Överviktig 7 åring, vad gör jag?
Hej
Har ett stort problem, min son som går på utredning på bup för uppmärksamhet, alltså adhd samt har svårt att förstå andras signaler. Han byter hela tiden aktivitet och det har alltid varit så att han varit galen i socker, vitt bröd, kolhydrater.
Han har alltid varit en standardavvikelse upp både längd och vikt.
Han vägrar vara med i sport som ger tävling mot andra, gick p parkour o simning vilket han ska gå igen. Han väger nog 36 kilo och är 130 lång, vi måste köpa kläder för en 10 åring. Försöker med allt positivt så det inte ska skapa skam. Han har blivit retad och han har en extremt utåtstående mage. Har sökt vårdcentralen för att se vad det kan vara.
Verkar dock vara att han hela tiden vill ha något i munnen.
Jag är medveten om att jag själv tycker att det är otroligt jobbigt då jag själv har ätstörning och är underviktig. Jobbigt när man vet att andra kanske tror att vi äter snabbmat. Lagar mat, varierad varje dag. Vad är ett bra mellanmål? Hans pappa är kraftig, jag har varit kraftig. Min stora son är 187 o väger 78 kg, väldigt aktiv 18 år.
Han säger att han hatar att duscha i skolan.
Hur hjälper jag min son att få en bra vikt? Han är ute o leker cyklar med kompisar. Men är väldigt bekväm. Vill inte skapa sämre självförtroende eftersom han redan har det.
Både hans pappa och jag är överens om detta, men han fuskar med ho om och han får pizza, glas mm.
Vad ska en sjuåring väga ca med