Ectea skrev 2019-10-24 18:00:08 följande:
Att ens överväga att ha "egen familjetid" utan bonus med ny bebis är helt gräsligt. Vet inte vem som är värst. Pappan som skuffar undan sina äldre barn eller bonusmamman som tydligt visar sin egoism? Nu hade både jag och min nya barn när våran gemensamma föddes så där skiljer det sig lite. Men mina var i tonåren och hans 3 år och 6 år. Bebis föddes på bonusarnas mammavecka men de kom och sov hos oss två nätter mitt i den veckan en natt efter vi kom hem från bb. Det var självklart för alla oss inblandade föräldrar. Sen rullade vv på som vanligt
Nu jämnför du äppeln o päron... Det är STOR skillnad på att komma hem som förstagångsmamma och att komma hem med ett syskon till sitt eget barn o bonusbarn ! Du har i det fallet fött barn tidigare , du vet lite mer om hur både din kropp funkar och hur man tar hand om en nyfödd..man är inte lika " nojig" utan tryggare i sin modersroll och har inte riktigt lika stort behov av att bara vara och " landa" . Jag hade inga barn då jag träffade min man ,första barnet kom lägligt nog på måndagen efter att bonusarna varit här , de bodde då vh.. Dagen efter barnet föddes hämtade deras pappa dem så fick de komma till BB o hälsa på sitt lilla syskon..sedan fick jag två veckor på mig att " landa" i min mamma roll ..barn två kom lika lägligt..när barn tre kom var det ombytta roller bonusarna bodde här på heltid o åkte till sin mamma vh .. Det gick det också men jag är tacksam för att det var barn tre och inte barn ett! Min relation till bonusarna förändrades inte märkbart av att jag fick " egna" barn, jag fortsatte göra " våra" gerjer med bonusarna ..skillnaden var mest att jag ibland läste godnattsaga samtidigt som jag ammade ett småsyskon

Bonusarna o småsyskonen har en varm och nära relation trots att de inte träffats dagligdags under långa perioder ( bonusarna bodde varierat vh/vv/ heltid beroende på var deras mamma för tillfället bodde) Sedan Nej -jag älskar inte bonusarna på samma sätt som jag älskar mina biobarn, men det är OK ! Jag älskar dem för dem de är men det är en annan sorts kärlek och DE älskar inte Mig på samma sätt som de älskar sina Bio föräldrar vilket ju är självklart..vi kan inte begära av oss att vi ska älska bonusarna " lika mycket" som vi älskar våra bio men vi kan begära att vi ska behandla dem med respekt och omtanke . Sedan att se till att man får " egentid" med den lilla familjen tror jag är viktigt ,dels för att man inte kan leva på " stand by" den tid bonus inte är här man måste kunna göra roliga saker även utan bonus och dels för att man som bonusförälder behöver ladda batterierna då och då och även kunna lägga focus på den vuxna relationen så att man inte tappar bort varandra i allt..det Är mer slitningar i en sk " nyfamilj" än i en " kärnfamilj" bla eftersom det är fler personer inblandade som mer eller mindre indirekt styr vardagslivet.. Det är aldrig någon som ser snett på ett par med biobarn som lämnar bort alla barnen/ något av barnen och åker iväg på en minisemester..men Ve o Fasa om en bonusförälder lämnar bonusarna hemma och åker i väg med baran biobarnen! Standarden blir så fel! Så länge man inte alltid utesluter bonusarna utan ser till att det blir någorlunda " rättvist" mellan alla barn .