Hur mycket skulle du betala för en operation på en katt? Och på en hund?
Gammal tråd men blir så upprörd. Jag har 2 vanliga huskatter, ett syskonpar som hittades övergivna av mamman. Har haft raskatt innan. Jag skulle aldrig göra skillnad på raskatt eller huskatt när det kommer till veterinär kostnader. Kostade mig 0,- att få dem men den ena av dem har nu kostat mig ca. 115.000,- Jag är inte rik, har som tur av försäkring där jag valde den mest omfattande som tur var. Vad som upprör mig är att man gör skillnad på liv efter ras. Ett liv är ett liv och bestämmer man sig för att skaffa djur får man se till att ens djur inte lider. Jag förstår inte att man inte försäkrar sina djur.
I mitt fall bröt den ena systern lårbenet 1 månad efter vi fick dem. Jag har aldrig behövt bekosta dyra veterinär besök innan med min dåvarande katt. Fick åka akut in till Evidensia i Malmö. Allt som allt 60.000,- efter metallplattor opererats ut. Jag förstår att det kostar, men det är som att det mjölkas pengar från oss djurägare. Lite som rotavdraget, priserna steg då du ändå får rotavdrag. De vet att försäkringen tar det. Vad är rimligt, det diskuteras inte.
1 år efter får samma katt en polyp i örat. Operationen skulle kosta 23.000,-. Man vill sitt djur det bästa och då min katt bara är omkring 1,5 år kan jag ju inte låta henne gå med en växandes polyp i örat. Det bildas bakterier etc. Samlat har det nu efter operation, CT innan operation, ett akut besök häromdagen då min katt fick stafylokocker i käken (de ger inte förebyggande antibiotik), är jag nu uppe i samlat 51.500,- Så ja, över 100.000,- för en ?vanlig? huskatt.
Helt absurda kostnader när jag tänker över det, men jag har ansvar för hennes liv den tag jag valde att ta emot henne. Huskatt eller inte.