Inlägg från: Anonym (B) |Visa alla inlägg
  • Anonym (B)

Överviktig 7 åring, vad gör jag?

Dum fråga men ändå, ni kan inte få kontakt med en dietist som hjälper er att få till kosten på ett sunt sätt.
    Och då ska pappan vara med så han förstår konsekvenserna av att slarva. 

Jag har fått lära mig att man är en betaätare när man är sån som ständigt vill ha något i munnen.
    Tugga är ju lugnande även för oss människor, så en del av oss har säkert större behov.
    Jag är själv en betaätare och ja, det känns tomt på något konstigt sätt när jag inte har något i munnen.

Ett tips jag har är att skala ett knippe morötter, sätta dom i isvatten i en bunke långt ner i kylskåpet så sonen når dom själv. 
    Och sen låta honom ta av dom om han blir sugen. 

• Anonym (B)
    makeupgirl skrev 2019-08-28 09:03:25 följande:

Hej, ja det är snarare så att han vill vara snäll och är lite bekväm somsagt. Men stämmer, alla måste vara med på tåget annars funkar det inte.

Jag lagar bra mat och gör alltid grönsaker till maten. Problemet ligger i att sonen hela tiden, tror av rastlöshet, vill ha något I munnen, samt om han är hos kompisar får saker där. Han äter nog egentligen bara för mycket när det är kolhydrater. Läsk får han inte alls. Han har godisstopp I ett år för att få en mobil, tyckte det var bättre. Äter bara en isglass och frukt till fredagsmyset. Inga kvällsmackor.

Saken är att eftersom jag själv har ätstörning och är underviktig så tycker jag att det är ångestframkallande att mitt barn är "tjock" men min stora son o man säger det försvinner med längden.

Jag vill stoppa det nu. För hans skull.

Tugga utlöser lugnande endorfiner, något som många djur använder, så även människan. 
Svar på tråden Överviktig 7 åring, vad gör jag?