• Kjell2

Integritet efter döden

Anonym (medborgare) skrev 2019-11-20 14:48:28 följande:
    Men vi utgår alltså ifrån att det finns ekonomi i dödsboet för att kunna finansiera mina önskemål.
    Du kan skriva testamente och vit arkiv hur du vill ha det. Du kan även förordna något proffs, en advokat t ex, att se till att det bli som du vill.

Där kan du skriva vem som ska göra bouppteckning, hur tillgångar ska fördelas, hur och om begravning ska gå till osv.

Vissa saker kan bli svårt att komma runt, arvslagarna t ex. Sen är det i vissa fall krav på att obduktions ska genomföras, t ex om man misstänker att du blivit mördad

• Kjell2

Om "vissa saker" har ett värde ska de tas upp i bouppteckningen. 

• Kjell2
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-20 15:25:38 följande:
    Ok, så "vita arkivet" kan jag glömma då, jag behöver anlita en jurist.

Vilka arvslagar menar du? Hur kan det bli problem?

Jag vill som jag skrev inte ligga på ett obduktionsbord och bli uppvisad för främlingar att studera min kropp. Det handlar om min integritet och man ska respektera döda personers vilja om de tex vill bli kremerade. Jag borde kunna trycka på det i det juridiska dokumentet tänker jag. Det är min sista vilja och jag borde kunna få igenom att den ska lyssnas på.

När du nämner mord och sånt så tänker jag också att jag skulle inte stå ut med att folk i en sån utredning ska börja snoka runt i mitt liv, kolla min telefon, dator, bostad, almanacka såna saker. Det är sånt här jag vill få hjälp med i juridiskt dokument.
    Kjell2 skrev 2019-11-20 15:16:54 följande:

Om "vissa saker" har ett värde ska de tas upp i bouppteckningen. 

Inget ekonomiskt värde det kan man inte säga.
    Anlita jurist som hjälper dig att skriva ner din önskemål kring din kropp, begravning, prylar, testamente mm. Det blir ett "vitt arkiv"

Arvslagar säger bl a att bröstarvingar har rätt att få en del av tillgångarna i dödsboet. Även om du skriver ett testamente kan de kräva det. Ta hjälp av en jurist som kan förklara.

Dör du normalt så kommer ett önskemål om t ex kremering och ingen obduktion följas.

Men - är det t ex ett brott inblandat kan det bli tal om olika undersökningar oavsett vad du önskar.

• Kjell2
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-20 15:58:44 följande:
    Nej, jag har inga barn så då borde väl den delen vara grönt eller?

Jag tycker det sista verkar konstigt. Principen i andra lagar är ju att var och en har rätt att bestämma över sin egen kropp så varför ska de inte gälla även detta. Övergrepp på min kropp som inte har mitt samtycke känns inte OK någonstans faktiskt. Jag har ju rätt att få bestämma vem som ska få se mig naken.
    Saknar du barn, sambo och är ogift är du fri att testamentera hur du vill.

Ja, du kan tycka det är konstigt men så är det idag.

• Kjell2
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-20 16:12:29 följande:
    Det är ju därför jag ska skriva papperet, jag förstår inte din konstiga kommentar, det går ju inte att fråga någon om någonting när det är döda! Därför skriver man papper och testamenten om ens sista vilja!
    Ta kontakt med ett proffs, skriv ner hur du vill ha det, betala för att proffset ska ta hand om det du vill. Sov sen i lugn visshet att det kommer bli som du vill förutom i extremfall.

• Kjell2
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-20 16:14:14 följande:
    Men det är ju du som skriver att de kommer inte respektera mig, hur får du ihop det med alla andra lagar där principen är att man bestämmer över sin egen kropp?
    Jag har inte skrivit lagarna. Jag försöker förklara hur det funkar idag.

Vill du få till en ändringar får du vända dig till någon annan.

• Kjell2

Saker du bör undvika att göra i framtiden om du vill få som exakt  du vill:
    Gifta dig
    Bli sambo
    Skaffa barn
    Ta livet av dig 
    Ha mer skulder än tillgångar
    Dö hemma, utomlands eller utomhus
    Göra så du riskerar att utsättas för våld

• Kjell2
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-20 16:37:54 följande:
    Ok jag försökte få en förklaring trodde du skulle förstå vad jag var ute efter ändå, och jag försöker vara vänlig och diplomatisk men jag får väl säga det rakt ut:

Det du skriver är inte trovärdigt. Med tanke på att lagar brukar utgår ifrån att man har rätt till sin personliga integritet och bestämmer över sin kropp. Så eftersom du sitter här och sprider påståenden om motsatsen så vore en trovärdig källa på sin plats.
    Du behöver inte tro mig eller ta åt dig av mina råd.

• Kjell2
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-20 16:37:54 följande:
    Ok jag försökte få en förklaring trodde du skulle förstå vad jag var ute efter ändå, och jag försöker vara vänlig och diplomatisk men jag får väl säga det rakt ut:

Det du skriver är inte trovärdigt. Med tanke på att lagar brukar utgår ifrån att man har rätt till sin personliga integritet och bestämmer över sin kropp. Så eftersom du sitter här och sprider påståenden om motsatsen så vore en trovärdig källa på sin plats.
    Se t ex Lag (1995:832)
  • Kjell2

Andra bra källor är Lag (1987:269) och  Lag (1990:1144)

Behöver du hjälp att tolka eller se hur du med största sannolikhet ska få som du vill anlita ett proffs som du litar på.

• Kjell2
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-20 17:05:24 följande:
    Jag vet, men nu är jag ju intresserad av ämnet eftersom jag startat en tråd om det, och att följa upp svaren jag får, har du något problem med det? Gillar du inte att bli ifrågasatt? Jag försöker vara vänlig och diskutera saken men du är avfärdande och verkar vilja sätta stopp för ytterligare uppföljande frågor. Det känns inte så konstruktivt faktiskt. Tack för råden.
    Har du kollat källorna jag hänvisat till?

När någon vill ha råd hur man ska göra och hur det fungerar hjälper jag gärna till. Men jag gör ingen djupare juridisk analys, då får du vända dig till ett proffs och betala för det.

Jag tänker inte heller försvara något eller argumentera för jag inte har någon större åsikt om eller är ansvarig för. 

Om du inte litar på det jag säger behöver du heller inte följa min råd. Det är inte min kropp och mina tillgångar det gäller.

• Kjell2
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-20 17:08:05 följande:
    17!
    Är jag trovärdig nu?
  • Kjell2
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-20 17:43:24 följande:

Men det där om att städa undan grejer som är ekonomiskt värdelösa borde väl kunna ske innan dödsboet sker? Eller måste det visas upp i dödsboet?

Om det inte går att få igenom saker som är viktiga för mig så känns det inte mycket mening att anlita en jurist :( eller i alla fall inte om det flesta ändå inte kommer gälla

Då endast saker av värde ska tas upp i en bouppteckning borde det gå att rensa innan. Men du bör nog kolla med ett proffs.

Om det är värt att betala för en del av de saker som är viktiga för dig trots att allt inte går att med säkerhet reglera får du bedöma själv.
  • Kjell2

Ang naken kropp

Om du råkar ut för en allvarlig olycka eller sjukdom och blir medvetslös finns risk att sjukvården tar av dig allt inför en akut operation.

• Kjell2
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-20 19:41:56 följande:

Nämen då lägger vi ner hela systemet med testamenten och att kunna uttrycka sin sista vilja om begravning etcetera.

Testamente reglerar bara dina tillgångar.
  • Kjell2
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-20 20:12:08 följande:

Testamente ja, men jag syftade även på de andra dokumenten som ska reglera vilja om begravningen och hur kroppen ska hanteras.

Skriv ner hur du vill ha det. Det ska mycket till för att det inte ska följas så länge det är rimligt.
  • Kjell2
    Anonym (medborgare) skrev 2019-11-22 01:07:10 följande:

Risken att bli mördad är trots allt liten så jag slipper nog. Men det känns hemskt att de skulle göra det mot min uttryckliga vilja. Det verkar inte finnas något kryphål att komma runt det heller som jag hoppades.

Självmord styr du över själv och sannolikheten att du blir mördad kan du påverka mycket.
  • Kjell2
    JKPGerik skrev 2019-11-22 10:10:53 följande:
    Du kan aldrig testamentera bort arvslotter. DVS de som enligt lag har rätt att ärva dig kan aldrig bli utan. Så du kan alltså inte testamentera bort lottovinsten till röda korset om det finns personer som har rätt att ärva dig. Om det inte finns barn eller make/maka så ärver dina föräldrar eller syskon dig. 
    Föräldrar, syskon och andra släktingar har ingen arvsrätt. Skriver man ett testamente blir de utan.

Formell arvsrätt som inte kan testamenteras bort har bara barn, och i deras ställen barnbarn. I praktiken, via regler för bodelning, orubbat bo kommer i de flesta fall make/maka/sambo  har rätt till delar av tillgångarna.

Alltså - har man inga barn och ingen partner kan man testamentera allt till precis vem man vill.

• Kjell2
    JKPGerik skrev 2019-11-22 10:34:50 följande:
    Se på tusan... då har jag blivit felaktigt informerad av en jurist! huva!
    Vad sa juristen mer exakt?

Lätt att det blir trasslig för om man t ex inte har något testamente eller bara testamenterar delar av sina tillgångar går tillgångar till föräldrar, eller om man inte har föräldrar, till syskon. Se Ärvdabalken, framförallt 2. och 7. kapitlet.

Nu anta jag läget där man inte har barn eller partner.
Svar på tråden Integritet efter döden