• fenomena83

Hur mycket skulle du betala för en operation på en katt? Och på en hund?

Jag tycker bara det är lite konstigt.
    Jag känner en familj som har en katt (vanlig, gratis bondkatt) och när hon bröt benet betalade dom gladeligen 15 000 för att operera. En annan familj som också har katt och när katten blev sjuk och det skulle kosta runt 10 000 att operera så avlivade dom katten.
    Min farfar har haft hund hela livet och när dom varit sjuka har han betalat åtskilliga hundratals tusen på operationer och behandlingar för dom.
    Likadant med andra hundägare jag känner, dom har spenderat MASSA pengar på hundens sjukdomar och skulle aldrig tänka sig att avliva bara om det vore helt obotlig sjukdom.
    Min före detta katt fick gulsot och veterinären sa att det gick att bota men då skulle katten ligga med dropp i flera månader och sen skulle operationen kosta "en hel del" sa hon, att det vore bättre att avliva. Då sa jag att jag skulle tänka på saken men när jag va hemma igen med katten så la han sig i sin favoritstol och dog alldeles av sig själv. Så det va ju nästan bättre...
    Jag bara undrar för jag funderar på, varför folk kan betala hur mycket pengar som helst för att få sina hundar friska men inte sina katter?
    (den familjen jag kände som betalade 15 000 för sin katts brutna ben är "ganska" så rika och jag tror inte jag vet nån annan som skulle betala så mycket...)

• Svar på tråden Hur mycket skulle du betala för en operation på en katt? Och på en hund?
  • Sjejn

Måste ju bara påpeka att det kan dra iväg rejält även när man har försäkring. För två år sedan betalade vi 22 000 för operation + vård för vår då 9-åriga hund. Försäkringen gick in med 16 000. På den tiden jag skaffade försäkring för henne var det enligt veterinär och uppfödare tillräckligt med vet-vårdstak på 20 000 och från det att hon blev 7 år så minskade det ju med 2000 per år... Skulle något hända nu är det alltså ytterligare 4000 kr lägre tak.

Förlåt för OT. Annars är både hundar och katter försäkrade här hemma (oavsett inköpspris) och det är graden av skada och chans för tillfrisknande som skulle styra hur mycket vi lägger ner på behandlingar snarare än djurslag.  Samt ålder, 11-åriga hunden ska inte behöva gå igenom fler stora operationer med svår efterföljande konvalescens (är inte säker på att hon skulle överleva en sövning, helt ärligt) medan 1½-åriga hunden eller 3-åriga katten såklart skulle opereras utan tvekan om prognosen var god... 

• Bonanza

Jag hade inte betalat så mycket, upp till 5-6 tusen kanske. Har tre utekatter, ingen är försäkrad.

Saken är den att jag ser på det som att de ska ha ett bra liv under tiden de lever. En katt har ingen uppfattning om tid som vi människor har, en katt förstår inte om han har levt tre år eller tretton år. Det är vi människor som vill hålla djuren vid liv för vår egen skull. Så skulle en av mina katter få en allvarlig sjukdom som kräver jobbig behandling, sjuktid och konvalescens så skulle jag snarare avliva dem. Det känns värdigare och bättre för dem. Jobbigare för oss så klart, men jag tror inte på att vara självisk.

Våra katter är ute nästan hela dagarna. De är inne och sover och gosar på nätterna, men de är väldigt självständiga och fria. Det är deras liv och det vill jag inte ta ifrån dem. 

• MammaTillDomFinaste

så länge djuret får ett värdigt liv efteråt så betalar jag. om jag så ska låna. å jag är INTE rik. mina djur är försäkrad.

och du skriver själv i trådstarten varför folk avlivar. "en vanlig gratis bondkatt" folk vill ofta inte betala för dom tyvärr. många avlivar hellre, för dom kan få en ny gratis. inte alla såklart, men tyvärr dom flesta.

själv ser jag mina djur som individer och betalar för att få dom friska igen. 

• MammaTillDomFinaste
    CeciliaP skrev 2011-11-15 14:49:42 följande:
    Jag har just nu min bondkatt på djursjukhus, Han blevpåkörd för 5 dagar sedan och jag åkte in till veterinär omedelbart. Fick ligga hos veterinären med dropp,smärtstillande och sondmatning. Dagen efter fick vi skjutsa honom 18,5 mil till ett djursjukhus (där han är nu) Där han fick fortsatt behandling och en opererad käke då katten inte kunde äta för käken låg fel. Nu äter katten och får komma hem imorgon. Jag skulle lägga hur mycket pengar som helst bara katten blev frisk! Är uppe i 22000. Men jag har ju Självklart försäkring på katten!

2000 per dygn för behandling så hade man inte haft försäkring så hade jag aldrig haft råd. Men jag hade tagit lån eller nått isf för katten är en familjemedlem och är värd precis lika mycket som mig och min renrasiga hund! 
    kul att se dej härinne cissi!!!

hmm, körde ner min whippet till djursjukhuset i uppsala, framme 3 på natten. hade ett krditkort med mejn å tänkte bara "de löser sej på nåt sätt"

tyvärr kan väldigt enkla saker kosta mer än 5-6 000 lätt, därför dom är försäkrade. min katt går också som han vill, raskatt (med stamtavla) som inte kostade oss en krona i inköp. 
    hade jag tagit en av grannens kattungar hade den ändå varit försäkrad, vaccinerad å kastrerad. å chippad.
  • Fidelis ad urnam

Vi lade nyss 4000kr på ena hankatten för att operera bort en tumör. Finns inga garantier för att den inte kommer tillbaks, men det var det värt. 
    Vi ska nu ta bort en knöl på en av de andra katterna, summan blir den samma.
    Skulle någon av katterna bryta benet skulle vi bekosta även det.

Det som skulle stoppa mig vore om det minskar kattens levnadskvalitet eller om det krävs dyr, regelbunden vård under lång tid framöver och katten är gammal.  

• Fluffskalle

Skulle min hund bli frisk av operationen och den ändå med försäkring gick på höga summor så skulle jag kanske idag ha råd att betala 30 000-40 000 för hunden, helt enkelt för att jag inte skulle ha råd med mer. Skulle han lida och troligtvis dö ändå inom kort så skulle jag inte betala utan istället avliva.

Beror på vad man har råd med såklart. Mina försäkringar har alltid täckt bra (betalar ganska mycket för dem också) och har aldrig behövt betala mer än självrisk plus någon procent så det har inte kostat mer än 2300 kr max hittills trots ganska mycket vård på en av mina hundar.

När en veterinär skulle ha 7000 kr för operation av ett marsvin med 70% risk för dödlighet ändå så valde jag att avliva. Då hade jag också sämre ekonomi. Hade ingen försäkring på djuret.

Väldigt viktigt att se över sina försäkringar på djuren!

När jag hade min katt som jag älskade högt hade jag nog också gett väldigt mycket för att kunna behålla honom.

• Fluffskalle
    Fidelis ad urnam skrev 2011-11-16 15:19:39 följande:
    Vi lade nyss 4000kr på ena hankatten för att operera bort en tumör. Finns inga garantier för att den inte kommer tillbaks, men det var det värt. 
    Vi ska nu ta bort en knöl på en av de andra katterna, summan blir den samma.
    Skulle någon av katterna bryta benet skulle vi bekosta även det.

Det som skulle stoppa mig vore om det minskar kattens levnadskvalitet eller om det krävs dyr, regelbunden vård under lång tid framöver och katten är gammal.  
    Hoppas att han ska bli bra!
  • Fidelis ad urnam
    Fluffskalle skrev 2011-11-16 15:23:02 följande:
    Väldigt viktigt att se över sina försäkringar på djuren!
    Vi har ingen försäkring på våra katter, men har ett stort sparande och klarar av kostnaderna ändå.
    Hankatten vars tumör opererades bort har aldrig varit sjuk, de 4000 kronorna vi lade ut på honom nu var bara en liten del av vad vi annars hade lagt på försäkringar under hans 11 åriga livstid.
    Sedan kunde man ha gett sig fan på att försäkringen ändå inte hade täckt det, finns alltid kryphål för dem, och man måste ändå betala självrisk och en viss procent av kostnaden.

Så vi har valt att ha ett sparande istället.  
  • Trixie
    fenomena83 skrev 2006-03-16 10:52:46 följande:
    Jag tycker bara det är lite konstigt.
    Jag känner en familj som har en katt (vanlig, gratis bondkatt) och när hon bröt benet betalade dom gladeligen 15 000 för att operera. En annan familj som också har katt och när katten blev sjuk och det skulle kosta runt 10 000 att operera så avlivade dom katten.
    Min farfar har haft hund hela livet och när dom varit sjuka har han betalat åtskilliga hundratals tusen på operationer och behandlingar för dom.
    Likadant med andra hundägare jag känner, dom har spenderat MASSA pengar på hundens sjukdomar och skulle aldrig tänka sig att avliva bara om det vore helt obotlig sjukdom.
    Min före detta katt fick gulsot och veterinären sa att det gick att bota men då skulle katten ligga med dropp i flera månader och sen skulle operationen kosta "en hel del" sa hon, att det vore bättre att avliva. Då sa jag att jag skulle tänka på saken men när jag va hemma igen med katten så la han sig i sin favoritstol och dog alldeles av sig själv. Så det va ju nästan bättre...
    Jag bara undrar för jag funderar på, varför folk kan betala hur mycket pengar som helst för att få sina hundar friska men inte sina katter?
    (den familjen jag kände som betalade 15 000 för sin katts brutna ben är "ganska" så rika och jag tror inte jag vet nån annan som skulle betala så mycket...)
    Mina djur är mina ögonstenar (två katter och en hund) , och jag skulle göra allt som stod i min makt ifall dom skulle bli sjuka. Jag har lagt ner mer pengar än jag kan räkna på mina djur i vetrinärkostnader och katt eller hund gör ingen skillnad för mej. Dom är familjemedlemmar och behandlas så. :)
  • enavmig

Har mina katter försäkrade till maxbelopp men om det inte skulle täcka betalar jag allt jag rimligtvis kan få ihop, förutsatt katten skulle återfå bra livskvalitet och inte behöver jobbig livslång behandling.

Svar på tråden Hur mycket skulle du betala för en operation på en katt? Och på en hund?