• Cattapult

V 16 - maken vägrar barn

Fick veta att jag är i 15 fullgångna veckor i torsdags

Såg barnet på ultraljud

Helt i chock

Trodde V. 6-8 max 10

Ett barn i magen

Min man 3 barn sedan tidigare ( 8,10 & 13år)

Jag 12-årig dotter

Min man sa nu imorse att han inte vill fortsätta graviditeten.

Att han inte tänker och vill ha fler barn

Så om jag fortsätter detta får jag göra det på egen hand. Han vill inte.

• Svar på tråden V 16 - maken vägrar barn
  • molly50
    molly50 skrev 2019-10-13 18:25:23 följande:
    Är det inte lite väl övermaga att kräva att kvinnan ska göra abort när man själv inte gjort det minsta för att försöka förhindra att en sådan här situation ska uppstå?
    I synnerhet när kvinnan har gått nästan halva graviditeten,ska tilläggas.
  • korngryn
    Anonym (Svårt) skrev 2019-10-13 14:32:47 följande:

Du har en lite konstig syn på tingen...

Jag kan faktiskt tänka som du, när det gäller någon ung kille som haft ett One Night Stand på fyllan med någon äldre och erfarnare kvinna, som kanske till och med medvetet önskade bli gravid. Då kan det kännas ojuste att han ska drabbas av den utgiften i 18-20 år. Men inte ens DÅ kan jag se, att man kan göra på något annat sätt - det är trots allt det minst orimliga, att båda föräldrarna ÄR försörjningsskyldiga efter förmåga. Samhället måste ändå lägga ut så mycket, till alla de par och ensamstående som inte kan försörja sig själva, och än mindre sina barn...

Men när det handlar om ett gift par, eller för den delen ett samboende par i ett seriöst och långsiktigt förhållande - NÄ. Där är det SJÄLVKLART att båda ska stå för försörjningen av de barn som blir till, helt oavsett om det var planerat eller inte, och helt oavsett om de fortsätter att leva tillsammans eller inte. Jag fattar inte hur man kan tycka annat! 

Sen behöver man ju bara läsa lite runt här på detta forum för att se att det inte alls är självklart att gifta par ska stå för försörjningen tillsammans. Det verkar inte helt ovanligt med män som tycker att det där med barnen och familjen är kärringens grej att stå för.
  • molly50
    Anonym (Knepigt?) skrev 2019-10-13 18:26:30 följande:

Men han (mannen i fråga) har ju rätt att inte vilja ha barn/flera barn! Precis som vi kvinnor kan också känna likadant, att vi vill inte ha barn.
    Det är bara en skillnad att killar oftast har inte mycket att säga om det - det är vi kvinnor som har makten!

Så jag förstår både kvinnan och killen... Knepigt...

Det hade kanske varit lättare för TS om hon inte hunnit gå nästan halva graviditeten och hunnit se barnet på UL osv.
  • korngryn
    molly50 skrev 2019-10-13 18:26:33 följande:

I synnerhet när kvinnan har gått nästan halva graviditeten,ska tilläggas.

Det är helt klart en komplicerande faktor. Blir det en abort av detta (vilket jag i och för sig inte tror) tycker jag ts ska tvinga sin man att vara med hela tiden aborten pågår för att han ska se vad han ställt till med och vad hon tvingas genomlida för hans skull. Han ska inte få sticka iväg och träna eller sitta framför tv:n eller vad han brukar göra på dagarna, utan sitta med ts hela tiden. Det kanske kan få honom att börja ta ansvar för sitt spermaskvättande om inte annat.
  • Anonym (nä)
    korngryn skrev 2019-10-13 18:23:50 följande:
    Ja, det borde han absolut ha gjort, men nu gjorde han inte det och det går inte att ändra i efterhand. Han trodde antagligen att ts spiral var 100 % säker och han verkar inte ha engagerat sig särskilt mycket och läst på om hur det funkar, för i så fall hade han vetat att inga p-medel, inte ens sterilisering är 100 %.
    Om han inte har brytt sig om att engagera sig så är det väl verkligen hans eget fel att det blev som det blev. Men ändå ska han slippa försörja barnet som han gjort tycker du. Och kvinnan ska betala priset för att rädda honom.
  • korngryn
    Anonym (nä) skrev 2019-10-13 18:41:55 följande:

Om han inte har brytt sig om att engagera sig så är det väl verkligen hans eget fel att det blev som det blev. Men ändå ska han slippa försörja barnet som han gjort tycker du. Och kvinnan ska betala priset för att rädda honom.

Ja, eftersom ts vill behålla barnet. Då får hon ju också räkna med att ha barnet 100 % av tiden och stå för hela inkomstbortfallet och alla kostnader. Hade det varit tvärtom, att HON ville göra abort och han behålla, kunde det kanske vara rimligt med underhåll.

Det rimliga är väl att den som vill ha barnet betalar det mentala och ekonomiska priset.
  • molly50
    korngryn skrev 2019-10-13 18:39:09 följande:
    Det är helt klart en komplicerande faktor. Blir det en abort av detta (vilket jag i och för sig inte tror) tycker jag ts ska tvinga sin man att vara med hela tiden aborten pågår för att han ska se vad han ställt till med och vad hon tvingas genomlida för hans skull. Han ska inte få sticka iväg och träna eller sitta framför tv:n eller vad han brukar göra på dagarna, utan sitta med ts hela tiden. Det kanske kan få honom att börja ta ansvar för sitt spermaskvättande om inte annat.
    Ja,om TS skulle göra en abort nu så får hon ju föda fram ett barn. 
    Om hennes man var med på UL så borde han ha sett det själv också.

Ja,det kan jag hålla med om. Men personligen så hade jag nog haft väldigt svårt för att förlåta och fortsätta leva med en människa som tvingat mig til en sådan sak.
    Speciellt när han själv hade kunnat förhindra det mycket tidigare. Genom att sterilisera sig t ex.
  • molly50
    korngryn skrev 2019-10-13 18:50:13 följande:
    Ja, eftersom ts vill behålla barnet. Då får hon ju också räkna med att ha barnet 100 % av tiden och stå för hela inkomstbortfallet och alla kostnader. Hade det varit tvärtom, att HON ville göra abort och han behålla, kunde det kanske vara rimligt med underhåll.

Det rimliga är väl att den som vill ha barnet betalar det mentala och ekonomiska priset.
    Fast mannen är ju inte heller oskyldig till att situationen överhuvudtaget har uppstått.
    Man är två om att ha sex.
    Och vill man absolut inte ha fler barn så får man väl försöka se till så att det inte blir så.
    Inte bara förlita sig på att den andra parten ska fixa det.
  • Anonym (nä)
    korngryn skrev 2019-10-13 18:50:13 följande:

Hon behöver inte räkna med att stå för alla kostnader själv. Man är två om att ett barn och fadern ska också betala för barnet han gjort. Underhåll är ett lågt pris att betala för övrigt när han kan slippa ifrån allt annat ansvar genom att hålla sig undan.
    Det rimliga är att den som vill ha abort betalar det mentala priset. Men det funkar inte så därför har kvinnan all rätt att välja bort abort.
  • Anonym (nä)
    molly50 skrev 2019-10-13 19:09:53 följande:
    Fast mannen är ju inte heller oskyldig till att situationen överhuvudtaget har uppstått.
    Man är två om att ha sex.
    Och vill man absolut inte ha fler barn så får man väl försöka se till så att det inte blir så.
    Inte bara förlita sig på att den andra parten ska fixa det.
    Exakt man har själv det ultimata ansvaret för att fixa sitt liv, man kan inte förvänta sig att någon annan ska betala priset för att städa upp i röran.
Svar på tråden V 16 - maken vägrar barn