• fenomena83

Hur mycket skulle du betala för en operation på en katt? Och på en hund?

Jag tycker bara det är lite konstigt.
    Jag känner en familj som har en katt (vanlig, gratis bondkatt) och när hon bröt benet betalade dom gladeligen 15 000 för att operera. En annan familj som också har katt och när katten blev sjuk och det skulle kosta runt 10 000 att operera så avlivade dom katten.
    Min farfar har haft hund hela livet och när dom varit sjuka har han betalat åtskilliga hundratals tusen på operationer och behandlingar för dom.
    Likadant med andra hundägare jag känner, dom har spenderat MASSA pengar på hundens sjukdomar och skulle aldrig tänka sig att avliva bara om det vore helt obotlig sjukdom.
    Min före detta katt fick gulsot och veterinären sa att det gick att bota men då skulle katten ligga med dropp i flera månader och sen skulle operationen kosta "en hel del" sa hon, att det vore bättre att avliva. Då sa jag att jag skulle tänka på saken men när jag va hemma igen med katten så la han sig i sin favoritstol och dog alldeles av sig själv. Så det va ju nästan bättre...
    Jag bara undrar för jag funderar på, varför folk kan betala hur mycket pengar som helst för att få sina hundar friska men inte sina katter?
    (den familjen jag kände som betalade 15 000 för sin katts brutna ben är "ganska" så rika och jag tror inte jag vet nån annan som skulle betala så mycket...)

• Svar på tråden Hur mycket skulle du betala för en operation på en katt? Och på en hund?
  • Söndermarken

Hundarna skulle jag i princip betala vad som för att rädda om prognosen såg bra ut.
    Katten kanske 15 000-20 000 han börjar bli gammal
    Smådjuren någon tusenlapp.

Dock är hundarna, katten och mina småavelssvin försäkrade. Men det kan kosta ändå.

Lycka
  • Lampsken

Jag hade inte spenderat så mycket på djur, men anser ändå att avliva pga nån lätt sjukdom eller benbrott är fel då man val att ha djur och borde behandla dem väl.... Tycker dessutom djur ska vara fria ist för innestängda..tex i lägenhet, så det är nog därför jag inte heller äger några.

• Fluffskalle
    Fidelis ad urnam skrev 2011-11-16 15:26:57 följande:
    Vi har ingen försäkring på våra katter, men har ett stort sparande och klarar av kostnaderna ändå.
    Hankatten vars tumör opererades bort har aldrig varit sjuk, de 4000 kronorna vi lade ut på honom nu var bara en liten del av vad vi annars hade lagt på försäkringar under hans 11 åriga livstid.
    Sedan kunde man ha gett sig fan på att försäkringen ändå inte hade täckt det, finns alltid kryphål för dem, och man måste ändå betala självrisk och en viss procent av kostnaden.

Så vi har valt att ha ett sparande istället.  
    Okej man gör ju som man finner bäst, men för mig har nog försäkringarna genom åren sparat mig ca 50 000 kronor totalt på de husdjur jag haft genom åren (om man räknar bort det jag betalat för dem) så jag är då nöjd med mina försäkringar och det jag fått ut av dem. Ser dem som en investering och betalar gärna 600 kr per månad istället för 110 000 på en gång.

Förstår din tanke dock!
  • Kallisto

Min har en hund som fick halsdiskbråck i somras och opererades på Strömsholm. Hon var försäkrad, men det gick ändå på över 8000 i självrisk. Jag funderade aldrig på det utan sa åt veterinärerna att de skulle göra allt de kunde. Och är så himla glad för det! Hon är nu friskförklarad och är nästan piggare och gladare än innan !

Tidigare i höst fick min katt ett sår i ansiktet och en svullen lymfkörtel. Han var inte försäkrad och det gick på över 4000, till viss del eftersom den första veterinären satte in behandling utan att ta biopsi på såret vilket gjorde det hela värre.

Någonstans runt 10000 går min gräns tror jag, men vad som är viktigt är hur djuret kommer att må efter operationen och vad det behöver genomgå för att bli bra.

• PumpkinQueen

Det är för att veterinärvård är dyrt som man försäkrar sina djur!

Själv skulle jag lätt betala dubbelt så mycket som familjen i ditt exempel. Katten är en familjemedlem, inte en pryl.

Tyvärr verkar många resonera som så, att katter inte har något värde. Det är därför vi har så många hemlösa katter i det här landet.

• Madeleonten

Jag skulle betala allt jag äger och har för att rädda mina katter (och hund såklart) om det fanns en god prognos.

• Fidelis ad urnam
    PumpkinQueen skrev 2011-11-16 15:56:51 följande:
    Det är för att veterinärvård är dyrt som man försäkrar sina djur!
    Men om man är fullt medveten om att veterinärvård är dyrt och ser till att ha besparingar, vad spelar det för roll om man har försäkringar på djuren?

• Fluffskalle
    Fidelis ad urnam skrev 2011-11-16 16:02:30 följande:
    Men om man är fullt medveten om att veterinärvård är dyrt och ser till att ha besparingar, vad spelar det för roll om man har försäkringar på djuren?
    Väldigt många har svårt att spara mycket stora summor och tycker att det är enklare att betala några hundra per månad. Har man inte det så spelar det såklart ingen roll!
  • Söndermarken
    Fidelis ad urnam skrev 2011-11-16 16:02:30 följande:

Har man mycket god ekonomi finns det egentligen ingen anledning att ha försäkring på sina djur.

Vi har det rätt bra men jag vill ändå betala för min säkerhet, rätt stort kapital som behövs för att täcka eventuell "katastrof" för 5 hundar :)
    Lycka
  • Fidelis ad urnam
    Söndermarken skrev 2011-11-16 16:13:01 följande:
    Har man mycket god ekonomi finns det egentligen ingen anledning att ha försäkring på sina djur.

Vi har det rätt bra men jag vill ändå betala för min säkerhet, rätt stort kapital som behövs för att täcka eventuell "katastrof" för 5 hundar :)
    Du kan ändå ge dig sjutton på att försäkringen inte täcker när du väl står där
    Det har varit för mycket kritik mot djurförsäkringar för att jag ska tycka att det är värt det. Sparar hellre som sagt och blir kostnaden högre än de X antal hundra tusen vi har undanstoppade, ja få får vi väl avliva dem. 
    Vi kanske har haft tur, men fyra katter varav tre är 12 och 11 år gamla och nu var första gången vi fick betala större summor för veterinärsvård.

Jag säger absolut INTE att andra inte ska ha försäkringar på sina djur, eller att det är fel eller korkat att ha försäkringar på sina djur. Observera det noggrant så att jag slipper sådana kommentarer.

Svar på tråden Hur mycket skulle du betala för en operation på en katt? Och på en hund?