Anonym (Svårt) skrev 2021-02-23 01:00:45 följande:
Alltså, jag har lärt mina söner att använda kondom (ja inte praktiskt då :) ) , men jag har pratat om vikten av att använda kondom vid tillfälliga relationer, och med nya flickvänner. MEN i ett fast förhållande blir det bökigt (och dyrt...), och jag anser faktiskt att en man ska kunna lita på att hans fru eller sambo sköter sina p-piller (whatever), om det är vad paret har kommit överens om.
Men vi får hoppas på att det med tiden kommer att manligt p-piller. Som bara verkar under tiden han tar det, och inte påverkar hans fruktsamhet långsiktigt (och naturligtvis inte hans potens, testosteronutsöndring och sådant). Det skulle ju vara det allra bästa. Först då uppnår vi full jämställdhet i den frågan.
Det är jättebra att du har gjort det.
Och ja,det är klart att det kan vara bökigare och dyrare att använda kondom i ett fast förhållande.
Men jag tycker också att mannen måste kunna acceptera att kvinnan kanske vill slita med p-piller om hon mår dåligt av det och då använda kondom själv.
P-piller är heller inte gratis och det kan ge biverkningar i form av minskad sexlust,ömma bröst,humörsvängningar osv.
Det kan ju indirekt drabba även mannen.
Då tycker jag inte att han kan förvänta sig att kvinnan ska fortsätta ta sina piller.
Jag tycker absolut att män kan börja lobba för att sådana p-piller för män ska komma ut på marknaden.
Men ska det bli helt jämställt så ska det ju även finnas sådana piller för kvinnor,som DVQ skrev.