• fenomena83

Hur mycket skulle du betala för en operation på en katt? Och på en hund?

Jag tycker bara det är lite konstigt.
    Jag känner en familj som har en katt (vanlig, gratis bondkatt) och när hon bröt benet betalade dom gladeligen 15 000 för att operera. En annan familj som också har katt och när katten blev sjuk och det skulle kosta runt 10 000 att operera så avlivade dom katten.
    Min farfar har haft hund hela livet och när dom varit sjuka har han betalat åtskilliga hundratals tusen på operationer och behandlingar för dom.
    Likadant med andra hundägare jag känner, dom har spenderat MASSA pengar på hundens sjukdomar och skulle aldrig tänka sig att avliva bara om det vore helt obotlig sjukdom.
    Min före detta katt fick gulsot och veterinären sa att det gick att bota men då skulle katten ligga med dropp i flera månader och sen skulle operationen kosta "en hel del" sa hon, att det vore bättre att avliva. Då sa jag att jag skulle tänka på saken men när jag va hemma igen med katten så la han sig i sin favoritstol och dog alldeles av sig själv. Så det va ju nästan bättre...
    Jag bara undrar för jag funderar på, varför folk kan betala hur mycket pengar som helst för att få sina hundar friska men inte sina katter?
    (den familjen jag kände som betalade 15 000 för sin katts brutna ben är "ganska" så rika och jag tror inte jag vet nån annan som skulle betala så mycket...)

• Svar på tråden Hur mycket skulle du betala för en operation på en katt? Och på en hund?
  • Nicke

Jag kan inte sätta någon gräns, jag vill att man gör det man kan. Jag har försäkring förstås.

37000 gick det på när ena katten var inne i lite över en vecka. Jag fick betala ca 7000 själv. Helt ok!

• Nicke

och nä, försäkringen täckte EGENTLIGEN inte det man behövde göra men veterinären ringde till Agria som gick med på att betala. Hade man inte gjort den plastiken som man gjorde så skulle han ha ständigt återkommande problem vilket hade inneburit att Agria skulle få betala mer i det långa loppet. Plastik ingår normalt inte i försäkringen hos Agria nämligen... Det läste jag ungefär efter halva veckan. Läs era villkor ordenligt är mitt tips. :)

• Söndermarken
    Fidelis ad urnam skrev 2011-11-16 16:19:35 följande:
    Du kan ändå ge dig sjutton på att försäkringen inte täcker när du väl står där
    Det har varit för mycket kritik mot djurförsäkringar för att jag ska tycka att det är värt det. Sparar hellre som sagt och blir kostnaden högre än de X antal hundra tusen vi har undanstoppade, ja få får vi väl avliva dem. 
    Vi kanske har haft tur, men fyra katter varav tre är 12 och 11 år gamla och nu var första gången vi fick betala större summor för veterinärsvård.

Jag säger absolut INTE att andra inte ska ha försäkringar på sina djur, eller att det är fel eller korkat att ha försäkringar på sina djur. Observera det noggrant så att jag slipper sådana kommentarer.

Jag har inte varit ute för att de inte täckt och med tanke på att "mitt" bolag betalar ut 70:- av inbetalad 100:- i skada igen så är det nog rätt många fler än jag som får ut på sina försäkringar.

Jag är själv inte en speciellt bra kund då jag har använt mina försäkringar rätt hårt sista tiden :)
    Räknade snabbt ut att de senaste två åren har de ersatt mig med 50 000:-  och jag har själv i premie och självrisker betalat 16 000:-, för mig en betydlig skillnad.

Jag har heller aldrig haft katter som varit sjuka nämntvärt.

Men åter igen , de med minst pengar på kontot är de som skulle behöva bäst försäkringar och de med mest är de som inte behöver dem, tyvärr är det ofta tvärtom.
    Lycka
  • Söndermarken
    Niklas2k skrev 2011-11-16 16:23:23 följande:
    och nä, försäkringen täckte EGENTLIGEN inte det man behövde göra men veterinären ringde till Agria som gick med på att betala. Hade man inte gjort den plastiken som man gjorde så skulle han ha ständigt återkommande problem vilket hade inneburit att Agria skulle få betala mer i det långa loppet. Plastik ingår normalt inte i försäkringen hos Agria nämligen... Det läste jag ungefär efter halva veckan. Läs era villkor ordenligt är mitt tips. :)
    och läs villkoren varje år eftersom det är en ny försäkring varje år och villkoren ändras :)

Bra att du fick hjälp.
    Lycka
  • EmelieL

Vi betalade 12000 när vår katt låg inne, och älskar man sina djur ( Vilket man borde göra om man har djur) så gör man allt för dom!

• MammaTillDomFinaste
    Fidelis ad urnam skrev 2011-11-16 16:02:30 följande:
    Men om man är fullt medveten om att veterinärvård är dyrt och ser till att ha besparingar, vad spelar det för roll om man har försäkringar på djuren?
    fast de blir ju som en försäkring att ha ett konto med måååånga tusen på tycker jag. för då finns de ett sätt att kunna betala. jag skulle inte kunna hosta upp 50.000 lite snabbt så då har jag försäkring istället tyvärr är de ju ofta så att om folk inte har dom försäkrade så väljer dom avlivning istället. är man villig att betala och har dom pengarna så är de ju toppen
  • Kazzy

Kan man verkligen sätta en ekonomisk gräns för ett liv?

Jag förstår att man kanske inte har råd, men jag tycker inte det är rätt att avliva ett djur på grund av att pengarna inte räcker till. Hade aldrig förlåtit mig själv.

Vad som borde väga in är ju djurets möjlighet till livskvalitet och att bli frisk, inget annat. Även om verkligheten tyvärr inte ser så ut. 

Ibland känns det som om en del människor tar "lätta" vägen ut att låta ett djur somna in. Vilket är oerhört sorgligt. Det finns ju ställen där man kan söka pengar om ens djur blir sjukt och man inte har råd.
    Men en bra försäkring och en buffert tycker jag är ett måste om man ska ha djur. 

För mig var min hunds liv lika mycket värt som vilken familjemedlem som helst. Att sätta ett pris på ett liv är för mig ingen möjlighet. 

• Kazzy
    Glad

Jag kollade faktiskt inte när den var ifrån... ämnet berörde mig och jag svarade....
  • Petronella01

Tyvärr är det ju så att katter har en lägre status i folks ögon, i synnerhet bondkatter. Lösningen på det är bland annat att folk sätter igång och tar rejält betalt för även sådan kattungar i ställer för en krona per tass eller vad det brukar vara för skit.
    Jag har aldrig behövt operera mina katter (bortsett från kastrering), men om det vore så skulle jag göra en avvägning av vad operationen innebar för katten och hur den skulle må efterår. Jag skulle aldrig utsätta dem för några ingrepp om prognosen var att de "kanske" blir lite bättre efteråt. Men blev de helt bra fick det väl kosta vad det kostade.

If you´re not part of the freaks, you´re part of the boredom
  • Petronella01
    Joico skrev 2011-12-02 12:28:48 följande:
    Intressant.... att väcka liv i en 5år gammal tråd!
    Tråden är ju trots allt intressantar än de där folk redogör för sina sunkiga sexliv eller tråd nr 500 000 000 av en gnällig styvmorsa
    If you´re not part of the freaks, you´re part of the boredom
  • Lajkie

Beror på sjukdom eller åkomma samt ålder på djuret. En 15-årig katt som brutit benet hade jag nog hellre avlivat. Samma med hund. Medan en 1årig katt eller hund med ex en tumör hade jag troligtvis "satsat" mer på.

Men försäkra! Är mitt tips.

• MinMinna

Jag betalar det som krävs. Skulle aldrig någonsin avliva ett djur för att en operation eller liknande är dyr. Hade en oförsäkrad katt (som nu gått bort) som opererades, gick på ca 16000, jag hade betalat det som krävdes. Har även en hund som kostat multum i vetkostnader, trots försäkring. Hittills har vi nog lagt ut minst 50000. Det är dyrt att ha djur..

• MammaTillDomFinaste
    Lajkie skrev 2011-12-02 12:39:55 följande:
    Beror på sjukdom eller åkomma samt ålder på djuret. En 15-årig katt som brutit benet hade jag nog hellre avlivat. Samma med hund. Medan en 1årig katt eller hund med ex en tumör hade jag troligtvis "satsat" mer på.

Men försäkra! Är mitt tips.
    håller helt med!
  • 7Hornstull

Hej..Jag heter Jeanette.
    Är sjuksriven och
    har dålig ekonomi.
    Men är med i Agria försäkring.
    Jag har en fin bondkatt, blanding tror jag med skogskatt som jag älskar och vill göra allt för henne.
    Jag var inne med henne på Djurakuten.
    Dom rönka henne, men hitta inget.
    Men dom sa att felet kunde vara inne i senor så att
    det ej syntes.
    Hon har problem att hoppa upp på saker.
    Därför ville jag kolla läget.
    Hon fick katt Medicin-Metacam.
    Men hon är dålig ändå att hoppa nu när hon ej äter det.
    Pappret jag fick av Agria, sa dom att hon hade smärta från kotpelarens led.
    Jag funderar bara vad det skulle kosta att operera henne, om man kan det.

Hoppas på hjälp.
    Med vänlig hälsning Jeanette

• Dexter dot com
    7Hornstull skrev 2014-08-24 09:00:59 följande:

Hej..Jag heter Jeanette.
    Är sjuksriven och
    har dålig ekonomi.
    Men är med i Agria försäkring.
    Jag har en fin bondkatt, blanding tror jag med skogskatt som jag älskar och vill göra allt för henne.
    Jag var inne med henne på Djurakuten.
    Dom rönka henne, men hitta inget.
    Men dom sa att felet kunde vara inne i senor så att
    det ej syntes.
    Hon har problem att hoppa upp på saker.
    Därför ville jag kolla läget.
    Hon fick katt Medicin-Metacam.
    Men hon är dålig ändå att hoppa nu när hon ej äter det.
    Pappret jag fick av Agria, sa dom att hon hade smärta från kotpelarens led.
    Jag funderar bara vad det skulle kosta att operera henne, om man kan det.

Hoppas på hjälp.
    Med vänlig hälsning Jeanette

Besök en ortoped, utred katten så du vet vad som är fel och be sen om information om pris på op om det nu går att operara, hur lång rehabtid det kommer ta osv.

Varför äter inte katten smärtstillande om den har ont?
  • Luna2023

Gammal tråd men blir så upprörd. Jag har 2 vanliga huskatter, ett syskonpar som hittades övergivna av mamman. Har haft raskatt innan. Jag skulle aldrig göra skillnad på raskatt eller huskatt när det kommer till veterinär kostnader. Kostade mig 0,- att få dem men den ena av dem har nu kostat mig ca. 115.000,-  Jag är inte rik, har som tur av försäkring där jag valde den mest omfattande som tur var. Vad som upprör mig är att man gör skillnad på liv efter ras. Ett liv är ett liv och bestämmer man sig för att skaffa djur får man se till att ens djur inte lider. Jag förstår inte att man inte försäkrar sina djur. 
    I mitt fall bröt den ena systern lårbenet 1 månad efter vi fick dem. Jag har aldrig behövt bekosta dyra veterinär besök innan med min dåvarande katt. Fick åka akut in till Evidensia i Malmö. Allt som allt 60.000,- efter metallplattor opererats ut. Jag förstår att det kostar, men det är som att det mjölkas pengar från oss djurägare. Lite som rotavdraget, priserna steg då du ändå får rotavdrag. De vet att försäkringen tar det. Vad är rimligt, det diskuteras inte. 

1 år efter får samma katt en polyp i örat. Operationen skulle kosta 23.000,-. Man vill sitt djur det bästa och då min katt bara är omkring 1,5 år kan jag ju inte låta henne gå med en växandes polyp i örat. Det bildas bakterier etc. Samlat har det nu efter operation, CT innan operation, ett akut besök häromdagen då min katt fick stafylokocker i käken (de ger inte förebyggande antibiotik), är jag nu uppe i samlat 51.500,- Så ja, över 100.000,- för en ?vanlig? huskatt. 

Helt absurda kostnader när jag tänker över det, men jag har ansvar för hennes liv den tag jag valde att ta emot henne. Huskatt eller inte.

Svar på tråden Hur mycket skulle du betala för en operation på en katt? Och på en hund?