:17:15 följande:
    Föräldrar, syskon och andra släktingar har ingen arvsrätt. Skriver man ett testamente blir de utan.

Formell arvsrätt som inte kan testamenteras bort har bara barn, och i deras ställen barnbarn. I praktiken, via regler för bodelning, orubbat bo kommer i de flesta fall make/maka/sambo  har rätt till delar av tillgångarna.

Alltså - har man inga barn och ingen partner kan man testamentera allt till precis vem man vill.
    Se på tusan... då har jag blivit felaktigt informerad av en jurist! huva!
Svar på tråden Integritet efter döden