• makeupgirl

Överviktig 7 åring, vad gör jag?

Hej

Har ett stort problem, min son som går på utredning på bup för uppmärksamhet, alltså adhd samt har svårt att förstå andras signaler. Han byter hela tiden aktivitet och det har alltid varit så att han varit galen i socker, vitt bröd, kolhydrater.

Han har alltid varit en standardavvikelse upp både längd och vikt.

Han vägrar vara med i sport som ger tävling mot andra, gick p parkour o simning vilket han ska gå igen. Han väger nog 36 kilo och är 130 lång, vi måste köpa kläder för en 10 åring. Försöker med allt positivt så det inte ska skapa skam. Han har blivit retad och han har en extremt utåtstående mage. Har sökt vårdcentralen för att se vad det kan vara.

Verkar dock vara att han hela tiden vill ha något i munnen.

Jag är medveten om att jag själv tycker att det är otroligt jobbigt då jag själv har ätstörning och är underviktig. Jobbigt när man vet att andra kanske tror att vi äter snabbmat. Lagar mat, varierad varje dag. Vad är ett bra mellanmål? Hans pappa är kraftig, jag har varit kraftig. Min stora son är 187 o väger 78 kg, väldigt aktiv 18 år.

Han säger att han hatar att duscha i skolan.

Hur hjälper jag min son att få en bra vikt? Han är ute o leker cyklar med kompisar. Men är väldigt bekväm. Vill inte skapa sämre självförtroende eftersom han redan har det.

Både hans pappa och jag är överens om detta, men han fuskar med ho om och han får pizza, glas mm.

Vad ska en sjuåring väga ca med

• Svar på tråden Överviktig 7 åring, vad gör jag?
  • makeupgirl

Hej

Han cyklar till o från skolan, är ute o leker, samt går på simning en ggn per vecka och ska börja på parkour igen snartdå han pga diagnos inte klarar av att tävla eller spela i ett lag, kan inte ens leka tre, blir konkurrens situation. Jag har träningsförbud själv, min man och andra son spelar fotboll och går promenader med hundarna.

• Anonym (B)
    makeupgirl skrev 2019-08-28 09:03:25 följande:

Hej, ja det är snarare så att han vill vara snäll och är lite bekväm somsagt. Men stämmer, alla måste vara med på tåget annars funkar det inte.

Jag lagar bra mat och gör alltid grönsaker till maten. Problemet ligger i att sonen hela tiden, tror av rastlöshet, vill ha något I munnen, samt om han är hos kompisar får saker där. Han äter nog egentligen bara för mycket när det är kolhydrater. Läsk får han inte alls. Han har godisstopp I ett år för att få en mobil, tyckte det var bättre. Äter bara en isglass och frukt till fredagsmyset. Inga kvällsmackor.

Saken är att eftersom jag själv har ätstörning och är underviktig så tycker jag att det är ångestframkallande att mitt barn är "tjock" men min stora son o man säger det försvinner med längden.

Jag vill stoppa det nu. För hans skull.

Tugga utlöser lugnande endorfiner, något som många djur använder, så även människan. 
  • makeupgirl

Hej

Ja hans psykolog har sagt att det är adhdn som spökar med ständig tuggning, han tar inte från skafferiet, (än) skulle heller inte tillåta sånt.

Vad är en betaätare? Typ emotionell ätare? Tack för tipsen. Någon annan med överviktigt barn här?

• Anonym (Anna)

Kanske helt ute och cyklar här men varför inte prova att introducera sockerfria tuggumin? Fungerar det istället för att äta något vore det en lösning.

Tuggbehovet kommer oavsett bli tillgodosatt, antingen med kläder, ätbara saker, pennor, leksaker osv
    Annars finns  https://funkamera.se/bita-tugga/ som är användbara och förstör inte några tänder.

• Anonym (Stenhård)

Ta bort allt godis,chips,snabbmat. Helst frukt också då det omvandlas till socker och blodsockret åker upp och ner. Köp hem Morötter, avokado.. allt handlar ju ofta hur mycket man får i sig kontra hur mycket man gör sig av med.

• Anonym (T)
    makeupgirl skrev 2019-08-28 03:53:06 följande:

Hej

Har ett stort problem, min son som går på utredning på bup för uppmärksamhet, alltså adhd samt har svårt att förstå andras signaler. Han byter hela tiden aktivitet och det har alltid varit så att han varit galen i socker, vitt bröd, kolhydrater.

Han har alltid varit en standardavvikelse upp både längd och vikt.

Han vägrar vara med i sport som ger tävling mot andra, gick p parkour o simning vilket han ska gå igen. Han väger nog 36 kilo och är 130 lång, vi måste köpa kläder för en 10 åring. Försöker med allt positivt så det inte ska skapa skam. Han har blivit retad och han har en extremt utåtstående mage. Har sökt vårdcentralen för att se vad det kan vara.

Verkar dock vara att han hela tiden vill ha något i munnen.

Jag är medveten om att jag själv tycker att det är otroligt jobbigt då jag själv har ätstörning och är underviktig. Jobbigt när man vet att andra kanske tror att vi äter snabbmat. Lagar mat, varierad varje dag. Vad är ett bra mellanmål? Hans pappa är kraftig, jag har varit kraftig. Min stora son är 187 o väger 78 kg, väldigt aktiv 18 år.

Han säger att han hatar att duscha i skolan.

Hur hjälper jag min son att få en bra vikt? Han är ute o leker cyklar med kompisar. Men är väldigt bekväm. Vill inte skapa sämre självförtroende eftersom han redan har det.

Både hans pappa och jag är överens om detta, men han fuskar med ho om och han får pizza, glas mm.

Vad ska en sjuåring väga ca med

En standardavvikelse över, innebär det från medel? Alla mina barn ligger ca två standardavvikelser under medel på både längd och vikt men upp till två avvikelser över / under medel på är ju helt normalt. Både min 10-åring och min 7-åring är kortast i klassen, 10-åringen tkr det är ganska jobbigt. Min sjuåring väger runt ca 20 kilo, men då är hon bara 115 cm lång. Helt ok säger skolhälsovården sålänge hon följer sin egen kurva. Alla barn är olika.

Låter ju även kanon att din son hittat aktiva fritidsintressen som han tkr är roliga! När du säger att det fuskas med maten hemma hos pappan, handlar det om någon gång ibland eller dagligen?
  • Scruffy

Gillar han att simma?

Finns det möjlighet att utöka med en andra gång i veckan?

Har han fått något simmärke?

Kan det uppmuntra honom att ta fler? Du kan ju själv köpa dem i simhallen eller beställa dem på nätet. En märkstavla att hänga på väggen.

Har er simhall någon rushkana? Gillar han den?
    Det blir ju lite motion att klättra upp för trappan till den och sedan trampa vatten/simma itll kanten. 

Att göra vattenbomber och simma tillbaka till kanten. Då blir det ju mer lek men samtidigt lite rörelse

I så fall kan ni ju gå dit fler gånger i veckan. Då kan du som har träningsförbud sitta på kanten och vakta honom.

Och ni kommer bort från hemmamiljön med massa mat. 

När han ät klar kan han få en morot eller äpple som återhämningsmål.

• Anonym (Överviktig son med)

Vi har infört knäckebröd på vardagar och 2 mjuka helgdagar,

Bytt ut pastan mot grönsaker.

Alltid äpplen till hands.

Fasta tider för mat däremellan drick vatten.

Har infört tuggummi (extra) däremellan.

Han är aktiv från att han stiger upp till han somnar.

Under sommaren har han tappat 2 kg och vuxit 5 cm

Så från 135/52 så är han nu 140/50

• Wench85

Jag skulle rekommendera er att chila lite.

Ni är under utredning, och i samband med det kan ni dels komma att få verktyg för att hantera eventuell adhd vilket kan påverka även kosten. Exempelvis om ni implementerar nya rutiner som även påverkar hur ofta och vad ni äter. Eller om han börjar medicinera kan både behovet av att tugga på nåt minska och ofta påverkas aptiten (många som börjar med Ritalin, Concerta och dylikt behöver äta extra fett för att inte rasa i vikt). Vidare kan ni genom kontakterna med BUP mm få tillgång till dietist om ni ber om det.

Men om ni redan nu vill göra något tycker jag att ni ska fortsätta ha som mål att inte göra maten till något konfliktfyllt. Öka vattenintaget under dagen (magen blir full), öka nyttiga mellanmål (tugga på morötter, ha alltid frukt tillgängligt etc). Testa tuggummi. Testa tuggisar, exempelvis https://funkamera.se/bita-tugga/

• JoemisoL

Hemma hos oss har vi perioder rutinen:

Mån-fre: Havregrynsfrukost

Lör-sön: hembakade nyttiga scones, eller köpmackor/bullar

Mellanmål ska vara nyttiga som frukt eller naturell nötter.

Jag brukar ge min tjej en frukt direkt efter maten för att bli extra-extra mätt och hålla sig till läggdags samt för att förekomma sötsug. Har hon inte gillat maten kan jag göra en fruktsallad som kvällsfika.

Viktigt att föregå med gott exempel! Drick vatten till lunch och middag och ha alltid tillgång till smaksatt vatten. Ibland är det själva pillandet med ngt som stimulerar, när man ser på TV eller paddan. Många ggr misstar man även sin törst för att vara sötsug. Köp en cool snygg vattenflaska som han alltid kan ha med sig.

Min dotter älskar godsaker! Och jag och hennes pappa (separerade) har ibland inte sett på intaget på samma sätt, jag har liksom fått kompensera min vecka för all skräpmat veckan tidigare... samtidigt vill jag förmedla en chill inställning till mat och snacks. Brukar säga att det är viktigt att äta mat som kroppen växer, blir stark och frisk av i första hand. Den mesta mat ska inte framställas i fabrik, utan ska vara ganska orörd för då mår våra kroppar bäst av den. Sen är godsaker ok hos oss då och då - även i veckorna - men fokus ligger alltid på näringsrika snacks först som smoothies, naturella nötter, bör, frukt osv.

• makeupgirl

Tack för alla tips

Pappan och jag är gifta o bor ihop, men han har nog inte förstått allvaret i det hela, trott att jag nojat. Märker nu att det blir jobbigt att se honom stå att spegla sig o säga att han är tjock. Jag vill bara att han ska vara hälsosam, samtidigt har man sett på olika program om vuxna m edövervikt som skyller på att de inte fick socker som mindre eller att föräldrarna tryckt ner dem o inte känt att de duger. Det är det värsta, de ska känna sig älskade oavsett, men kärlek är inte godis och annat kolhydrat rikt.

Tog bort plattan igår, de får leka ute, alla ungar kommer o spelar. Han får spela på helgen ett par timmar.

Ja han har fått köpa alla simmärken och hans pappa är tränare för dem. Men han väntar på plats för uppflyttning till en bättre grupp. Antar att det blir mer rörelse då.

Han gnäller på mig att jag ska inte vara så smal, ha ha, alla är olika.

Mindre intag o mer rörelse som någon sa.

• Anna SK

Bra ovan med storkok osv. Det är svårt att få bort sötsugen - tom för oss vuxna. Lättast är ju att inte ha det som är onyttigt hemma. Vi har inte det för min man kan inte hålla sig... ????

Börja med att förbättra en måltid och fortsätt unna er på fredagar/lördagar så blir det inte lika betungande.

Frukost t.ex hjälper ju för en bra start.

Vi gör ibland bananpannkakor till vår dotter. Då äter hon sin frukost (eller mellis) utan att tveka & får bara i sig bra saker. Jag gör den kvällen innan & värmer i folie i ugnen. Micro går säker med. Bär från frysen tinar jag i kylen över natten.

1banan mosas, 2 ägg, kanel efter smak (ganska mkt ändå...typ en tesked) och ca 1 dl havregryn så blir de lite matigare. Kolla konsistensen, rinnig med struktur. Stek i kokosolja så får de en rundare smak. Stek lite o smaka av, kanske behövs mer kanel. Servera med frukt/bär och ev kesella (naturell).

Dessa håller i kylen några dagar och kan även frysas.

Smoothies är ju också grymt och håller en dag i kylen. Där kan man ju även ha i nyttiga saker som de kanske inte äter som broccoli & spenat.

Du tänker rätt & månar om honom. Det kommer gå fint. Hjälp honom ur sockerbehovet nu så blir det lättare sedan. Och kramas mycket!

??

• Anonym (Lala)

Hur stora portioner mat äter han? Tar han alltid om när ni äter middag? Kanske behöver han hjälp med att förstå hur mycket en normalstor portion är och inte överäta vid varje måltid?

• nnnnnnnn

Vi har lagt upp en lagom portion mat (inkl. grönsaker) och när den är slut så äter man lite morötter, sallad, gurka och dricker ett halvt glas vatten. Sen väntar men lite och känner efter om man orkar mer mat.
    Då hinner man känna efter på riktigt, det tar lite tid att knapra morotsstavar och magen hinner informera hjärnan om läget!

• nnnnnnnn

och fråga nr 1 är väl:
    är barnet överviktigt?

För om längden och vikten följer varandra så är barnet inte överviktigt...

vet en som gav sin 6-månaders halva ersättningsportioner för att barnet inte skulle fortsätta vara överviktigt... När jag påpekade att barnet var väldigt smalt och dessutom konstant missnöjt så fick jag reda på att barnet faktiskt legat 3 kurvor över normalvikt på sista kollen = mamman fick panik över att barnet inte var normalviktigt.
    Att barnet låg 3 kurvor över normallängden spelade tydligen ingen roll. Inte heller att BVC tyckte att barnet följde sina egna kurvor fint. För mamman fick viktnoja och föreläste om hur otroligt viktigt det var att man inte övergödde barnen i tidig ålder.

Svar på tråden Överviktig 7 åring, vad gör jag?