• Anonym (Förkrossad)

Han vill inte ha barnet!

Har ett förhållande sen 8 år tillbaka, vi har två barn ihop och har ju nu fått reda på att jag oplanerat blivit gravid igen. Blev det förra året med som slutade i missfall och var tydlig med att jag inte klarar en abort om det sker igen eftersom jag mådde så dåligt efter missfallet.

Problemet är att min sambo inte alls vill ha detta barn, vi plussade för en vecka sen typ och kan knappt säga ordet graviditet nära honom utan att han blir nedstämd, suckar och stirrar tomt ut i luften. Han är tydlig med att han inte är arg på mig för detta och att hans kärlek för mig är densamma, så inte så att han försöker övertala mig åt nått håll. Men han mår otroligt dåligt nu (jag också för den delen) och jag blir ju även väldigt orolig för framtiden.

Han säger att han inte orkar ett barn till och han såg fram emot att barnen börjar bli mer självständiga så han orkar inte börja om.. (barnen är 2 & 5 år gamla)

Finns det någon som vart i samma sits och hur gick det för er?

• Svar på tråden Han vill inte ha barnet!
  • molly50
    Anonym (Lene98) skrev 2019-07-20 20:04:24 följande:
    Det står ju klart och tydligt överväga abort, inte springa iväg till abortkliniken bums och få det överstökat. Att diskutera något med sin man, tänka, vrida och vända på det, handlar om respekt och förnuft.

Att direkt utesluta ett alternativ fast man ser att ens man mår så dåligt är respektlöst. Lika respektlöst som det vore att tvinga någon till abort. Som ingen här har förespråkat.

Som sagt, att överväga olika alternativ och inte direkt utesluta något är det bästa i längden. Inte göra något förhastat utan tänka igenom olika scenarier. Varav abort är ett. Prata med sin man så han känner att han är inkluderad och lyssnad på, inte överkörd.
    TS har ju övervägt det och insett att hon inte klarar av det.
    TS är också en människa med känslor. och likaväl som det kan sluta med skilsmässa för att hon behåller,likaväl kan det sluta med skilsmässa om hon tvingas till abort mot sin vilja.
    Nu har ju TS man ställt sig på kö till sterilisering. Men tills dess så får han väl använda kondom om han absolut inte vill ha fler barn.
    Han är vuxen och borde veta vad sex kan leda till.
  • molly50
    Anonym (Åke) skrev 2019-07-20 20:46:21 följande:

Du får göra abort för husfridens skull. Det är din uppoffring som du får göra och som kommer spela till din favör i framtiden.

Och kvinnan ska väl samtidigt ställa upp på sex för husfridens skull? Eller?
    Onödig kommentar.
  • Bagar Bengtsson
    molly50 skrev 2019-07-21 11:46:28 följande:
    TS har ju övervägt det och insett att hon inte klarar av det.
    TS är också en människa med känslor. och likaväl som det kan sluta med skilsmässa för att hon behåller,likaväl kan det sluta med skilsmässa om hon tvingas till abort mot sin vilja.
    Nu har ju TS man ställt sig på kö till sterilisering. Men tills dess så får han väl använda kondom om han absolut inte vill ha fler barn.
    Han är vuxen och borde veta vad sex kan leda till.

De använde kondom. Han tog sitt ansvar men kanske skulle de kört med dubbla preventivmedel.

Till TS: Jag är man och kan förstå din mans situation. Han känner sig maktlös men han förstår ju att det måste vara du som bestämmer i detta fall. Han kommer kanske må bättre när barnet föds men det är ingen självklarhet. Detsamma gäller dig, du kommer vid en abort må dåligt och ingen vet hur länge du kommer göra det, en månad, ett år eller hela livet?

Det finns inget svar på din fråga och ingen kan svara på hur det kommer bli beroende på utfall. Det ni kan göra är att komma överrens om att så gott det går stötta varandra.

• Anonym (Förkrossad)
    Bagar Bengtsson skrev 2019-07-21 12:13:53 följande:

De använde kondom. Han tog sitt ansvar men kanske skulle de kört med dubbla preventivmedel.

Till TS: Jag är man och kan förstå din mans situation. Han känner sig maktlös men han förstår ju att det måste vara du som bestämmer i detta fall. Han kommer kanske må bättre när barnet föds men det är ingen självklarhet. Detsamma gäller dig, du kommer vid en abort må dåligt och ingen vet hur länge du kommer göra det, en månad, ett år eller hela livet?

Det finns inget svar på din fråga och ingen kan svara på hur det kommer bli beroende på utfall. Det ni kan göra är att komma överrens om att så gott det går stötta varandra.

Jag kan själv inte ha några preventivmedel så därför vi kört med kondom, så dubbelt skydd funkar inte heller.

Ja allt jag vet nu är att det är tufft nu och jag hoppas det snart blir bättre! Håller även tummarna för att det inte är tvillingar!
  • molly50
    Bagar Bengtsson skrev 2019-07-21 12:13:53 följande:

Ok. Då har jag missat det. Ber om ursäkt för det.
    Jag håller med om att dubbla preventivmedel kanske hade varit bra tills han är steriliserad.
  • Anonym (Förkrossad)
    molly50 skrev 2019-07-21 14:01:02 följande:

Ok. Då har jag missat det. Ber om ursäkt för det.

Jag håller med om att dubbla preventivmedel kanske hade varit bra tills han är steriliserad.

Som jag skrev här uppe så funkar inga andra preventivmedel för mig pga hälsoskäl så vi har skyddat oss bäst vi kan. Haft på kondomen från start men ändå blivit bebis.
  • BurningDiamond
    Anonym (Förkrossad) skrev 2019-07-21 14:11:46 följande:
    Som jag skrev här uppe så funkar inga andra preventivmedel för mig pga hälsoskäl så vi har skyddat oss bäst vi kan. Haft på kondomen från start men ändå blivit bebis.
    Fast dubbla preventivmedel kan ju fungera ändå? Eller du kan inte använda t. ex. pessar eller kopparspiral heller? Oavsett vilket är det en helt oväsentlig diskussion eftersom graviditeten är ett faktum.

Det finns inget bra svar här. Att göra abort utan att själv känna att det är rätt kommer förmodligen döda ert äktenskap. Att bli förälder trots att båda är överens om att ni har skyddat er efter bästa förmåga och varit överens om inga fler barn kommer också förmodligen döda ert äktenskap. Om mannen dessutom vägrar söka hjälp via samtalsstöd antingen själv eller tillsammans, så ser det än mindre hoppfullt ut.

I din sits hade jag börjat fundera på hur jag ska ro runt det hela om ni går isär.
  • molly50
    Anonym (Förkrossad) skrev 2019-07-21 14:11:46 följande:
    Ja,jag missade att du hade skrivit det. Ber om ursäkt för det.
    Inga skydd är ju 100 % säkra. Så alternativet är ju då total avhållsamhet från sex tills han har steriliserat sig.
    Och det är kanske inte heller ett alternativ för er.
  • Anonym (Ulrike)

Jag kan förstå att din man mår dåligt och känner sig överkörd. Han har gjort allt han kan för att ni inte ska få fler barn, står i kö till sterilisering och använder kondom.

Tänk dig in i hans situation. Män är så maktlösa när det kommer till frågor som denna.

Han har gjort "allt rätt" och blir ändå totalt överkörd i denna fråga eftersom du inte ens vill överväga abort.

Varför använde du inte pessar, kopparspiral eller avstod just kring ägglossning, bara denna tid tills steriliseringen är avklarad? Eller ville du egentligen ha ett barn till?

Alla vet att bara kondom inte är 100%säkert, men i - kombination- med tex pessar, säkra perioder, kopparspiral, p-stav osv, blir det mycket säkrare. Du kan väl inte vara emot ALLA kvinnliga p-metoder? Det låter helt enkelt inte sant, utan mer som att du innerst inne vill ha ett barn till.

• Anonym (Nn)

Det är en svår situation men jag har full förståelse för din man. Hade aldrig i livet velat skaffa ett till barn när man redan har två så små. Man behöver inte vara extra känslig eller stressad för att verkligen inte vilja eller orka det. Du känner att abort är omöjligt för dig så då blir det ju omöjligt att göra båda nöjda. Ingen kan fatta beslutet åt er. Prata med någon utomstående är ju det bästa i er situation, om han inte vill så gör det själv. Jag hade valt abort då jag skulle vara mer rädd om min man och den familj jag har än ett barn som ännu inte finns.

Svar på tråden Han vill inte ha barnet!