• Cattapult

V 16 - maken vägrar barn

Fick veta att jag är i 15 fullgångna veckor i torsdags

Såg barnet på ultraljud

Helt i chock

Trodde V. 6-8 max 10

Ett barn i magen

Min man 3 barn sedan tidigare ( 8,10 & 13år)

Jag 12-årig dotter

Min man sa nu imorse att han inte vill fortsätta graviditeten.

Att han inte tänker och vill ha fler barn

Så om jag fortsätter detta får jag göra det på egen hand. Han vill inte.

• Svar på tråden V 16 - maken vägrar barn
  • korngryn
    Anonym (Svårt) skrev 2019-10-12 19:05:55 följande:

Jo, jag hade nog tyckt det. Hade barnet haft ett verkligt handikapp, typ Downs Syndrom, så hade abort lätt kunnat kännas som det minst dåliga alternativet. För ALLA - även för barnet, som förr eller senare skulle upptäcka, att hans eller hennes jämnåriga lever ett helt annat liv...

Att döda ett fullt friskt barn däremot, skulle nog ha satt sig på samvetet. Om man inte haft extrema skäl, men så extrema skäl har inte TS. Till och med som helt ensam mamma kan man klara sig bra i Sverige idag, för det går att få så mycket stöd från samhället - både olika bidrag/ersättningar och t.ex. en kontaktfamilj varannan helg om man verkligen inte orkar.

TS har dessutom fördelarna att det FINNS en pappa (som verkar vara etablerad i samhället, ingen knarkare eller fängelsekund), som förmodligen kommer att komma runt med tiden... Eller som det i alla fall går att få underhåll ifrån, kanske högre än det man får från Fk till och med, om han tjänar bra. Samt att TS har ett stort barn redan, en flicka dessutom, som snart - eller rentav redan nu - borde kunna betros med att passa småsyskonet ett par timmar då och då. Det är GULD värt! 

Om nu ts går emot makens uttryckliga önskan och behåller barnet, förutsätter jag att hon inte kommer vara så fräck att hon kräver underhåll. Det räcker ju liksom att köra över honom totalt i en sån här viktig fråga, att sen komma och kräva pengar också känns lite väl övermaga.
  • Anonym (stjärnfamilj)
    korngryn skrev 2019-10-12 19:58:27 följande:
    Om nu ts går emot makens uttryckliga önskan och behåller barnet, förutsätter jag att hon inte kommer vara så fräck att hon kräver underhåll. Det räcker ju liksom att köra över honom totalt i en sån här viktig fråga, att sen komma och kräva pengar också känns lite väl övermaga.
    Underhållet ska gå till barnets försörjning, och pappan ska vara med och försörja sitt barn. Han har dessutom i det här fallet gjort noll och intet för att förebygga att han blir pappa fler gånger, så då kan han inte heller missunna sitt barn att ta sitt ansvar för barnets försörjning! Han är allt annat än överkörd, han hade kunnat sterilisera sig om han nu var så säker på att han inte ville bli pappa igen. Inget preventivmedel är 100% säkert, och abort är helt och hållet kvinnans val eftersom det är hon som är gravid och dessutom hon som genomlider en eventuell abort.
  • Anonym (Stina)
    Tänker du att TS man inte vet hur barn blir till, eller? Hur skulle hon köra över honom i det här? Hade han absolut inte velat riskera fler barn, hade han kunnat sterilisera sig. Simple as that.
  • Anonym (nä)
    du framställer "behålla" som något aktivt, så är det förstås inte, en abort är till för kvinnor som inte vill vara gravida, inte för män som inte vill bli fäder.
  • Anonym (nä)

Män ska fan inte tala om för kvinnor vad de ska göra med sina kroppar, alltså jävla svin som försöker få en kvinna att genomgå en abort mot sin vilja

• Anonym (Svårt)
    Du har en lite konstig syn på tingen...

Jag kan faktiskt tänka som du, när det gäller någon ung kille som haft ett One Night Stand på fyllan med någon äldre och erfarnare kvinna, som kanske till och med medvetet önskade bli gravid. Då kan det kännas ojuste att han ska drabbas av den utgiften i 18-20 år. Men inte ens DÅ kan jag se, att man kan göra på något annat sätt - det är trots allt det minst orimliga, att båda föräldrarna ÄR försörjningsskyldiga efter förmåga. Samhället måste ändå lägga ut så mycket, till alla de par och ensamstående som inte kan försörja sig själva, och än mindre sina barn...

Men när det handlar om ett gift par, eller för den delen ett samboende par i ett seriöst och långsiktigt förhållande - NÄ. Där är det SJÄLVKLART att båda ska stå för försörjningen av de barn som blir till, helt oavsett om det var planerat eller inte, och helt oavsett om de fortsätter att leva tillsammans eller inte. Jag fattar inte hur man kan tycka annat! 
  • korngryn
    Anonym (Svårt) skrev 2019-10-13 14:32:47 följande:

Du har en lite konstig syn på tingen...

Jag kan faktiskt tänka som du, när det gäller någon ung kille som haft ett One Night Stand på fyllan med någon äldre och erfarnare kvinna, som kanske till och med medvetet önskade bli gravid. Då kan det kännas ojuste att han ska drabbas av den utgiften i 18-20 år. Men inte ens DÅ kan jag se, att man kan göra på något annat sätt - det är trots allt det minst orimliga, att båda föräldrarna ÄR försörjningsskyldiga efter förmåga. Samhället måste ändå lägga ut så mycket, till alla de par och ensamstående som inte kan försörja sig själva, och än mindre sina barn...

Men när det handlar om ett gift par, eller för den delen ett samboende par i ett seriöst och långsiktigt förhållande - NÄ. Där är det SJÄLVKLART att båda ska stå för försörjningen av de barn som blir till, helt oavsett om det var planerat eller inte, och helt oavsett om de fortsätter att leva tillsammans eller inte. Jag fattar inte hur man kan tycka annat! 

Ts har skrivit att hon kan tänka sig att ta hand om barnet själv. Då förutsätter jag att hon också kommer stå för hela försörjningen själv. Försörjning är ju liksom punkt 1A när det gäller att ta hand om ett barn.
  • korngryn
    Anonym (Stina) skrev 2019-10-13 11:40:59 följande:

Tänker du att TS man inte vet hur barn blir till, eller? Hur skulle hon köra över honom i det här? Hade han absolut inte velat riskera fler barn, hade han kunnat sterilisera sig. Simple as that.

Ja, det borde han absolut ha gjort, men nu gjorde han inte det och det går inte att ändra i efterhand. Han trodde antagligen att ts spiral var 100 % säker och han verkar inte ha engagerat sig särskilt mycket och läst på om hur det funkar, för i så fall hade han vetat att inga p-medel, inte ens sterilisering är 100 %.
  • molly50
    Är det inte lite väl övermaga att kräva att kvinnan ska göra abort när man själv inte gjort det minsta för att försöka förhindra att en sådan här situation ska uppstå?
  • Anonym (Knepigt?)

Men han (mannen i fråga) har ju rätt att inte vilja ha barn/flera barn! Precis som vi kvinnor kan också känna likadant, att vi vill inte ha barn.
    Det är bara en skillnad att killar oftast har inte mycket att säga om det - det är vi kvinnor som har makten!

Så jag förstår både kvinnan och killen... Knepigt...

Svar på tråden V 16 - maken vägrar barn