• fenomena83

Hur mycket skulle du betala för en operation på en katt? Och på en hund?

Jag tycker bara det är lite konstigt.
    Jag känner en familj som har en katt (vanlig, gratis bondkatt) och när hon bröt benet betalade dom gladeligen 15 000 för att operera. En annan familj som också har katt och när katten blev sjuk och det skulle kosta runt 10 000 att operera så avlivade dom katten.
    Min farfar har haft hund hela livet och när dom varit sjuka har han betalat åtskilliga hundratals tusen på operationer och behandlingar för dom.
    Likadant med andra hundägare jag känner, dom har spenderat MASSA pengar på hundens sjukdomar och skulle aldrig tänka sig att avliva bara om det vore helt obotlig sjukdom.
    Min före detta katt fick gulsot och veterinären sa att det gick att bota men då skulle katten ligga med dropp i flera månader och sen skulle operationen kosta "en hel del" sa hon, att det vore bättre att avliva. Då sa jag att jag skulle tänka på saken men när jag va hemma igen med katten så la han sig i sin favoritstol och dog alldeles av sig själv. Så det va ju nästan bättre...
    Jag bara undrar för jag funderar på, varför folk kan betala hur mycket pengar som helst för att få sina hundar friska men inte sina katter?
    (den familjen jag kände som betalade 15 000 för sin katts brutna ben är "ganska" så rika och jag tror inte jag vet nån annan som skulle betala så mycket...)

• Svar på tråden Hur mycket skulle du betala för en operation på en katt? Och på en hund?
  • camave

vad jag mest reagerar på är att är inga av dessa du nämner försäkrade?

min hund är försäkrad men det kostar en hel del om han blir sjuk ändå. hitils har jag nog betalat 20 000 själv under två års tid.....
    jag skulle nog inte avliva mitt djur om det gick att få han frisk igen......

• Honey1982

jag hade betalat så mkt jag hade kunnat och hade det kostat mer än så hade jag faktiskt tagit ett lån. så mycket betyder mina katter för mej.. därför har jag FÖRSÄKRING på dom.. något som alla djurägare borde ha!

• Kenzie

Jag hade gladeligen betalat en massa tusen för mina djur ifall de blivit sjuka, hund eller katt spelar ingen roll. Har man skaffat sig ett djur är det på ens eget ansvar och jag skulle inte kunna leva med att jag inte hade råd att låta behandla djuret. Nu är jag inte hur rik som helst men pengafrågan går väl alltid att lösa om man vill. Men eftersom mina djur är försäkrade så behöver jag heller aldrig oroa mig för att inte ha råd.

• Emab

Lätt, allt det hade kostat, vilket blir lite mindre pga att de är försäkrade...Kanske kunnat ta lån tom om det hade behövts.

• isisisis

TS! Jag förstår vad du menar!
    Men det är ju upp till var och en hur man gör.Det har blivit allt vanligare att man lägger ner stora pengar på sina husdjur.Fler vetrinärer får jobb....
    Själv hade jag inte lagt en massa pengar på en mycket sjuk katt tex....men det beror ju på...lite från fall till fall...
    Rör det sig om tumörer och njurar och annat överväger jag nog avlivning.
    Ett brutet ben....hade jag nog lagt pengar på!

• Mor i maj 06

Ett husdjur ÄR en familjemedlem! Min katt blev allvarligt sjuk åkte in på dropp - hade kostat mig åtskilligt om jag inte hade haft honom FÖRSÄKRAD!!!!

• maalisen73

Jag skulle betala, har vanliga bondkatter, men de är försäkrade, om man försäkrar sina djur behöver man inte betala 15.000...
    Kan säga att jag inte hade haft någon av mina katter i livet om de inte hade varit försäkrade, fick operera en av dem när jag var student och hade uselt med pengar och aldrig hade haft råd att betala 15.000, men istället fick jag betala 3.500 och det gjorde jag glatt-försäkra era djur! Oj, lite OT kanske...

• frulan

Vi har ett litet måndagsexemplar och har varit mycket hos vetten för diverse orsaker (bla opererat för patellaluxation, tandbrott, sporre m.m.)
    Som tur är har vi en bra försäkring men det har kostat en del ändå.
    Patellan kostade över 10.000 att betala. Då gick som tur är försäkringen in och vi betalade totalt 2000.
    Tandbrottet täcktes inte av försäkringen och gick på över 3000 kr.

Skulle ALDRIG kunna avliva pga att vi inte hade råd med vård. Då skulle vi lånat eller vad som helst!
    Klar skillnad om det inte finns något att göra och att han skulle lida men om det inte är så.
    Inte en chans att jag skulle kunnat leva vidare och vetat att bara jag betalt så hade han levt...

• Zaria

Jag hade lagt så mycket jag fått tag i och haft rå med vare sig det gällde hund eller katt,dock endast om mitt djur kan få ett värdigt liv efter det.Iblnad kan det vara humanare att avliva än att försöka reparera en jätteskada på djuret,så det beror mycket på det.

• Mor i maj 06

Däremot har jag avlivat min katt, liksom mina föräldrar lät avliva våra boxrar. Varför? Det var den dagen veterinären sade att en operation skulle inte hjälpa, att det var oklart om de skulle överleva operationen, att de hade bara led och hade ont och att det inte skulle bli bättre...(då de var "gamla") hellre att avliva dem än att se dem plågas någon vecka (max) ytterligare då de skulle ha "självdött"...

Svar på tråden Hur mycket skulle du betala för en operation på en katt? Och på en hund?