• Cattapult

V 16 - maken vägrar barn

Fick veta att jag är i 15 fullgångna veckor i torsdags

Såg barnet på ultraljud

Helt i chock

Trodde V. 6-8 max 10

Ett barn i magen

Min man 3 barn sedan tidigare ( 8,10 & 13år)

Jag 12-årig dotter

Min man sa nu imorse att han inte vill fortsätta graviditeten.

Att han inte tänker och vill ha fler barn

Så om jag fortsätter detta får jag göra det på egen hand. Han vill inte.

• Svar på tråden V 16 - maken vägrar barn
  • molly50
    Aiyana skrev 2019-10-14 12:26:00 följande:
    Men mannen kan ju inte tvinga TS till abort. Han kan däremot tvinga henne att välja mellan ett fortsatt liv med honom eller att behålla barnet. 
    Jo,men det är ju mer eller mindre utpressning,tycker jag.
    Det är inget man behöver när graviditeten är ett faktum och man behöver stöd i att fatta ett beslut.
  • molly50
    Anonym (Knepigt?) skrev 2019-10-14 18:47:17 följande:
    Håller med!
    Män har inte mycket att säga när /om kvinnan bestämmer sig att behålla barnet/skaffa barnet..
    Vet några exempel (bland annan min egen halvsyster) där kvinnor rentav lurar män genom att säga att de käkar p-piller... För att bli gravida... Tråkigt...
    Men det är ju en annan sak. Det är ju ett avskyvärt beteende.
    Men TS har inte lurat sin man på något sätt. Det var en olyckshändelse då TS trodde att hon var skyddad,men spiralen hade åkt ut.
    Och oavsett om kvinnan ljuger om att hon använder skydd eller inte så har mannen ett eget ansvar för var hans spermier hamnar.
    Han kan också skydda sig.
  • molly50
    Anonym (Svårt) skrev 2019-10-14 19:04:55 följande:
    Tycker att sterilisering bagatelliseras i sådana här trådar. Det är ju ett irreversibelt ingrepp. Eller man måste räkna med att det är det i alla fall, även om det finns en del möjligheter idag både att försöka återställa sädesledaren, och att ta ut spermier ur bitestikeln via biopsi och göra IVF. Men chanserna är små att något av detta ska leda till ett barn, så den man som gör ingreppet måste räkna med att han blir steril för livet. Och särskilt för en man, innebär det väldigt många år då han i normalfallet skulle ha haft kvar sin fertilitet, och då mycket kan hinna hända.

Tänk om han förlorar de barn han har, i en bilolycka, flygolycka, brand eller epidemi? Eller tänk om han förlorar kontakten med sina barn när de blir vuxna, samtidigt som han har en ny ung kvinna i sitt liv, som gärna skulle vilja ha barn? Det här scenariot händer ofta t.ex. män som gifter sig med en ung kvinna från Thailand eller Ukraina. De vuxna barnen tar avstånd... men då har paret möjligheten att skaffa sig en ny kull!

Kondom är krångligt, dyrt och tar bort en del av känslan. Inget som etablerade par använder i längden (om det inte finns väldigt speciella skäl, som att den ena har AIDS). 
    Men i det här fallet så har TS man varit tydlig med att han inte vill ha fler barn.
    och det har han vetet om längre.
    Och då är väl sterilisering en bra läsning.
    Abort är ju faktiskt också ett ingrepp. Ett ingrepp som faktiskt också kan leda till sterilitet i värsta fall.
    Och som i många fall leder till ett psykiskt lidande.
    Så om mannen absolut inte vill ha barn och inte sterilisera dig så återstår att använda kondom eller att avstå från sex.
    I TS och hennes mans fall finns det goda skäl att använda kondom om han inte vill sterilisera sig. Att han inte vill ha fler barn.
    Det är en väldigt liten uppoffring. Även om han tycker att det tar bort känslan.
    Men det är en rätt stor uppoffring att proppa sig full med hormoner (kanske under många års tid) som kan ta bort sexlusten och ge andra biverkningar.
    Det är också en stor uppoffring att göra abort mot sin vilja.
    Framförallt när nästan halva graviditeten har gått.
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Sadsmiley) skrev 2019-10-14 20:52:14 följande:
    Som svar för mina spekulationer så har de ISÅFALL kommit överens som par, ännu en gång. Det är inte enbart mannen, och konsekvenserna får de lida tillsammans som ett par men fortsätt du att skuldbelägga den enskilde.

Har det fattats beslut kring skydd mot graviditet och man kommit överens om att man inte vill ha barn så har man helt klart gjort allt förutom att samtycka att man vill ha barn i framtiden. Man använder inte preventivmedel för skojs skull, det förstärker bara faktumet att det fanns en gemensam överenskommelse.

Jag kan inte göra något annat än att tycka synd om barn som kan komma att växa upp utan en biologisk förälder på grund av vårdslöshet från två vuxna människor.
    Men att man använder skydd betyder inte att man lovar, eller måste, göra en abort vid en eventuell graviditet. Det borde varenda vettig, mogen vuxen fatta. Har man sex kan det bli en graviditet och man kan även, som i TS fall, upptäcka den sent och då kan det hända att man får sig en bebis, oavsett hur mycket skydd man använt och oavsett om man ville ha barnet från början eller inte.
  • Anonym (nä)
    Anonym (Sadsmiley) skrev 2019-10-14 20:52:14 följande:
    Som svar för mina spekulationer så har de ISÅFALL kommit överens som par, ännu en gång. Det är inte enbart mannen, och konsekvenserna får de lida tillsammans som ett par men fortsätt du att skuldbelägga den enskilde.

Har det fattats beslut kring skydd mot graviditet och man kommit överens om att man inte vill ha barn så har man helt klart gjort allt förutom att samtycka att man vill ha barn i framtiden. Man använder inte preventivmedel för skojs skull, det förstärker bara faktumet att det fanns en gemensam överenskommelse.

Jag kan inte göra något annat än att tycka synd om barn som kan komma att växa upp utan en biologisk förälder på grund av vårdslöshet från två vuxna människor.
    De har kommit överens om att använda preventivmedel, inte göra abort om preventivmedlet inte levererar. Abort till är inte för mannens skull, det är helt upp till kvinnan vad hon vill göra med sin kropp. Och ja jag lägger skulden på mannen, det är ju han som inte är nöjd med situationen om TS föder barnet. Han har själv satt sig i den sitsen. Vill man inte ha barn får man skydda sig ordentligt eller avstå vaginalt sex.
  • Anonym (Sadsmiley)
    Anonym (Stina) skrev 2019-10-14 22:16:54 följande:
    Men att man använder skydd betyder inte att man lovar, eller måste, göra en abort vid en eventuell graviditet. Det borde varenda vettig, mogen vuxen fatta. Har man sex kan det bli en graviditet och man kan även, som i TS fall, upptäcka den sent och då kan det hända att man får sig en bebis, oavsett hur mycket skydd man använt och oavsett om man ville ha barnet från början eller inte.
    Det tricksas ordentligt här, argumenterar du emot mig? Väldigt lite av det du skriver argumenterar emot min sak.

Vad vi vet så finns det ett preventivmedel i bilden och en tidigare diskussion att den ena parten inte vill ha barn. Då vet antagligen båda parterna var den andre står.

Sedan vet vi inte om det diskuterats vad som händer om det ändå skulle bli barn trots spiralen, har de båda diskuterat detta? För att om man sagt att man inte vill ha barn i framtiden, kommit överens och inget annat har sagts så kan man ju inte göra annat än att förmoda att den ena parten har förstått allt som det innefattar. Om så är fallet så har de misslyckats som ett par att klargöra detta, dvs det är inte den enskildes fel som ni gärna försöker få det att verka.

Så nej, jag har inte sagt att någon måste göra abort.
    Anonym (nä) skrev 2019-10-14 22:17:16 följande:
    De har kommit överens om att använda preventivmedel, inte göra abort om preventivmedlet inte levererar. Abort till är inte för mannens skull, det är helt upp till kvinnan vad hon vill göra med sin kropp. Och ja jag lägger skulden på mannen, det är ju han som inte är nöjd med situationen om TS föder barnet. Han har själv satt sig i den sitsen. Vill man inte ha barn får man skydda sig ordentligt eller avstå vaginalt sex.

De kanske de inte har gjort om man får spekulera, men visste de båda parterna om detta är då frågan. Jag tycker att det är en såpass viktig fråga att man inte bara kan spela bort det med att man inte har lovat/diskuterat någonting om det.

Anonym (Sadsmiley) skrev 2019-10-14 20:05:08 följande:
    Men ännu en gång, det viktiga är barnets framtid vilket du aktivt knuffar undan för att försvara människors rättigheter som ingen har ifrågasatt
    Jag får nog citera mig själv för att folk inte läser ordentligt. Ännu en gång ingen som har ifrågasatt människors rättigheter att göra egna val, det handlar om en bräsch i en överenskommelse där en part har sagt nej till barn, ett nej är ett nej, och båda parter har varit oförsiktiga och kanske delvis otydliga med vad de båda vill.

Med de premisserna är det ju inte konstigt att den som sagt nej är missnöjd och inte vill fortsätta en relation om den andre totalt struntar i vilket. Ingen vill ju vara i den sitsen i sin relation oavsett kön.

Så nej, det är inte den enskildes fel ännu en gång. Det är fortfarande båda som agerat fel som ett par.
  • Anonym (nä)
    Anonym (Sadsmiley) skrev 2019-10-15 00:03:09 följande:
    Det tricksas ordentligt här, argumenterar du emot mig? Väldigt lite av det du skriver argumenterar emot min sak.

Vad vi vet så finns det ett preventivmedel i bilden och en tidigare diskussion att den ena parten inte vill ha barn. Då vet antagligen båda parterna var den andre står.

Sedan vet vi inte om det diskuterats vad som händer om det ändå skulle bli barn trots spiralen, har de båda diskuterat detta? För att om man sagt att man inte vill ha barn i framtiden, kommit överens och inget annat har sagts så kan man ju inte göra annat än att förmoda att den ena parten har förstått allt som det innefattar. Om så är fallet så har de misslyckats som ett par att klargöra detta, dvs det är inte den enskildes fel som ni gärna försöker få det att verka.

Så nej, jag har inte sagt att någon måste göra abort.
    Anonym (nä) skrev 2019-10-14 22:17:16 följande:

De kanske de inte har gjort om man får spekulera, men visste de båda parterna om detta är då frågan. Jag tycker att det är en såpass viktig fråga att man inte bara kan spela bort det med att man inte har lovat/diskuterat någonting om det.

Jag får nog citera mig själv för att folk inte läser ordentligt. Ännu en gång ingen som har ifrågasatt människors rättigheter att göra egna val, det handlar om en bräsch i en överenskommelse där en part har sagt nej till barn, ett nej är ett nej, och båda parter har varit oförsiktiga och kanske delvis otydliga med vad de båda vill.

Med de premisserna är det ju inte konstigt att den som sagt nej är missnöjd och inte vill fortsätta en relation om den andre totalt struntar i vilket. Ingen vill ju vara i den sitsen i sin relation oavsett kön.

Så nej, det är inte den enskildes fel ännu en gång. Det är fortfarande båda som agerat fel som ett par.
    Nej vi vet ju egentligen inte hur de har diskuterat, kommit överens eller lovat varandra. Men hur du än spekulerar och vilka villkor du tycker gäller när man använt preventivmedel så har båda gått med på att det finns en risk för dem att blir gravida. Båda gick med på att använda en preventivmetod som kunde resultera i barn. Så båda bär ansvaret för att graviditeten blev. Vill man verkligen inte ha barn så får man främst ta ansvar för själv att det inte händer, par-relation eller ej.
  • Anonym (Sadsmiley)
    Anonym (nä) skrev 2019-10-15 01:52:38 följande:
    Nej vi vet ju egentligen inte hur de har diskuterat, kommit överens eller lovat varandra. Men hur du än spekulerar och vilka villkor du tycker gäller när man använt preventivmedel så har båda gått med på att det finns en risk för dem att blir gravida. Båda gick med på att använda en preventivmetod som kunde resultera i barn. Så båda bär ansvaret för att graviditeten blev. Vill man verkligen inte ha barn så får man främst ta ansvar för själv att det inte händer, par-relation eller ej.
    Jag kan inte annat än att få vibben att du tycker att jag selektivt spekulerar för att gynna min synvinkel. Vi kanske ska ta ut spekulationerna ur sammanhanget så du slipper repetera din poäng om och om igen.

Det som är etablerat är att mannen inte vill ha barn och att TS använde preventivmedel, jag kanske spekulerade en aning kring överenskommelsen av detta även om det inte är långsökt, men jag kan definitivt säga att man inte använder sig av preventivmedel när man har gjort planer på att skaffa barn, snarare tvärtom. Den enda kvartstående spekulationen är då om de diskuterat abort-frågan vilket ändå inte spelar någon roll egentligen eftersom vare sig det gjort det eller inte så har deras snedsteg som par resulterat i en situation där de är oense över en så viktig fråga.

Istället för att försöka skuldbelägga en viss person och rabbla upp alla människors grundläggande rättigheter så får man ju inte glömma bort barnet, för det finns inga vinnare bland de vuxna om barnet påverkas negativt.

Sedan så kan man ju tycka att det är långsökt i din spekulation att de har samtyckt till barn bara för att de var överens om ett skydd som inte är 100% säkert, för ingen preventiv metod är 100% säker. Att vara medveten om att det finns risker och att samtycka till barn är inte samma sak men det verkar vara en slutsats som du dragit själv. Man använder inte preventivmedel för att vara 0,5% säker på att få barn, man använder det för att vara 99,5% säker på att inte få barn.

Att man ska avstå från sex för att det inte är 100% säkert är lite argumentfattigt för att faktum är att ingenting i livet är 100% säkert, såfort du lämnar ditt hem så vet man ju aldrig vad omvärlden slänger din väg, ska man avstå från att lämna sitt hem och leva livet för att det inte är 100% säkert därute? För det är slutsatsen man kan dra av det argumentet.
  • möjligt
    Anonym (Sadsmiley) skrev 2019-10-15 06:48:59 följande:

Jag kan inte annat än att få vibben att du tycker att jag selektivt spekulerar för att gynna min synvinkel. Vi kanske ska ta ut spekulationerna ur sammanhanget så du slipper repetera din poäng om och om igen.

Det som är etablerat är att mannen inte vill ha barn och att TS använde preventivmedel, jag kanske spekulerade en aning kring överenskommelsen av detta även om det inte är långsökt, men jag kan definitivt säga att man inte använder sig av preventivmedel när man har gjort planer på att skaffa barn, snarare tvärtom. Den enda kvartstående spekulationen är då om de diskuterat abort-frågan vilket ändå inte spelar någon roll egentligen eftersom vare sig det gjort det eller inte så har deras snedsteg som par resulterat i en situation där de är oense över en så viktig fråga.

Istället för att försöka skuldbelägga en viss person och rabbla upp alla människors grundläggande rättigheter så får man ju inte glömma bort barnet, för det finns inga vinnare bland de vuxna om barnet påverkas negativt.

Sedan så kan man ju tycka att det är långsökt i din spekulation att de har samtyckt till barn bara för att de var överens om ett skydd som inte är 100% säkert, för ingen preventiv metod är 100% säker. Att vara medveten om att det finns risker och att samtycka till barn är inte samma sak men det verkar vara en slutsats som du dragit själv. Man använder inte preventivmedel för att vara 0,5% säker på att få barn, man använder det för att vara 99,5% säker på att inte få barn.

Att man ska avstå från sex för att det inte är 100% säkert är lite argumentfattigt för att faktum är att ingenting i livet är 100% säkert, såfort du lämnar ditt hem så vet man ju aldrig vad omvärlden slänger din väg, ska man avstå från att lämna sitt hem och leva livet för att det inte är 100% säkert därute? För det är slutsatsen man kan dra av det argumentet.

Jag förstår inte riktigt vad du menar. Tar vi bort spekulationerna så har paret kommit överens om att använda ett preventinmedel. Ett preventinmedel som de båda får antas veta inte är 100 procent säkert.

Preventinmedlet användes för att främst mannen inte ville ha fler barn.

Nu blev det en graviditet iaf.

Ingen har sagt att mannen inte har rätten att lämna. Den som omnämns är väl om det är en moralisk sak för en partner att lämna när motgångar sker. TS har beslutet om abort eller ej och det är inget som ska blandas ihop med den tidigare diskussionen om preventinmedel. I det beslutet kring hennes kropp är hon själv och hon får väga alla faktorer som det medför såsom att bli ensam eller att barnet inte är friskt eller om hon tror sig orka eller ha råd etc. De har väl Eftersom de är gifta diskuterat och ämnat följas åt även genom motgångar. Du säger att mannen blir överkörd nu. Nej han blir inte överkörd bara för att TS inte omedelbart tar Hans ord för lag och genast gör abort i en nästan halvt genomgången graviditet. Hon har tagit in hans åsikt och ger den mycket eftertanke men hon vägen den även mot alla andra faktorer för henne. Och nej ingen tvingar TS man att bli förälder, utom möjligtvis biologin, om TS väljer att inte rädda honom från ytterligare ett barn är inte samma sak som att tvinga honom. Det är lika dumt som att säga att staten tvingar en kvinna att bli mamma om hon upptäcker en graviditet när det är för sent för abort. Du pratar om sannolikheter och att man måste leva sitt liv ändå, Ja det gör man och TS man har haft sin chans att göra sina val och ha sitt inflytande och nu är det läge att vänta och se vilka konsekvenserna råkade bli. Ditt resonemang blandar ihop preventinmedel och aborter och det är inte samma sak. Att göra en abort är för många kvinnor inte ett alternativ och ingen kan förutsätta att en abort automatiskt kommer att ske bara för att graviditeten inte var pkanerad. Den där samtyckeslagen som du nämner skulle då åtföljas av tvångsaborter men jag antar även fängelsestraff för de män som bestämmer sig för att egensidigt sluta ta ett 50 procentigt föräldra ansvar någonstans under de nästa 18 åren?

Jo det finns absolut ett alternativ till säkrare sex eller att avstå sex om man anser att det är en så fruktansvärd sak om man får ett barn till. Du kan använda dubbla eller trippla preventinmedel för att få ett i princip komplett skydd, du kan syssla med sex som inte leder till graviditet och abstinens är också ett alternativ och har varit för många människor i långa tider
Svar på tråden V 16 - maken vägrar barn