• fenomena83

Hur mycket skulle du betala för en operation på en katt? Och på en hund?

Jag tycker bara det är lite konstigt.
    Jag känner en familj som har en katt (vanlig, gratis bondkatt) och när hon bröt benet betalade dom gladeligen 15 000 för att operera. En annan familj som också har katt och när katten blev sjuk och det skulle kosta runt 10 000 att operera så avlivade dom katten.
    Min farfar har haft hund hela livet och när dom varit sjuka har han betalat åtskilliga hundratals tusen på operationer och behandlingar för dom.
    Likadant med andra hundägare jag känner, dom har spenderat MASSA pengar på hundens sjukdomar och skulle aldrig tänka sig att avliva bara om det vore helt obotlig sjukdom.
    Min före detta katt fick gulsot och veterinären sa att det gick att bota men då skulle katten ligga med dropp i flera månader och sen skulle operationen kosta "en hel del" sa hon, att det vore bättre att avliva. Då sa jag att jag skulle tänka på saken men när jag va hemma igen med katten så la han sig i sin favoritstol och dog alldeles av sig själv. Så det va ju nästan bättre...
    Jag bara undrar för jag funderar på, varför folk kan betala hur mycket pengar som helst för att få sina hundar friska men inte sina katter?
    (den familjen jag kände som betalade 15 000 för sin katts brutna ben är "ganska" så rika och jag tror inte jag vet nån annan som skulle betala så mycket...)

• Svar på tråden Hur mycket skulle du betala för en operation på en katt? Och på en hund?
  • frulan

Mor i maj 06
    Då är det stor skillnad, tycker jag... Man vill ju inte att ens djur ska lida...

• Lotten 66

Tror att det beror på att väldigt få personer försäkrar sina vanliga bondkatter, tyvärr för det är inte gratis när dom blir sjuka. Däremot är det nog ganska få hundar som inte är försäkrade. Kanske kan det bero på detta.

• Mausiii

Det beror på hur mycket pengar man kan skaka fram och hur pass mycket djuret kommer att lida och hur stor chansen är att djuret blir återställt enligt min åsikt. För oss är djuren familjemedlemmar och då gör man ju vad man kan för dem.

Fick avliva min älskade katt Johanna i höstas och hon hade obotlig njursvikt. Är så ledsen att vi inte upptäckte det tidigare, för då kanske man hade kunnat göra något åt det.

Har nu tre katter kvar och de har kostat oss olika.

En klantig katt har brutit bröstbensspetsen och det kostade någon tusenlapp för kontroll och röntgen.

En annan har kroniska magproblem och har fått genomgå gastroskopi och måste då och då få cortisonkurer och äter dyr specialmat.

Den tredje opererades akut för något år sedan pga urinsten. Det hade fastnat hårda stenar som inte gick att få bort på annat sätt. Givetvis blev katten akut sjuk lagom till helgen när kostnaderna är mycket högre. Operationen och behandlingen gick på över 18000 kronor. Då var vi glada att han var försäkrad. Oss kostade det "bara" ca 6000 kr.

• seafree

Senast i fredags betalade jag 1500kr(våra sista slantar för månaden) för att ta bort en liten fästingliknande polyp på en av mina katters rygg, den störde henne jätte mycket(upptäckte den i torsdaga)!
    Alla min katter är hel försäkrade! Jag skulle ALDRIG avliva nån av mina katter för att det är ett billigare alternativ...
    De är en av de viktigaste delarna i mitt liv! Så länge det finns ett alternativ till vård som inte innebär enorm smärta och lidande för katten så är inte avlivning en utväg, inte för mig ialla fall !

• veroz

La nydligen ut 6000 för en operation av min älskade hund.. Skulle lungt betala 15000 om det behövs.

• fenomena83

jo alltså min farfars hundar har varit försäkrade allihop. men det har tydligen kostat multum att operera och behandla dom ändå. nån operation skulle kosta 60 000 men kostade iom försäkringen 10 000, tex. 10 000 är mycket det med men han ville och kunde ju betala det..
    angående de andra katterna så var de inte försäkrade.
    ska jag vara ärlig så har jag aldrig hört talas om någon som försäkrat en vanlig bondkatt!!!! aldrig. folk vill inte slänga ut pengar på det!!!????
    jag ringde agria när jag hade skaffat mina katter och skulle försäkra dom. tanten i luren frågade hur mycket dom hade kostat och vilken ras det va. "eeehh dom är vanliga bondkatter och kostade noll kronor" sa jag, då lät hon helt förvånad och sa att det är väl ändå liiiiiiiite onödig kostnad att försäkra en bondkatt. har ni hört nåt så dumt! jamen jag vill föräkra dom ändå sa jag och hon sa att hon skulle skicka en broschyr. det gjorde hon inte sen. har aldrig sett nån broschyr och tillika är mina katter fortfarande inte heller försäkrade. men jag ska göra det nu IDAG.
    jag kan inte sluta tänka på min före detta katt som hade gulsot.
    jag saknar honom så himla mycket och tänk att om han va försäkrad då så kunde jag ju haft råd att bota honom.
    men med tanke på att han dog i samma stund som vi kom hem så kanske dom inte hade hunnit ändå men.... tanken slår ju en ändå...

• Medusan

Fenomen - Jag blir väldigt förvånad över det du säger om försäkringar och huskatter. Att inte försäkra sin katt bara för att det är en huskatt låter ju helt sjukt, och jag har faktiskt aldrig hört om någon som låter bli att försäkra sin katt av den orsaken. Om man tar sig an ett djur, oavsett vad det är för typ av djur, så är det ju ens ansvar enligt lagen att se till att det mår bra. Och det ingår absolut att se till att de får den veterninärvård de behöver om de blir sjuka. Jag skulle inte tveka att anmäla en person som inte tar sina sjuka djur till veterinären om jag kände till något sådant fall. Men de personer du pratar om kanske avlivar sina djur så fort de blir sjuka, eller? Vilka idioter isåfall, och ännu större idioter och djurplågare är de ju om djuren inte får någon vård alls

Jag förstår inte hur man inte kan försäkra sina djur, speciellt om man vet att man skulle ha svårt att klara av att betala en dyr kostnad om den skulle uppstå. Jag har själv två katter, om den ena inte varit försäkrad hade hon kostat mig många tiotusentalskronor vid det här laget, men även om jag varit så dum att jag inte försäkrat henne så hade jag tagit smällen och betalt om olyckan varit framme, för det skulle jag absolut se som mitt ansvar, och har jag inte betalt försäkring får jag skylla mig själv.

Man försäkrar väl inte sina katter för vad de är värda pengamässigt heller hoppas jag?! Det kostar ju lika mycket att ta en raskatt till veterinären som det kostar att ta en huskatt dit dessutom. Det enda som öht skiljer sig åt är att man kan få ut pengar på livförsäkringen om en raskatt dör, tror jag.

Den där kvinnan på Agria som sa så där begår ett grovt fel, jag har faktiskt svårt att tro att någon på Agria ens kan säga så. Dels så anser de självklart att alla katter, oavsett ras, bör vara försäkrade, plus att det ligger i deras ekonomiska intresse att sälja försäkringar. Så det låter helt befängt.

• nadja84

Om man inte tänker betala för sina djur så ska man inte skaffa några!!!
    Dom är väl inte mindre värda än oss?!

• maalisen73

Vilket konstigt bemötande av Agria, fast det finns ju olika typer av försäkringar , jag har vetrinärvårdsförsäkringar på mina katter, eftersom de är husisar, men de som har raskatter och avselskatter, väljer säkert att ha livförsäkringar på dem...kanske var det tanten menade. Personligen har jag alltid blivit väl bemött där.
    Synd bara att katter fortfarande har så låg status att man inte vill lägga pengar på dem, men då tycker jag inte heller att man skall ha huskatter...

• seafree

fenomena83: Mina katter är vanliga bondkatter som troligtvis blev till i en vägkorsing nånstanns! De är helförsäkrade alla tre hos Agria! Du kanske bara hade otur med handläggaren.

Svar på tråden Hur mycket skulle du betala för en operation på en katt? Och på en hund?